Utebliven mens, stress?

millen

Trådstartare
Min mens har de senaste åren varit hyfsat regelbunden, det brukar vara +- en dag ca. Men nu är den 5 dagar sen, och jag blir såklart lite nojig. Jag har precis (sedan 1 månad) varit i ett nytt förhållande, men jag har testat mig 2 ggr och båda gravtesten har varit negativa. Kan det vara det ändå? Hur mycket kan man lita på hemtesten? Jag har vid två tillfällen haft mensvärk, dels dagen då den var beräknad, men inget mer än det. Så jag funderar på om det kanske kan vara stress? Läser på högskolan och vi är precis i tentaperioder som jag såklart stressar över, är mellan jobb som oxå tillför stress, samt kanske förhållandet medför lite stress?

Är det någon som har råkat ut för detta, att den är utebliven pga stress? Har googlat mig blå men allt jag hittar tar bara upp graviditet eller för lite kroppsfett :confused::(
 
Min mens försvann för några år sedan..den var borta en månad (ej gravid) o det jag behövde göra var att leta på en gynekolog o "kickstarta" igång systemen med medicin. Minns inte alls vad jag fick men mensen kom igång under behandlingen och har sedan fungerat klockrent. Stress tror jag i mitt fall inte alls låg till grund till att den försvann, den hade gått som en klocka under många år tidigare när jag var sjuk i en stressjukdom. Vad orsaken var..vet jag inte o kommer nog aldrig att få veta.
 
5 dagar är nog egentligen inte så mkt.. Även om min mens brukar vara ganska punktlig så kan den vissa månader bryta sitt mönster.

Men ja det kan absolut vara stress eller om du mår dåligt på annat sätt.
 
5 dagar är nog egentligen inte så mkt.. Även om min mens brukar vara ganska punktlig så kan den vissa månader bryta sitt mönster.

Men ja det kan absolut vara stress eller om du mår dåligt på annat sätt.
Ja det är nog bara jag som är nojig om graviditet i onödan, brukar bli supernojig om allt :o
 
Själv har jag aldrig haft regelbunden mens.
Kan gå 3 månader eller 2 veckor mellan
Men stress kan absolut påverka
 
Min mens har de senaste åren varit hyfsat regelbunden, det brukar vara +- en dag ca. Men nu är den 5 dagar sen, och jag blir såklart lite nojig. Jag har precis (sedan 1 månad) varit i ett nytt förhållande, men jag har testat mig 2 ggr och båda gravtesten har varit negativa. Kan det vara det ändå? Hur mycket kan man lita på hemtesten? Jag har vid två tillfällen haft mensvärk, dels dagen då den var beräknad, men inget mer än det. Så jag funderar på om det kanske kan vara stress? Läser på högskolan och vi är precis i tentaperioder som jag såklart stressar över, är mellan jobb som oxå tillför stress, samt kanske förhållandet medför lite stress?

Är det någon som har råkat ut för detta, att den är utebliven pga stress? Har googlat mig blå men allt jag hittar tar bara upp graviditet eller för lite kroppsfett :confused::(
Hände mig alldeles nyss. Gjorde två grav-test som var negativa, efter nästan 8 veckor kom mensen igång igen. Jag är nästan helt 100 på att det var stressrelaterat då jag precis flyttat från ett otrevligt boende och hyresvärd som tärde något enormt på mig och min energi, och nu är det tillbaks till det "normala".
 
Hände mig alldeles nyss. Gjorde två grav-test som var negativa, efter nästan 8 veckor kom mensen igång igen. Jag är nästan helt 100 på att det var stressrelaterat då jag precis flyttat från ett otrevligt boende och hyresvärd som tärde något enormt på mig och min energi, och nu är det tillbaks till det "normala".
Ja jag är nästan 100 att det är stress som rubbade den nu, den kom igång imorse (förlåt för kanske lite TMI :o) och det varit fruktansvärt mycket stress den sista tiden. Jag läste nånstans att om man är i obalans i kroppen så kan den tillfälligt "stänga av" gravidfunktionen eller hur man ska säga? :confused::up:
 
Ja jag är nästan 100 att det är stress som rubbade den nu, den kom igång imorse (förlåt för kanske lite TMI :o) och det varit fruktansvärt mycket stress den sista tiden. Jag läste nånstans att om man är i obalans i kroppen så kan den tillfälligt "stänga av" gravidfunktionen eller hur man ska säga? :confused::up:
Ja det stämmer. Kroppen lägger resurser på det nödvändiga, och när man tex är väldigt stressad eller mår dåligt på annat sätt så är inte möjlighet att bli gravid prio helt enkelt :)
 
@sssofiieh eller nån av er andra; om det upprepas, kontakta gynekolog. Det kan mycket väl vara hormonellt. PCO/PCOS, sköldkörtelproblem eller annat som påverkar hormonerna.

Och gör inte som jag - tro inte på alla ursäkter om att javisst, det är fullt normalt med cykler som varierar mellan 27 och 52 dagar eller att mensen hoppar över en cykel eller två (eller fyra) eller att blöda kraftigt i 7 dagar varje cykel. Ja, alla är inte stöpta i samma form, men att vifta bort mensproblem som otur utan ett enkelt blodprov och en vanlig gynundersökning är bara fel.
 
@sssofiieh eller nån av er andra; om det upprepas, kontakta gynekolog. Det kan mycket väl vara hormonellt. PCO/PCOS, sköldkörtelproblem eller annat som påverkar hormonerna.

Och gör inte som jag - tro inte på alla ursäkter om att javisst, det är fullt normalt med cykler som varierar mellan 27 och 52 dagar eller att mensen hoppar över en cykel eller två (eller fyra) eller att blöda kraftigt i 7 dagar varje cykel. Ja, alla är inte stöpta i samma form, men att vifta bort mensproblem som otur utan ett enkelt blodprov och en vanlig gynundersökning är bara fel.
Jag har försökt med gynekolog utan framgång. Hade (har) cystor, besvär med smärta och oregelbunden mens, svar? Du är heeeeeelt normal. Ät p-piller. :meh:
Skittrist inställning hos de gyn jag varit hos, och de sumpar ju liksom energin att fortsätta försöka få hjälp/utreda.
 
Ta det lugnt! Been there, done that! Min är annars regelbunden men nån gång har den varit 11 dagar sen utan anledning som jag kunnat komma på annat än att jag tänkt orimligt mycket på varför den inte kommit än. Ibland tror jag att den jäklas med en och är sen med vilje bara för att man är orolig...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 021
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
60 503
Senast: lundsbo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 989
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 772
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp