Ute- eller innekatt?

MiniLi

Trådstartare
Jag har alltid tänkt "klart katter ska få gå ute!" och liksom tagit för givet att det är det snällaste för katterna. Nu har jag dock mött en hel del kattägare som pratat om alla risker med att ha katt ute. Hur ser ni på det?
För- och nackdelar med ute vs inne?
Vad avgör för er?
Spelar ras någon roll?
Stad vs landet?

/Inte så kunnig på kattområdet men vill gärna lära mig mer
 
Jag har alltid tänkt "klart katter ska få gå ute!" och liksom tagit för givet att det är det snällaste för katterna. Nu har jag dock mött en hel del kattägare som pratat om alla risker med att ha katt ute. Hur ser ni på det?
För- och nackdelar med ute vs inne?
Vad avgör för er?
Spelar ras någon roll?
Stad vs landet?

/Inte så kunnig på kattområdet men vill gärna lära mig mer

Om jag bodde i en stad skulle katten aldrig i helvetet få gå ut på egen tass, oavsett ras. Min katt (huskatt) får gå ut eftersom jag bor så det fungerar (kisse är givetvis kastrerad). När jag tar med henne på jobb eller till särbon får hon vara inne, det känns inte tryggt att släppa ut henne där hon inte är "hemma". Hos särbon är det dessutom en stor väg precis bredvid huset.
 
Om jag bodde i en stad skulle katten aldrig i helvetet få gå ut på egen tass, oavsett ras. Min katt (huskatt) får gå ut eftersom jag bor så det fungerar (kisse är givetvis kastrerad). När jag tar med henne på jobb eller till särbon får hon vara inne, det känns inte tryggt att släppa ut henne där hon inte är "hemma". Hos särbon är det dessutom en stor väg precis bredvid huset.
Tack för svar!
Vilka risker är det du tänker på i staden?
Trafik? Elaka människor? Stöld? Annat?

Har hört flera andra kattägare säga samma sak. Samtidigt ser jag ganska många utekatter i stan så folk verkar ju göra väldigt olika.
 
Tack för svar!
Vilka risker är det du tänker på i staden?
Trafik? Elaka människor? Stöld? Annat?

Har hört flera andra kattägare säga samma sak. Samtidigt ser jag ganska många utekatter i stan så folk verkar ju göra väldigt olika.

Allt ovanstående (ja, kanske inte stöld då med tanke på att hon är huskatt). Trafik kan givetvis vara ett problem på landet också (som hos särbon) men där jag bor är det lugnt (mer eller mindre gånghastighetsväg).

Sedan är det en risk att ha katten ute givetvis men för mig är det värt det. Hon har fått däng ibland av andra katter men det har gått bra. Hon är en fegis och springer undan :D

Hade jag bott på en del andra ställen i byn hade kisse inte fått gå ut heller. Det är många som blivit av med sina katter pga vilda djur (varg och lodjur).
 
Allt ovanstående (ja, kanske inte stöld då med tanke på att hon är huskatt). Trafik kan givetvis vara ett problem på landet också (som hos särbon) men där jag bor är det lugnt (mer eller mindre gånghastighetsväg).

Sedan är det en risk att ha katten ute givetvis men för mig är det värt det. Hon har fått däng ibland av andra katter men det har gått bra. Hon är en fegis och springer undan :D

Hade jag bott på en del andra ställen i byn hade kisse inte fått gå ut heller. Det är många som blivit av med sina katter pga vilda djur (varg och lodjur).
Tack!
Vi har länge funderat på att skaffa katt och just detta med ute/inne är en av funderingarna.

Det optimala enligt mig vore en katt som fick gå ut men som höll sig väldigt nära och bara ville vara ute lite. Kan man beställa en sån? Haha :D

Min pappa är allergisk och jag inbillar mig att det skulle bli lite lättare för honom att hälsa på om katten är ute ibland, borde ju bli ngt mindre allergener inne jämfört med om katten alltid är inne..
Vi bor dock i tätort.
 
Tack!
Vi har länge funderat på att skaffa katt och just detta med ute/inne är en av funderingarna.

Det optimala enligt mig vore en katt som fick gå ut men som höll sig väldigt nära och bara ville vara ute lite. Kan man beställa en sån? Haha :D

Min pappa är allergisk och jag inbillar mig att det skulle bli lite lättare för honom att hälsa på om katten är ute ibland, borde ju bli ngt mindre allergener inne jämfört med om katten alltid är inne..
Vi bor dock i tätort.

Det finns raskatter som inte är så pigga på att vara ute (delvis pga pälsen, de fryser) men då blir det ju en stöldrisk direkt. Jag hade aldrig chansat och vad gäller allergener lär det inte göra någon skillnad eftersom katten ändå skulle vara inomhus större delen av tiden.
 
Min birma lyckades trilla ut genom ett fönster, vädringshaken släppte och genast sprang hon till ytterdörren och skrek. Det regnade så hon ville definitivt inte vara ute tydligen ;) Tack och lov att hon hittade dörren i alla fall hon hade aldrig varit utomhus.
Det sägs ju att vissa raser är lite bättre för allergiker huruvida det verkligen stämmer vet jag inte. Hur pass allergisk är din pappa @MiniLi? Vet att en del tar någon tablett och kan sedan vistas med katt ett par timmar men det är väl högst individuellt skulle jag tro.
Jag skulle inte släppa ut en katt i tätort
 
Min birma lyckades trilla ut genom ett fönster, vädringshaken släppte och genast sprang hon till ytterdörren och skrek. Det regnade så hon ville definitivt inte vara ute tydligen ;) Tack och lov att hon hittade dörren i alla fall hon hade aldrig varit utomhus.
Det sägs ju att vissa raser är lite bättre för allergiker huruvida det verkligen stämmer vet jag inte. Hur pass allergisk är din pappa @MiniLi? Vet att en del tar någon tablett och kan sedan vistas med katt ett par timmar men det är väl högst individuellt skulle jag tro.
Jag skulle inte släppa ut en katt i tätort
Tack för svar!

Pappa är tyvärr väldigt allergisk mot katter. Han är även allergisk mot andra pälsdjur, när jag hade hund så funkade det att han tog allergitablett när han skulle hälsa på. Katter är dock värre, han har tex inte kunnat hälsa på alls hos min moster tidigare när hon hade katt..
Men jag funderar på om det går att lista ut ifall han reagerar på proteinet eller päls, då kanske man kan avgöra vilken av de "allergivänliga" raserna som är säkraste kortet. Verkar ju variera jättemycket om folk tål tex Rex bäst eller om Sibirisk funkar bättre.
 
Min får gå ut men då bor vi utmed en liten grusväg med lite trafik. Har det åkt tio fordon förbi en dag så har det varit högtryck liksom. Då är det förmodligen skördetider, dvs. det är skördetröskor och traktorer med släp som står för den största trafiken då.

I stan/tätort är riskerna för katter enorma. Trafiken, att bli instängd (antalet ställen att leta på blir ju enorm), elaka människor, folk som stjäl katter och är elaka mot dem osv. osv. På landet som vi bor är andra och då främst okastrerade katter den största risken. Vi har inga stora rovdjur här och risken att bli tagen av räv verkar inte vara jättestor. Visst kan katter bli påkörda här med men antalet fordon är så mycket mindre och därmed även risken.

Vad gäller allergi så kan två katter av samma ras och med samma färg ge helt olika reaktioner. När min nuvarande stallkatt bestämde sig för att flytta in så behövde jag ta allergitabletter dagligen i drygt ett år. Nu går det däremot bra. Andra katter har jag aldrig kunnat ha i min närhet utan att få allergiska reaktioner av varierande grad. Vad det beror på att det är så olika vet jag inte.
 
Jag kommer aldrig släppa mina katter lösa oavsett hur jag bor. Jo, om jag bor på en egen ö kanske. Människor, bilar och djur är för stora risker. Och jag vill inte heller att mina djur förstör för andra eller naturen.
Så nä, ute under kontrollerade former är det som gäller. Som för alla djur.
 
Nu har jag bott på landet större delen av mitt liv med väldigt lite trafik och då har de varit utekatter. Fått gå in och ut som de velat med extra mat och värme i sadelkammaren.
Vi vill att de ska jaga. Största risken härute i skogarna är andra rovdjur som smyger omkring samt en hankatt som snor deras mat i sadelkammaren. Då våra är steriliserade är jag inte så orolig.

I stan eller nära trafik hade de blivit innekatter
 
Tänker ni att alla/de flesta katter kan vara inne bara de får lära sig från början eller anser ni att man ska välja ras specifikt för att katten ska vara lämplig som innekatt?
 
Tänker ni att alla/de flesta katter kan vara inne bara de får lära sig från början eller anser ni att man ska välja ras specifikt för att katten ska vara lämplig som innekatt?
Personlig lämplighet. Jag har haft katter som varit födda ute som aldrig velat gå ut efter att de flyttat hit. Trots öppen dörr och sommarvärme har de inte gått längre än ut på trappan och in snabbt igen och jag har haft katter som varit födda inne som på alla vis försökt ta sig ut (när jag bodde i stan så inte genomförbart). Nuvarande såldes från katthemmet som stallkatt för att hon avskydde att vara inne. Hon flyttade hit vid påsk, ville inte gå in på hela våren och sommaren. Blev snuvig i oktober och fick bo i pannrummet ett tag. Sedan skulle vi greja där och hon fick flytta till ett annat rum men där var det inge bra tyckte hon så hon tog övervåningen i besittning. Hon var inne hela vintern och ville gå ut först när det blev varmt. Nu går hon ut och in som hon vill.

Med en raskatt är chansen större att de trivs inne men det är ingen garanti.
 
Tror de flesta katter kan trivas som innekatter om de får lite aktivering.

Se blir det ju naturligtvis lättare med specifika raser som inte är så aktiva.

Sen är ju mycket individen också

Min väninnas utekatt bestämde sig helt sonika för att nu är det färdigt att vara utekatt. Vi placerade om katten till ett äldreboende där hon stormtrivdes med att bara ligga och gosa hela dagarna.
 
Personlig lämplighet. Jag har haft katter som varit födda ute som aldrig velat gå ut efter att de flyttat hit. Trots öppen dörr och sommarvärme har de inte gått längre än ut på trappan och in snabbt igen och jag har haft katter som varit födda inne som på alla vis försökt ta sig ut (när jag bodde i stan så inte genomförbart). Nuvarande såldes från katthemmet som stallkatt för att hon avskydde att vara inne. Hon flyttade hit vid påsk, ville inte gå in på hela våren och sommaren. Blev snuvig i oktober och fick bo i pannrummet ett tag. Sedan skulle vi greja där och hon fick flytta till ett annat rum men där var det inge bra tyckte hon så hon tog övervåningen i besittning. Hon var inne hela vintern och ville gå ut först när det blev varmt. Nu går hon ut och in som hon vill.

Med en raskatt är chansen större att de trivs inne men det är ingen garanti.
Personlig lämplighet är ju helt omöjligt att ta med i beräkningen om man ska köpa katt, undantaget omplaceringskatter?
Anser du isf att man inte ska köpa om det är innekatt som är planen?
 
Personlig lämplighet är ju helt omöjligt att ta med i beräkningen om man ska köpa katt, undantaget omplaceringskatter?
Anser du isf att man inte ska köpa om det är innekatt som är planen?
Det är svårt. Jättesvårt och inte ens med omplaceringar kan man ju veta säkert. Det fick jag ju bevis för med min nuvarande som enligt katthemmet avskydde att vara inne. Hon ligger just nu och sover i sambons säng :love: så mycket avskyr hon att vara inne :angel:

Nej nej, jag vet att många trivs som rena innekatter, jag har ju haft flera själv men någon garanti för att de trivs som man har tänkt finns ju inte. Jag tyckte att hästar med rejäl päls inte behövde täcke men där fick jag tänka om när just den individen (en fjording) jag föll för behövde det. Det är ju så, individer är olika men chansen för att det blir som man tänkt ökar säkerligen om föräldrarna är individer som gillar sitt inneliv precis som risken ökar att en katt vars föräldrar avskyr att vara inne inte heller trivs inne.
 
Personlig lämplighet är ju helt omöjligt att ta med i beräkningen om man ska köpa katt, undantaget omplaceringskatter?
Anser du isf att man inte ska köpa om det är innekatt som är planen?

Ska du ändå köpa raskatt så går det väl att fråga uppfödaren hur föräldrarna är, om de gärna vill gå ut eller är nöjda med att vara inne. Är de inga som längtar ut så är chansen desto större att avkommorna blir likadana. Dessutom säljer många uppfödare inte till människor som tänkt ha frigående utekatt, så det kan säkert ses som ett plus i kanten att du vill ha innekatt.

I övrigt är jag av meningen att man får vara beredd att anpassa sig efter kattens egna preferenser. Man kan ju t ex erbjuda övervakad utevistelse, det måste inte stå mellan valen att komma och gå som de vill eller att aldrig sticka ett morrhår utanför dörren. Bara de får tillräcklig aktivering så tror jag att många katter kan trivas utan att gå ut.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tänker ni att alla/de flesta katter kan vara inne bara de får lära sig från början eller anser ni att man ska välja ras specifikt för att katten ska vara lämplig som innekatt?

Jag säger som @TinyWiny, det beror på katten. Sedan ändras det ofta när de blir äldre, alla äldre katter jag haft i min närhet har blivit mer innekatter med åldern. Speciellt på vintern, nuvarande går ICKE ut i snön :p
 
Förr tyckte jag synd om innekatter men efter att ha jobbat på djursjukhus har jag stött på så många påkörda, skjutna och misshandlade katter att jag inte medvetet skulle kunna tänka mig att ha utekatt. Nu har jag i och för sig just nu en fd. hemlös stallkatt som flyttade in på eget bevåg. Fast å andra sidan lämnar hon sällan elementet och fåtöljen i sadelkammaren.
Hemma har jag ragdoll och brittisk korthår som jag har valt med tanke på att de skulle passa som innekatter.

Värt att tänka på är att innekatter tar mycket tid i anspråk. När jag kommer hem från jobbet/ stallet så är de utvilade och vill leka och ha sällskap. Jag måste ju varje dag hitta på något sätt att sysselsätta och motionera dem. En utekatt får ju stimulans och sysselsättning på egen hand i större utsträckning. Jag har även byggt en innätad terass till dem och har huset fullt av klösmöbler och kartonger etc. Vill man ha innekatter måste man ha tänkt tillbringa en hel del tid hemma för att de inte ska bli för understimulerade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 280
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 220
  • Artikel
Dagbok Det här med sommar är fan inget kul. Varför är det så upphaussat? Det är ju hemskt. Idag har jag suttit inne i stort sett hela dagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 038
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 822

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp