B

Bubben91

Någon som kan berätta om sina, hur de ser ut, vart ni köpte dem eller om ni gjorde dem själva?
Lite problem läsning, helt enkelt :D

Jag skulle vilja ha lite tips om det bästa :D
 
Sv: Uteboxar!

Titta på alla olika webbplatser som har boxinredningar och/eller stall, de har ofta färdiga koncept!
 
Sv: Uteboxar!

Håller nu på och färdigställer mina uteboxar från uteboxen, skall fiffa upp lite bilder när jag hinner.

har byggt tre boxar som är tre meter breda o fyra meter djupa brevidvarandra. tog hjälp av en lokalfixar firma o göt en betongplatta på tio gånger fem meter som jag nu bultat fast stallet i.

Ett tips det tar mycket längre tid än man tror att plocka ihop ett "pusselstall" (hushållets sjuåring myntade det utrycket) :rofl:

//Johan
 
Sv: Uteboxar!

Okej, jag har kollat på allas webbsidor men jag skulle ju vilja höra från folk som har egna, vilka som är bäst, hur det löst diverse problem, om de har byggt själva m.m.

Bra att veta att det tar mycket längre tid än vad man tror!!
 
Sv: Uteboxar!

Jag har två uteboxar från Pegasus-boxen, som är ihopmonterade med varann. 3 X 3 meter.

Tips från mig: Var noga med var de ska stå och vad som krävs för att kunna förankra dem, de måste ju fästa i något.

Om man inte är stark eller en hejare på att få ihop saker, köp någonstans där du kan få hjälp med detta. Som det står i tidigare inlägg så är det ett pussel, men får man ihop de första väggarna så ger det sig hur det ska vara.

Och jag är väldigt nöjd med mina, leveransen gick bra och det var ett vettigt pris på dem, men jag hade ju aldrig grejat det utan händig sambo, och man får nog avlägga två dagar för att montera.

Underarbetet med ram och grus och plattor tar ju också tid.


Ring de olika leverantörerna och begär offert och om de kan hjälpa till att montera om du behöver det.
 
Sv: Uteboxar!

Får väl tillägga hur mina är förankrade.

Jag har mina i hagen så först har vi gjorde vi en ram av gardister i betong (för att slippa skaffa jorborr och gjuta i marken). Sen fyllde vi med grus och på gruset har vi lagt sjöstenplattor.

Jag har hört om uteboxar som är för täta (!) i taket och då bildas det kondens.

På mina är det korrugerat plåttak, så mycket luft kan cirkulera. Annars får man borra hål i trät närmast taket om det ligger kloss an.
 
Sv: Uteboxar!

Vi har byggt uteboxar själva. Ser ut som ett litet skjul, men öppet upptill alldeles under taket ca 20 cm, för luftcirkulationens skull. Har ett fönster i varje box och engelska halvdörrar, där man kan välja mellan att ha helt stängt, eller öppet upptill. Inuti är det 2 vanliga boxar, med halv mellanvägg. Vi tog det material som fanns till hands, delar från en gammal lada och plank som vi hade liggandes. Till ytterpanelen, kostade vi på oss och köpte färdig spårpanel, för att det inte skulle bli dragigt åt hästarna.

Boxarna har fungerat bra. Det man ska tänka på, är att bygga sina boxar, där marken är bra. Inte mitt i leran som vi gjort. Har lett till att vi fått forsla hem en massa grus, för att hästarna ska slippa klafsa i lera, när de ska in.
 
Sv: Uteboxar!

Boxarna har vi ställt på en bädd av grus och betongsten. Glömde tala om det. Betongstenen fick vi från ett hyreshus, som rivdes, så de har varit en trappa från början.
 
Sv: Uteboxar!

OK, jag haller fortfarande pa att lara mig det har. Uteboxar ar alltsa vad ar kallat i usa "shedrowstalls". Det ar inte ett stall i normal betydelse utan boxar i en lang rad (eller kort) som sitter samman?
Om det ar vad ni pratar om, jag har bara haft det. Nu ar ju forstas temperaturerna lite annorlunda dar, men med en oppning pa baksidan in till en 3mx6m "run", var det valdigt svalt och skont for hastarna pa sommaren. Vintertid hade jag en door pa baksidan (halvdorrar) sa det kunde oppnas och stangas per behov. Vaggarna i resten av stallet/boxen var halvvags up (ca 120cm) och resten var oppet. Vintertid had jag presseningar som sattes upp runt om, Hastarna hade forstas tacken om nodvandigt, vilket var sallan.
Jag hade grus (smagrus) som bas och sen gummimattor ovanpa det, och sedan sagspan for baddning. Fungerade jattebra och stallen var torra och fina.
Nar jag inte had nagot smagrus anvande jag lersand och packade ner. Vilket visade sig vara aven battre. Igen valde jag att ha gummimattor pa toppen, och boxen var 10-12 cm hogre an omgivningen.
Jag gjot inte ned stoplparna utan gravde ner dem 90 cm men man kanske maste gjora annorlunda har. Till tak hade jag "tinmetal" (vet inte vad det heter pa svenska) och om man satte fast det bra fungerade det jattebra.
Vaggarna var vanliga 2tumx6tum brador pa utsidan och 4ftx8ft plywood (1/2tum tjock) pa insidan runt om. Sen malades allt i med tjara och hastarna at inte en bit av det.
Till dorr, ja jag var snal och satte bara in en metalgrind 4ft wide (ca 120cm). Det var forstas oppet nertill och uptill men de var vana med det sa inga problem. Jag vet inte om man kan fa tag pa sana har?
Hela boxen var 12ftx12ft (3mx3m?) och det var bra plats for hastarna att ligga ner om de sa ville. Hojt matt var 8ft i back och 10 ft i fram med en slutning for avrinning av vatten i bak.
Jag undrar, maste man ha tillstand att bygga uteboxar pa sin egen mark eller kan man bara satta up dem?
mvh
 
Sv: Uteboxar!

Det beror på ivad för slags fastighetsform marken är registrerad som. Vi har jordbruksfastighet, och där får man bygga ekonomibyggnader utan bygglov, om man håller sej tio meter innanför sin egen tomtgräns. Skulle någon granne klaga, kan man bli skyldig att ta ner sin byggnad, så bäst är egentligen att ha bygglov.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
804
Senast: Linda_A
·
Övr. Barn Helt främmande mark för mig och jag vet inte riktigt hur jag ska berätta. Vår älskade far, svärfar och farfar gick hastigt bort i...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: Rugge
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 184
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp