Utebliven lön

A

ang

Om arbetsgivaren inte kan betala lön, vad finns det för lagstifning som reglerar detta då det inte finns något kollektivavtal?

Vad har de för skyldigheter, och vad skall löntagaren se upp med?
 
Enligt lag ska arbetsgivaren betala din lön, annars konkurs.

Nanne/ :banana:
 
Just precis, Elric.
Vad jag funderar över är vart jag kan läsa om lagstiftningen och följderna... Just facket har inte företaget i fråga något avtal med.
 
Är du medlem i facket så hjälper de dig givetvis med info. Vissa lagar/paragrafer kan visserligen förhandlas bort i kollektivavtal, men finns iget avtal gäller ju lagarna.

Är du inte medlem i facket och inte har några planer på att bli det så vill inte jag vara med och betala för att du ska få den hjälpen :devil:
 
Just sånna här lagar är allmänna och har inget med facket att göra, Lena_B. Att facket skall kunna ingripa kräver också att företaget går med på att förhandla med dem, vilket är något jag inte kan påverka.
 
Företaget i fråga behöver inte ha något avtal med facket. Din fackförening kan hjälpa dig med det lagliga i alla fall.

Men har du inte fått lön, så skall du begära likvidation av företaget. Det är så man gör när någon inte kan betala. Och sedan så är löner prioriterade fodringar och finns inga pengar så går den statliga lönegarantin in.

Men detta är knepiga saker att driva själv, så om man inte är fackligt ansluten så behöver man en advokat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer ev att byta arbetsgivare, kan nuvarande neka mig att ta ut min sparade semester och istället betala ut den som lön?
Svar
4
· Visningar
532
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...som jag hade mellan 2006 och 2022 och har beviljat fram till juni 2024 som det är just nu... Idag var det bistert. En av låsgubbarna...
Svar
3
· Visningar
655
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 199
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp