ute stall vs vanligt stall

Webelo

Trådstartare
Vad är egentligen bäst? Vanligt stall eller utestall? Fördelar, nackdelar? priser?
 
Sv: ute stall vs vanligt stall

Jag byggde ett litet stall med två isolerade uteboxar förra året. Totalt har hittils stallet kostat runt 30k att bygga. Det har fungerat över föväntan och hästarna trivs. Under året som gått har jag hunnit boa in mig och också hunnit med att fundera på två saker med mitt stall som jag önskar förbättra:

Stallgång; Jag har insett att jag saknar en stallgång väldigt mkt. Inte bara då hovslagaren kommer (hittils har jag använt garaget, men det är för lågt i tak och också för dålig belysning). Min pålle har problem med mugg och kräver omsorgsfull behandling - tvätt och smörjor. Detta är lite halvbökigt att göra i boxen.

Förvaring/Sadelkammare; I nuläget har jag ett utrymme innanför den lilla boxen som används som förvaring. Detta är inte uppvärmt och därför är det lite krångligt när täcken, schabrak mm skall torkas. Då får jag släpa upp grejorna till pannrummet och torka där vilken kan kännas lite tungjobbat. Dessutom är det ett väldans släpande fram & tillbaka med utrustningen varje gång jag skall ut med den stora hästen. En stallgång skulle dock lösa mkt av de problemen :)

Alltså håller jag just nu på med att planera in att gjuta en platta framför stallet. Plattan blir 8x4m stor och denna skall byggas in så att jag får en "kallfarstu" (oisolerat alltså). Då får jag min stallgång samt att jag kan bygga in en mindre del som jag kan isolera och värma upp. Detta utrymme ska användas till att förvara läder och textilier. Resterande förvaring blir hyllor och väggskåp.

Summerat:

Uteboxar gillar jag, men om man inte har tillgång till "skötplats" och vettig förvaring av utrustningen då blir det väldigt tungjobbat :)
 
Sv: ute stall vs vanligt stall

Hej!

Min pålla står i utebox, på halm och vi trivs båda två.

Fördelar är ffa den friska luften året om och dygnet om, att hon kan titta ut och att hon slipper stora temperaturförändringar. Dessutom slipper hon stå inne i stallet, där ventilationen inte är helt perfekt- men det gäller ju hos oss och inte nödvändigtvis hos alla andra.

Nackdelar är att vattnet fryser vid minusgrader, (det gör skiten också- fast det är nästan en fördel) och att det är svårt att få täckena att torka på hästen om det är blött och fuktigt ute.

Jag, som älskar utebox, har svårt att se nyttan med vanligt stall, ffa eftersom de flesta stall jag varit i har varit/hållts så täta vintertid att det dryper av fukt. Annars kan det väl vara trevligt att ha det varmt, så människan inte fryser och hästen kanske kan klara sej inne utan täcke.

Jag har tillgång till stallgång där det är varmt och varmt ställe för saker och omklädnad, så för mej är utebox perfekt.

/ Lavinia, vars uteboxar kostar ca 30.000 och är byggda på återvunnet material från bland annat lastpallar.
 
Sv: ute stall vs vanligt stall

Har också haft uteboxar som du, och upptäckt precis samma nackdelar, det saknas en stallgång när hovslagaren kommer, vattnet fryser, och det är jobbigt att släpa på alla grejor. En annan nackdel är att man måste ha kutterspån, halm eller permanentbädd, då torv och råspån fryser till en hård otrevlig kaka, som tinar upp fram på vårkanten, man är bunden till en viss sorts strö åt hästarna, och kan inte variera sej efter tillgång.

Fördelarna är väl, att skiten fryser, och det blir lätt att mocka ut en stor klump, istället för att jaga runt mosad skit i spånet.
Det är frisk luft och hästarna mår bra av det. Vi hade våra uteboxar i hagen, och de var öppna hela dagarna, så de kunde söka skydd precis när de ville.

Vi har nu byggt stall, då jag saknade en stallgång väldigt mycket, men har försökt göra det i uteboxens anda. Vi har två stora stalldörrar på var sida om stallet, som står öppna för det mesta, då det inte är alltför kallt. Hästarna har stora fönster, som också är öppna. Det är ett kallstall, men jag har stallgångens fördelar och har ett ställe att hålla till på när hovis kommer. Har också en uppvärmd sadelkammare, så att jag slipper släpa runt på tunga saker varje gång jag ska rida.

Din lösning verkar också intressant med kallfarstun:laugh:, då behåller du alla fördelar och får ett ställe att förvara saker och slipper garaget! Jättebra idé:idea:

Uteboxarna var bra mycket billigare än vårt nybyggda stall. uteboxarna byggde vi av saker vi hade skräpandes på gården, så de kan man säja var helt gratis, medans stallet säkert kostat många många tusenlappar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ute stall vs vanligt stall

Håller med övriga talare, älskar mina uteboxar men har ochså funderat på en liten kallfarstu ,sadelkammare har jag redan i ett isolerat utrymme brevid.
Men det gäller att ha ordentliga lås på dörrarna då de hammnar rätt ut i det fria istället för att "slungas upp i stallet". En häst på 600 kg sparkar sönder en dålig dörr om de verkligen vill, väldigt negativt då man inte känner sig HELT trygg med att de blir inne. Alltså är det viktigt med rejäla dörrar tycker jag, samt att har man överluckan öppen ska de inte kunna hoppa igenom och skada sig, gärna galler "innanför" överdörren så de bara ser ut,i ett stall är det inte lika lockande att hoppa över en boxdörr så många tänker nog inte på hur mycket roligare de tycker det är att rymma när de ser allt de roliga som händer ute ifrån en utebox:grin:

LÅS på alla dörrarna är bra:grin:, "konstigt nog" har folk med "vägarna förbi" (inga jag är vän med:cool:) lättare att gå in på gårdsplanen och klappa utstickande huvuden och till och med GÅ IN I BOXARNA än att ta sig in i hagar och innestall som är mer svårtillgängliga. Eftersom de ligger för synligt tyvär. kanske är det bara hos mig det (har hänt två gånger, pensionärspar som tyckte jag hade det nästan som en liten hembyggdspark) så roligt att komma och TITTA på alla roliga djur och mata dräktiga stoet med gammalt bröd, suck:cry:

Blir nog kallfarstu såsmåningom här alltså, trots numera ordentliga dörrar.

Tycker det är superhärligt trots allt även om man är klädd i täckbyxor och massa lager kläder om vintern.
En annan positiv sak är att jag känner en enorm trygghet över att det inte finns så mycket som kan ta eld i boxarna och omgivning så "ta i trä" att det börjar brinna är nog väldigt mycket mindre chans att det gör det i ett inne stall.

Det var inte jag som byggde uteboxarna så vet inte vad de kostade men en nätt summa var det i alla fall.

Men mamma fixade ett jätte fint innestall för 25k med sadelkammare och spolspilta (vatten och el fanns ju redan dock behövdes bara lite mindre omdragningar) i ett gammalt kostall så det kan ochså vara billigt om man inte bygger från grunden och bygger med billigt material. Tycker färdiga boxar är galet dyrt, murade boxar blev både snyggt,hållbart och billigt särskillt om vi inte hade köpt en färdig galler/dörr-ram till framsidorna utan byggt det själva av typ armeringsjärn som man sedan målar svarta.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ute stall vs vanligt stall

Jag har ett oisolerat, sk. vanligt stall i dagsläget som jag är väldigt nöjd med.
Luften är alltid frisk då det är högt i tak och välventilerat. Hästarna trivs mycket bra och jag har en stor, härlig stallgång som hovslagaren älskar. Vattnet fryser, skiten fryser och fingrarna fryser när man ska göra något av det men det är det bästa alternativet för mig som vill ha en kombination av utestall/trad.stall.

Dock är planen nu att bygga en lösdrift för tre hästar i sommar. Den kommer att vara till för islänningarna och stallet (4 boxar) kommer bebos av arabstoet och hennes föl samt en äldre inhyrd ponny så länge. Då har jag box över om någon av de andra blir sjuka eller av någon anledning behöver komma in någon natt. Har även eksemhäst som drar nytta av det traditionella stallet sommartid när det är som värst.

Jag har sadelkammare och foderförvaring dit det ska dras värme i sommar, det har dock hållit sig på plusgrader nästan hela vintern bara med isoleringen. Jag vill ändå att det ska finnas någonstans där man kan sitta och dricka en kopp kaffe och värma sig, framförallt till mina inhyrningar då de är här.
 

Liknande trådar

Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
782
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 133
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
669
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
584
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp