Bukefalos 28 år!

C

Chese

Jag har funderat på några dagar om de skulle vara en bra idé att bygga uteboxar som är mitt i mot varandra. som på bilden.
utbox2.htm

Kanske inte brunt trä men den typ uppbyggnaden.

Ev gummimatta på stallgången för behagligheternas skull.
Antligen att man började med 10 boxar som man sen bygger ut då och då med 2 st till. Jag tänkte ha de som inakorderingsstall som är mer luftigare än vanliga stall. Något som sticker ut från mängden. Iofs lite kallt på vintern men de går alltid att reglera med täcke. Bygga några väggar med dörr för sadel & company och foder. Hitta en bra tomt som har bra ridmöjligheter och bra hagmöjligheter. Vattenautomat i hagarna för att inte slösa på vatten och att inte behöva bära massa vatten.

Det är bara en bild om hur jag skulle vilja ha det. Platsen ska vara i ett bra göteborgsområde. Jag undrar om någon har gjort något liknande förut och kan berätta vad elen för hagarna, vattenkostnader, hö kostnader m.m Och lite råd om denna idén.

Jag tänkte börja spara redan nu. med 1 tusen i månaden lite mer när jag får mer i lön då jag är provanställd och får pengar från försäkringskassan.

Jag har räknat då att på 5 år har jag minst 60 tusen och 10 år minst 120 tusen.

Denna idén är inte beräknad att påbörjas förän om minst 5 år. Då jag förhoppas ha fastanställning. Så man ev kan ta ett litet lån om de skulle behövas. Om den nu blir i uppfyllese

Jag finner inga kostnadsuppgifter någonstans på nätet.

Är detta överhuvudtaget en bra idé?
 
Sv: Uteboxar

Det ser trevligt ut. Men det blir nog kallt på vintern, jag tror inte hästarna har så mycket emot det, men vi människor är mer gnälliga.

Jag tycker för övrigt att du låter som en målinriktad person och att du nog kommer att få det du vill i slutänden. Det svåra runt Göteborg är att hitta mark till ett rimligt pris, vi har hamnat upp i Lilla Edet för att inte få lån på flera miljoner för en liten plätt. För hästar kostar i drift hela tiden, även om man satsar på verksamhet så är det en uppförsbacke på några år innan man kan börja tala om att gå med vinst eller att ens gå runt. Då vill man ha så låga driftskostnader som möjligt.

Men som sagt, om man är målinritad och tänker efter hur man vill ha det och hur man ska göra för att komma dit så är inget omöjligt!
 
Sv: Uteboxar

Tack. Mjo de kan va kallt på vintern men de går ju alltid att ha på sig kläder :D. Säve finns de en del hästar men inte så centralt. Sen är de lindome men jag vill helst vara mer anonym då jag tror de jag har "känner" inte tror att jag skulle kunna ha eget. Vill ha de bättre än där jag jobbar som har hinkar som man får bära, inte fri tillgång på hö m.m Och jag skulle vilja satsa och se hur ja klarar de. Med uteboxar blir de ju lätt att bygga ut om man vill ha fler boxar på snyggt sätt, tror det blir billigare och mindre stall om man säger så. I "mitt" stall så har vi inte heller några dörrar till varje skåp så de försvinner saker och så. De är lättare och fortare soppning på sånt stall. bättre luftkontionering. Men så kostar ju platsen man ska anlägga de på. det e ju inte de billigaste. Jag har lite småfrågor hur mycket höbalar kostar då jag vill att de ska vara fri tillgång på hö. Hur mycket kan man säga att en häst äter max per dag för att räkna hur fort en sån stor bal går åt. så kan man dela de på något sätt med så många hästar de finns och lägger till de i hyran Har ingen aning va sån kostar och om de kan räcka i en månad för 10 hästar. Iofs beror ju mägnden på storleken också men jag tror de blir islandshästar och a-d ponnyer faktiskt. eller är de "elakt"
Jag vill ju också att de ska vara mest islandshästar.
Men jag tänkte att hyran ska ligga runt 3 tusen i månaden. Elen till hagarna tycker ja ska gå in lite. iaf att man delar elpriset i 10 för hagar iaf. Eller är det fel? Jag måste ju få in så mycket pengar så att ja inte har för mycket utgifter. Jag är lite dålig på att förklara ibland.
 
Sv: Uteboxar

Jag tycker inte om uteboxar eftersom de står kallt utan att kunna röra sig för att hålla värmen. Då föredrar jag lösdrift eller vanligt stall.

Om du räknar på hö så hade jag räknat iaf 12 kg/stor häst/dag om de ska stå kallt, helt beroende på vilken kvalité du får tag på. Räkna med 2 kr/kg, helt beroende på skörden det året.

Och räkna med att det tillkommer ganska mycket som man inte tänker på från början.
 
Sv: Uteboxar

Okej tack för din åsikt. Visst är de mycket som man inte riktigt tänker på. men jag har tio år på mig att fundera. Då är de elen som kan vara jobbig att veta.. Det blir typ bara elen för hagarna tror ja.

Kom ihåg att detta bara är en idé. Kan ju inte göra de utan pengar så. Är ju bara 19 så jag har ju tid att fundera
 
Sv: Uteboxar

Du har fått förhållandevis många svar bara på 2 dagar, det är inte så mkt folk på hästverksamhet så du vet det ;)

Det jag tänkte på när jag såg bilderna på uteboxarna var att jag hade inte velat ha de så täckta om man ändå sätter upp en stallgång direkt (dvs inte har dem enbart i par, då behöver man kanske mer vindskydd som täckta väggar ger). Det finns ett litet "hål" för hästen och det är dörren med galler. Så mörkt det måste vara i boxen! Så hade jag aldrig velat ställa min häst (men så är jag oxå helt emot galler).

Sedan måste du tänkta på att du behöver belysning i stallgång och box, iaf om du har inack ifall någon vill mocka när det är mörkt osv. Och ev vattenkoppar eller vatten nära stallet.

Och om du har stallgång som på bilden med x antal boxar i varje rad bör du nog kunna stänga till på kortsidorna, åtm på natten. Blåser det från sidan får luften en jäkla hastighet genom stallgången iom att du begränsar utrymmet för luftströmmen med tak och boxar.

Du behöver troligtvis en gjuten platta eller en container för gödselhanteringen, sådant reglerar din kommun.

Du behöver ett isolerat och upppvärmt utrymme för utrustning och foder och nog även skötselplats, om inte minst för hovslagare, veterinär osv. Du behöver kanske även förvara strö frostfritt, iaf torv och spån fryser till isblock om det inte är torrare än normalt.

För övrigt, djurskydd och massa lagar, råd och tips finns på Jordbruksverkets hemsida. En bok jag rekommenderar starkt är "Att bygga häststall" av Michael Ventorp & Per Michanek som kan köpas via SLU. En gratis broschyr som oxå är bra om än väldigt kortfattad kan du beställa från Ridsportsförbundet.

Och ett annat tips är att läsa gamla trådar här på buke, spec då under hästverksamhet. Jag personligen håller på att gå igenom dem baklänges under tråkiga stunder, 550 sidor innehåller myyycket gratis info, funderingar och egna erfarenheter av bukefolket. Jag lägger alla intressanta trådar som prenumerationer så hittar jag dem lätt sen :)
 
Sv: Uteboxar

Hade kunnat tänka mig något liknande om jag inte bodde där jag bor. Skulle nog inte vara så roligt att mocka fruset bajs i -20 grader.. Dessutom kan det nog vara svårt med vatten och liknande. El (belysning) skulle också vara ett måste här, där det är kolsvart större delen av dagen halva året. Näe, bygger nog hellre en annan modell.

Men det kanske beror lite på var man befinner sig. Du har ju tid på dig att fundera :D
 
Sv: Uteboxar

Det du ska tänka på är att man bör isolera boxarna, även i taket...en del uteboxar har enkelt plåttak och det blir fruktansvärt varmt på sommaren..även väggarna isolerar mot både värme o kyla.
 
Sv: Uteboxar

Förresten, vad är det för storlek på boxarna? Jag vill inte ha mindre än 4*4 men hästvärlden verkar helt insnöad på att 3*4 eller 3.5*3.5 är JÄTTEstort till en häst :grin:
 
Sv: Uteboxar

på gymnasiet där jag gick hade vi några av hästarna i nästan precis såna uteboxar fast inte med gång emellan utan 4på rad o 4 på baksidan. när det är mörkt ute är det fruktansvärt mörkt i bruna boxarna. vi hade ingen belysning. det var mörkt i de även på dagen. KALLT, förstås men hästarna hade 3dubbla täcken under perioder. i de boxarna hade vi halmbäddar,dvs tog bara ut bajset. fick även bära vatten varje dag eftersom det ananrs ahde frusit.
dock mådde hästarna bra vad jag kan minnas.

skall du ha fri tillgång eller inackorderingar så är det billigast att köpa rundbalar med hö och halm OM du hittar att få tag på från nån bonde, som ibland kan leverera.
min häst nu, flyttar till lösdrift om en vecka och kommer då ha fri tillgång i form av en stor rundbal.
 
Sv: Uteboxar

Förstår inte varför alla säger att det blir så kallt...
Där jag står så är det två uteboxar "på rad".
Galler på dörrarna, galler mellan boxarna, glipor i taket och i botten på boxarna (för luftgenomströmning).
Vattnet fryser inte om hästarna är inne.
Sen fryser det så fort de har gått ut, men det betyder ändå att det aldrig är kallare än 0 på natten!

Min är ett fullblod = fryslort, men hon mår prima och älskar sin utebox!
Bara att ge fri tillgång på stråfoder eller/och ha lite halm.

Däremot skulle jag nog hellre bygga som ett "U" om det ändå ska vara så många boxar.
 
Sv: Uteboxar

kanske för att det faktiskt blir kallt. det är kasnke olika beroende på vart i landet man bor och precis vart boxarna är placerade i förhållande till andra byggnader mm, men kallt blir det faktiskt om vintern.
 
Sv: Uteboxar

Här ser jag att jag måste skriva ett ganska långt inlägg men jag har jobbat ikväll så det gör ja i morgon. Bara så ni inte tror att jag inte ska svara mer
 
Sv: Uteboxar

ja självklart, vi är i sthlm, norr om...

det frös lite i vintras när hästarna gick ut, men vi löste det med halm.

jag har 100 gånger hellre kallt och frisk luft än instängt stall som många stall lyckas bli :crazy:
 
Sv: Uteboxar

Hur ser lösningen på ventilation i botten på boxarna ut?

nu har jag inte byggt/monterat dem.. så jag är ingen expert :)
Men det är typ någon cm i botten mellan "ramen" och markplankan som allt är fäst på.
sen är taket snett = det är en glipa i bakkant.
På vintern (senhöst) har de plexiglas framför gallret.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 691
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 413
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 689
Senast: Alexandra_W
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 804
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp