Ute på natten

K

knyttet

Hur gör ni som har era hästar ute på natten fortfarande, har ni börjat att lägga på täcke på natten? När tänker ni ta in hästarna? (ni som redan börjat ta in dem behöver inte svara).

Jag har bra bete kvar ett par veckor, så jag tänkte låta hästarna gå kvar, men jag tycker att det börjar att bli lite kyligt på nätterna, så nu får iallafall den mest tunnpälsade ha täcke på natten. Är nyfiken på hur ni andra gör!
 
Tja, mina ponnysar ska gå ute åtminstone två månader till, om vädret tillåter även november...
De som tränas o tävlas kommer klippas på "undersidan", yllekoftan de får kvar på ryggen räcker gott för att de ska hålla värmen...
 
mina går ute än och har inget täcke..
dom verkar må så bra utan täcke så..

fast ska nog flytta dom tillbaka till ridskolan snart..
 
Våra går ute och ska nog göra det ett bra tag till. Har ingen täcke än så länge...
 
Mina får gå ute minst 1 månad till gärna 2 månader beroende på vädret. Inga täcken men kommer att bli om jag måste helraka någon( inte så troligt). Har inget bet kvar men fodrar i hagen och de har att sysselsätta sig under tiden. Nästa vecka ska de flyttas in i skogen i en ny hage.
 
Prinsessan har regntäcke på natten.
Det börjar bli väldigt kallt här nu..! (mitten av värmland)
 
Hästen är ute dygnet runt utan täcke

har spöregnat på nätterna och bara varit 1,9 + så jag funderar på att lägga ett regntäcke på ryggen då det är dåligt med regn/vindskydd i hagen

vet ej hur jag ska göra än
 
Täcke på eftersom det är rätt kallt nu och han har känslig rygg. Med täcke kan de gå ett bra tag till.
 
Ute, utan täcke för tillfället.
Näterna har varit ca 10-12 grader, tycker det börjar kännas lite kyligt.
Ska snart börja täcka dem och tar nog in om några veckor.
 
Min häst ute dygnet runt nu, men på lördag ska hon börja gå in om nätterna i och med att jag flyttar henne till nytt stall. Sen ska hon vara ute ca 8- 21tiden. Utan täcke tills hon är klippt.
 
Har arabiska fullblod. Ute på natten ännu - ston i ålder från 5 månader upp till 17 år - inga täcken. Hoppas de kan gå ute t.o.m. slutet av sep. i alla fall. Har bra med bete ännu. Stödfodrar lätt med betfor, lucern, mineraler. Inget hösilage ännu...men kommer förmodligen börja ge av detta inom den närmsta veckan- 14 dagarna också.

Hingsten står inne på natten, för han vandrar bara nattetid om han skall vara ute och går då ner för mycket i vikt. Inget täcke på sig ännu heller....Är ute hela dagen fram till 20 på kvällen.
 
I mitt stall går hästarna ute fortfarande
Den som har täcke på är endast en islänning som har eksem.
Jag har börjat stödfodra till natten med hö,det finns mat i hagen men det verkar som det inte duger riktigt dom äter höt med god apptit.
Brukar ta in dom 1:aSeptember.
Är det så här skönt på nätterna kanske dom får vara ute längre.
 
min ponny går ute dygnet runt t o m söndag,(utan täcke) efter det går dom inne till ungefär 21
 
min ponny går ute dygnet runt t o m söndag,(utan täcke) efter det går dom inne till ungefär 21
 
Nej nej jag lägger absolut inte på täcke på henne än.
På lördag ska stallet förhoppningsvis vara färdigt (vi håller på och målar och sånt nu) så att dom kan komma in på nätterna.
 
Hej!

Ganska svårt att svara generellt på, beroende på vad hästen är van med. Vi låter hästarna gå ute hela vintern utan täcke eftersom de är vana med det (vilket alla eller de flesta hästar klarar om vi själva inte inte rubbar balansen). Det beror till stor del hur vi behandlar hästen vad den tål..... ;) Sedan finns det givetvis avvikelser beroende vad hästen används till.

Rolle på Österlen
 
Inatt var de inne!!!
Vi hade jätteoväder med åska och storm och bara 6,7 grader.
 
Då är det inte bara vi som har kallt om nätterna, här har det varit 3 grader om nätterna!!! Hästarna mina är på bete i Uppsala och kommer hem till helgen. De har täcken på sig om nätterna. Ska försöka ha dem ute hela September, ska bygga vindskydd samt att de har fri tillgång till grovfoder.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
594
Senast: Ray
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
854
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 311
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 183
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp