Ute dygnet runt?

nyholm

Trådstartare
Godmorgon!

jag köpte en import från Holland för 3,5 månad sen & runt denna tid så brukar jag börja ha mina hästar ute dygnet runt men vet inte hur van min nya häst är med det då man inte får så mycket info om hästens tidigare liv.
Hon är en tävlingshäst sedan tidigare & har haft föl så inte i bästa skicket muskelmässigt & konditionsmässigt än men vi jobbar på det.

vi har testat att ta in dom runt 22/22:30 & ut runt 6-7 tiden.Oftast så måste vi ropa eller gå & hämta dom för dom verkar inte vilja in? (Går i stor skogshage). Skulle ni testa att ha dom ute nu då typ varannan natt till en början? det enda jag är rädd för är att nya hästen ska bli trött av att vara ute då hon samt min andra häst (islandshäst) gillar att vara inne under den kalla perioden då dom står vid hagöppningen & faktiskt vill in.
 
1, Gör det något om de blir lite trötta under ett par dagar?*

2, Har de torr plats att sova på?

Jag hade nog inte valt att köra varannan dag. Antingen ute eller eller inne (på natten). Risken finns att de inte "vänjer sig" om man hattar för mycket.

* När jag hade gamla Tant var de 2 första dagarna vid betessläpp de enda gångerna hon var lugn att rida, för att hon sov mindre då. Sen kom hon ikapp sig själv och var sitt vanliga ångloks-själv.
 
Hur är väder och temperatur hos dig? Kan de ligga torrt på nätterna?

Hos mig är det fortfarande för kallt, det är kring 0-5 plusgrader på nätterna. Men om man har ligghall och kan erbjuda varm och torr sovplats så.. Annars väntar jag tills det är iaf 10 grader på nätterna.
 
1, Gör det något om de blir lite trötta under ett par dagar?*

2, Har de torr plats att sova på?

Jag hade nog inte valt att köra varannan dag. Antingen ute eller eller inne (på natten). Risken finns att de inte "vänjer sig" om man hattar för mycket.

* När jag hade gamla Tant var de 2 första dagarna vid betessläpp de enda gångerna hon var lugn att rida, för att hon sov mindre då. Sen kom hon ikapp sig själv och var sitt vanliga ångloks-själv.
Tänkte om man skulle köra varannan dag tills dom fått in vanan att vara ute, eller främst ”nya” hästen :) Nej vi har tyvärr ingen ligghall ute.
 
Hur är väder och temperatur hos dig? Kan de ligga torrt på nätterna?

Hos mig är det fortfarande för kallt, det är kring 0-5 plusgrader på nätterna. Men om man har ligghall och kan erbjuda varm och torr sovplats så.. Annars väntar jag tills det är iaf 10 grader på nätterna.
Temperaturen är väldigt varierande ännu, nattetid denna vecka har det varit runt 3 grader men till nästa vecka har dom runt 5 grader nattetid & dagtid 10-14 grader. Ingen nederbörd vad jag kan se :) har tyvärr ingen ligghall ute i hagen.
 
Utan torr plats att ligga på hade jag inte låtit dem gå ute som der ser ut nu. Bor själv nere i syd och här är det fortfarande rätt rejäla frostnätter. Flera har valt att inte släppa sina kor med kalvar för risken för lunginflammation med tanke på de kalla nätterna.
 
De år mina hästar får gå ute dygnet runt brukar jag vänta en bit in i juni med att släppa dem, så det är tillräckligt varmt på nätterna. Vill ha runt +10 iallafall. Då låter jag dem direkt börja vara ute alla nätter direkt.
Skulle göra lika oavsett om hästen var nyimporterad eller inte, dvs väntat några veckor till och sedan låta dem vara ute alla nätter direkt.
 
Temperaturen är väldigt varierande ännu, nattetid denna vecka har det varit runt 3 grader men till nästa vecka har dom runt 5 grader nattetid & dagtid 10-14 grader. Ingen nederbörd vad jag kan se :) har tyvärr ingen ligghall ute i hagen.
Då skulle jag vänta. Bättre för hästarna att vara ute långa dagar men få sova torrt inne på nätterna. Det blir alldeles för kallt för dem på marken och om det dessutom drar in ruskväder på nätterna så blir det superkallt.
 
Att det skulle vara temperaturen som skulle medföra att hästen blir trött ser jag inte som särskilt troligt. Där emot att de kanske har svårt att koppla av den första tiden ute.
Så jag skulle resonera så att den tid som hästen kommer vara trött för att den är ute dygnet runt kommer komma oavsett om det är 20 grader varmt dygnet runt eller nollgradigt.
 
Godmorgon!

jag köpte en import från Holland för 3,5 månad sen & runt denna tid så brukar jag börja ha mina hästar ute dygnet runt men vet inte hur van min nya häst är med det då man inte får så mycket info om hästens tidigare liv.
Hon är en tävlingshäst sedan tidigare & har haft föl så inte i bästa skicket muskelmässigt & konditionsmässigt än men vi jobbar på det.

vi har testat att ta in dom runt 22/22:30 & ut runt 6-7 tiden.Oftast så måste vi ropa eller gå & hämta dom för dom verkar inte vilja in? (Går i stor skogshage). Skulle ni testa att ha dom ute nu då typ varannan natt till en början? det enda jag är rädd för är att nya hästen ska bli trött av att vara ute då hon samt min andra häst (islandshäst) gillar att vara inne under den kalla perioden då dom står vid hagöppningen & faktiskt vill in.
Vill de inte in själva och det är torrväder hade jag låtit dem vara ute men varit extra observant på nykomlingen nu i början.
 
Låt de vara ute, nya hästen kommer säkert vara trött i början men det gör väl inte så mycket?
Tills nästa år kan du kanske bygga en ligghall?:) om du har plats och råd gör det, då kan de gå ute mycket tidigare:)
 
Vi börjar låta hästarna gå ute dygnet runt när det är +10 grader på nätterna. Innan dess får de gå in.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: mily
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Jag har ett ”litet” problem som jag behöver få hjälp att tänka kring. Min häst måste flytta ganska omgående, av olika skäl. Jag har...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 216
Senast: Masse
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 814
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp