Ute i sele?

Destiny_D

Trådstartare
Vi har två kattsystrar som blir 1 år i maj. De är kastrerade innekatter, men vi bor så att man skulle kunna gå ut med dom i sele framåt våren. Hur ska man introducera dom till det på bästa sätt? Jag är lite rädd för att de kanske kommer att bli som tokiga och bara sitta och gråta innanför dörren sen när de fått smak på utelivet :cry: Hur brukar det gå? Kan tillägga att de är inte ett dugg intresserade av ytterdörren idag när vi går in/ut, men i sensomras så satt de gärna vid vår nätdörr som vi har gjort till altandörren och njöt av vinden och flugorna:). Av olika anledningar så kan vi inte låta dom vara utekatter, så den diskussionen undanber jag mig vänligt. Tar gärna emot tips och erfarenheter!
 
Absolut kan man gå ut med katten i sele även om det inte är som med en hund, eg det är inte du som bestämmer var man ska gå och i vilken takt :angel:

Många börjar med att sätta på och vänja katten vi selen inomhus och det kan bli en del pannkakor och ben som plötsligt inte fungerar i början.

Vad gäller att se till att katten inte sitter och tigger vid dörren vet jag en del som tar ut katten i bur/väska till lämpligt ställe och går promenad därifrån, så katten aldrig associerar ytterdörr med promenad utomhus.
 
Tack! Ja, det där med att frakta dom i buren har jag också hört. Kanske att man törs ge det ett försök... Vill ju gärna att det ska funka och att de ska få gå ut och lufta sig i kontrollerad form, men vill inte riskera att få två som sitter och ylar som besatta innanför dörren sen:crazy:
 
När våra var innekatter och fick gå ut i sele gick det hyfsat bra, inget skrikande vid dörren. Däremot visste båda två vart selar och koppel låg och framförallt hanen var väldigt duktig på att fiska fram selen ur lådan och komma bärande med den när han ville ut :D
 
Jag lärde min katt att ha sele inomhus först. Han lärde sig på några dagar.
Jag har aldrig låtit min katt gå ut själv, utan jag lyfter honom alltid några meter utanför ytterdörren. Grannen som var kattvakt och kände sig lat någon gång lät min katt gå ut själv, och det märktes genast på intresset av ytterdörren. Tog ca 2 veckor tills han hade lärt bort det igen. Som det är idag är katten 0 rymningsbenägen. Jag kan ha dörren på vid gavel medan jag t.ex bär in alla matkassar och katten hålls inne.

Jag har också en rastgård (med utgång på annat ställe) till min katt, men om han vill ut på promenad och kolla på annat än rastgården så sätter han sig nära ytterdörren.
 
Tänk på att om katten backar så smiter den lätt ur selen.
Beroende på vilken sele man har, vissa är mindre lätta att backa ur. En helt rymningssäker är svår att hitta dock.

Annars säger jag också sele (och eventuellt koppel) inomhus först. Sedan beroende på hur trygg katten är kan man börja gå promenader, eller bara vara ute men nära hemmet. Katten lär bestämma var och hur ni ska gå. Bered dig på att dras in i buskage ;)

Att ta ut katten i en väska så den inte associerar dörren med utevistelse lät som ett bra sätt. Jag, som inte gjort så, har dels skrikande katter vid dörrarna, och dels kan ena få för sig att slinka med när man går ut/in.
 
1613724020104.png



Här används såna här selar. De är inte fullständigt rymningssäkra (vilken sele är det) men de sitter stabilt utan att trycka. Här är det framförallt ena kissen som är äventyrlig, så hon är ute på gården en del och snokar runt. Jag går inte promenader i den rätta betydelsen kanske, på gården får kisse gå själv med sele och koppel, och är vi ute på gatan bestämmer hon vart vi ska och hur länge vi ska stanna på en viss plats och insupa omgivningen. Hon är ju mest där för att få mental stimulans.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt, hon är ungefär 1 1/2 år, alltid varit inne, bortsett från några utebesök i sele. Vi har bott så dumt bland grannar som...
Svar
15
· Visningar
1 483
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har två huskatter, kastrerade honor som får lov att gå ut 1-3 gånger i veckan några timmar per gång. Utan koppel eller tillsyn...
Svar
5
· Visningar
1 328
V
Övr. Katt Jag äter efter devisen "På julen får man ta från det undre lagret" och har snart mulat i mig alla goda bitar i paradisasken :crazy...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Vaccan
·
L
Övr. Katt Blev inspirerad av allt ute/innekattsprat att göra en ny tråd :smirk: Den här gången gäller det INTE principfrågan, utan jag skulle...
Svar
15
· Visningar
1 159
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp