Ute eller inne?

Lycanthrope

Trådstartare
Vi har en katt, hon är ungefär 1 1/2 år, alltid varit inne, bortsett från några utebesök i sele. Vi har bott så dumt bland grannar som har mycket lösa (katt-hungriga) hundar tidigare.

Närmsta granne är väl drygt 0,5km bort nu iaf!
Jag har bara sett en främmande katt på vår mark.
Närmsta grannen har 2 katter som håller sig på deras gård.
Vi har en grusväg utanför och en granne längre bort som tyvärr kör som en tok, vi ska, med en annan granne, skylta och ställa någon blomlåda så det förhoppningsvis blir lite lägre fart. Överlag kör en del lite väl fort förbi våra gårdar.

Jag ser gärna att katten får gå ut nu, när vi bor så mycket bättre.
Men det är sambons gullegris och han tror att hon inte kommer komma tillbaka, att hon ska skada sig, gå iväg till deras gård och det blir bråk med deras katter osv.

Jag tycker det är värt risken att någon kan hända, just för att jag tror hon skulle bli så lycklig av att gå ut, det är ju naturligt för dom.
Samtidigt trivs hon väldigt bra inne och har gott om plats och mycket pyssel.

Men det är lite trist att inte kunna ha dörren öppen, fönster öppna nu på sommaren.

så, funderingar?
 
Sv: Ute eller inne?

Är hon kastrerad? Om inte så gör det innan hon ev. släpps ut.
Det är inte alls säkert att hon vill vara ute. Jag har två katter som var innekatter sina första år pga att vi då bodde utmed en 90 väg. Nu bor vi sedan de var ca 3 år mycket kattvänligt men det är först nu när de är 13 år gamla som de har börjat visa lust för att gå ut och då bara om det är riktigt fint väder. De håller sig dessutom i trädgården eller i dess närhet. De är också bara ute korta stunder i taget, sedan vill de in till tryggheten igen.
Det är alltså inte alls säkert att katten skulle må bättre för att den får gå ut och jag tycker att det är din sambos beslut om han tycker att det är värt riskerna.
Ni får förmodligen räkna med att ändå alltid ha kattlådor för en katt som är van innekatt går oftast in på sin trygga låda för att göra sina behov.
Vad gäller öppna fönster och dörrar så införskaffa myggnät i ramar så kan ni ha öppet men katten kan inte gå ut och ni slipper få in insekterna med.
 
Sv: Ute eller inne?

Som TinyWiny sa så bör hon kastreras eller att ni kör med p-piller (endast att rekommenderas om ni planerar att ta kattungar) innan ni släpper ut henne.

När jag släppte ut mina två efter att ha bott inne i stan och sedan flyttade ut till landet så släppte jag ut dem försiktigt, eller vad man ska säga. Hade dörren öppen och var med i början och såg till att de inte sprang för långt bort. I början fick de inte vara ute på nätterna, men nu när det har varit så varmt så har de inte kommit in på kvällen när jag har ropat. Annars trivs de jättebra ute. Honan har varit i slagsmål och blivit skadad en gång (bara liten skada som de flesta katter bara skakar av sig, men min katt verkar ha lite nedsatt immunförsvar :(), men det är det enda som hänt under året de varit ute.
 
Sv: Ute eller inne?

Självklart är hon kastrerad :)

Jag ser ju gärna att hon får vara ute, det är bara sambon som är nojjig.
 
Sv: Ute eller inne?

Jag förstår att han är nojjig, jag är nog också lite sån, men mina katter mår så bra ute och trivs så med att gå ut och in som de vill att jag tycker att det ger dem så mycket mer. Ni får väga för- och nackdelar. För mig väger fördelen att de får gå ut väldigt mycket tyngre än nackdelen att de kan bli skadade (jag har ju dock haft väldigt tur genom mitt liv med få skadade katter...)
 
Sv: Ute eller inne?

Vi lät våran nioåriga kastrerade innekatt bli utekatt. Inga problem alls. Funkade urfint. Hans första byte blev en daggmask :rofl: han var såhär nöjd :banana:

Han levde tills han blev 18, avlivades efter en misstänkt hjärnblödning. Var frisk tills sista dagen då han började gå i cirklar :( Så då blev det snabbt till vetten och så fick kisse somna in.
 
Sv: Ute eller inne?

Inne, absolut. Och en nätad trädgård/rastgård. Jag vill också flytta ut på landet, men kommer aldrig släppa ut mina katter lösa utan uppsyn. Det är inte mer naturligt för en katt att vara ute lös än vad det är för alla andra djur som man av nån anledning inte släpper ut lös. Idag finns så många bra lösningar att man inte behöver ha sin katt ute utan uppsyn.
 
Sv: Ute eller inne?

Anledningen till att jag inte släpper mina hästar lösa är att de skulle springa runt i både grannarnas och vår trädgård. En katt som springer över gräsmattan gör inte mycket skada, en häst däremot...

Man får ju givetvis göra som man vill, men för mig finns det inte på kartan att stänga in mina katter i liten rastgård. Kanske att det funkar om på innekatter, men mina busfrön älskar att springa runt och klättra i träd, de skulle inte få utlopp för allt detta i en rastgård.
 
Sv: Ute eller inne?

Katter kan göra mycket skada. Håra ner grannars dynor, barnvagn och liknande. Repa lacken på bilar när dom hoppar upp på en varm motorhuv. Gräva upp i rabatter när dom bajsar. Gå in hos grannar som inte vill ha katter inne. Osv.
Jag tror också det kan vara svårt att stänga in en katt som inte är invand med det från början, men TS katter är det. Mina kan springa runt inne och har ett klätterträd att klättra i. Så absolut kan man ge innekatter allt en utekatt kan få. Men det krävs förstås lite mer av mig som ägare.

Bor man i hus finns ju andra möjligheter till rastgård. Som denna t.ex.

http://www.youtube.com/watch?v=giUYYzFLuFc
 
Sv: Ute eller inne?

Jag skulle satsa på att bygga en rastgård.
Aldrig i livet att jag skulle släppa ut mina innekatter vind för våg. Jag är rädd om dem, vill inte riskera att de ska bli överkörda, instängda eller plågade av otäcka människor. Jag gillar inte att ha främmande katter i min trädgård som skiter i rabatter, klöser på möbler o förstör, så varför skulle jag utsätta min grannar för det?
Jag tar ansvar för mina katter precis som jag tar ansvar för min hund o min häst. Katterna är ute kopplade under uppsikt när vi är hemma o ute o det fungerar bra. De ligger gärna o solar på altan :)
 
Sv: Ute eller inne?

Jag tycker att eftersom hon är van vid att vara inne och trivs med det så bör ni fortsätta ha henne inne. Vissa katter misstrivs inne och bor man lämpligt så kan de gå ut.

Jag har tre innekatter (de har rastgård), en utekatt och en förmodligen bilvande utekatt (får se vad som blir bäst för honom). De som får gå ut är alltid inne på natten!

Vi bor på landet långt från stora vägar men det finns ju ändå många faror. Lodjur tex!
 
Sv: Ute eller inne?

Ja hon verkar ju faktiskt trivas inne :)
Däremot har hon blivit mer och mer taggad på att smita ut!
Så fort man ska till dörren smyger hon efter och försöker smita ut.
Hon kom ut en snabbis en dag och satt då under bänken precis bredvid ytterdörren och tittade.

Ska bygga stor hundgård nu och sa sätta tak där så hon kan vara ute i den ibland.
 
Sv: Ute eller inne?

Det låter som en bra idé. Du kan ju inreda den hyllor, stora grenar mm så blir det mer spännande :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 097
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 149
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag funderar lite på hur man göra rent praktiskt om man behöver kattvakt. Grannen som jag kan fråga om det bor 10 minuter bort, enkel...
2
Svar
29
· Visningar
2 409
Senast: Wille
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 070
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp