Hambo

Trådstartare
Jag har köpt en utebox att använda till lösdrift.
Men vad 17 ska jag ha för underlag ?
Detta är en box som troligtvis ej kommer att vara permanent.
Tänkte först bara slänga in en massa spån, men vet inte om det funkar.
Halm funkar inte för en av hästarna.
Tror inte att dom kommer att använda den, men måste ju ha nåt !
Hej från Hambo
 
Sv: utebox

Lägg in ett lager grus som du paddar ordentligt. Har man hästar som gräver så kan man lägga gummimatta ovanpå alternativt trädgårdsplattor :)
 
Sv: utebox

Grus vill jag inte lägga, men trädgårdsplattor kan faktiskt funka......
tror tom att jag har några liggandes .
Tack för tipset !
Hej från Hambo
 
Sv: utebox

Torv, det finns inget bättre om du lägger direkt på marken
 
Sv: utebox

Trädgårdsplattor? Hårda av sten? Meningen med en ligghall är väl ändå att hästarna ska just kunna LIGGA där? Eller ni menar kanske att ha ngt strö ovanpå sen? Tveksam till skarvarna mellan stenarna...
Spån eller ffa torv borde funka bra som strö, det blir ju lättskötta permanentbäddar av det, även om halm troligtvis skulle bli billigare.
 
Sv: utebox

I en har jag markduk ovanpå gräset, sedan en himla massa dyr sten/grus så det blir som en dränerad kulle. Den används som skuggplats på sommaren när det är mjukt och skönt i gräset så den ströar jag inte.

I vinterlösdriften tänker jag lägga gamla (trasiga) betongpannor som dränering och sedan bara lite grus med gräsarmeringsplattor för att få en jämn yta. Trädgårdsplattor borde också funka om det inte är allt för svampigt under (det är det hos mig..) Sedan strö med halmpellets (eller kan man ta bränslepellets?) ovanpå.
 
Sv: utebox

Jag har lösdrift med gjutet golv. Fungerar det bra med halpellets i lösdrifter? Mockar du då ur varje dag?
 
Sv: utebox

Jag vet inte än :laugh:

Nu mockar jag varannan dag när de går på rena leran :o

Halmpellets ska funka bra med hårt underlag så det smulas sönder, det borde vara perfekt på gjutet golv.

Jag gillar inte torv ute för det blir så blött/kallt/fruset men halmpelletsen ska suga upp mycket bättre.

Boj vet mer om detta :idea:
 
Sv: utebox

Det blir torrt och det blir mjukt som en permanentbädd i ett stall, du får ta på mer om det känns blaskigt blött.
 
Sv: utebox

Precis en sådan tråd jag letar efter...
Vi håller på med en lösdrift på ca 40 kvm. Den ligger i ett gammalt grisstall som vi rivit ut. Vi stod i dag och disskuterade vad vi skulle göra med golvet som är med gamla lerstenar. Jag tyckte att vi skulle gjuta igen ojämnheterna och lägga in ett litet lager sand medans min man tyckte att vi kör ut allt och därunder är det finsand som vi sedan kan lägga in stenmjöl på för att få fastare. Tanken är att hästarna ska kunna gå in under dagen vid trist väder och kunna få äta torrt då de är ute länge, så de tillbringar inte hela natten där. Någon som har efarenhet av sådant underlag ?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 171
Senast: Bee
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 410
Senast: animalasia
·
Fritid Jag ska leta efter ett hotell en vecka och har alltid använt booking.com utan några problem, men den senaste tiden har klagomålen...
Svar
10
· Visningar
688
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 171
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp