Bukefalos 28 år!

Uteboxar!!

Chex

Trådstartare
Jag sitter här med ritbordet framför mig. Jag ska börja spåna på en uteboxlänga, men tänkte om det finns någon som har bilder och tips på lösningar? :devil: :angel:

Jag vet på ett ungefär, men är inte helt klar med utformningen riktigt.....

Mata in tips, så kanske vi kan diskutera vad som är bra, samt vad man ångrar att man byggde/inte byggde.... :banana:
 
Sv: Uteboxar!!

Har ju inget eget stall:cry:
Men är det engelska boxar du tänkt dig?
Alltså en länga med halvdörrar?:d
 
Sv: Uteboxar!!

ska du bara ha en länga så gör helt klart ett tak som hänger ut en bra bit framför boxarna, så du får en "stallgång" med tak över framför boxarna.
detta har inte jag framför min utebox jag hyr i ett stall, och bara en sådan sak att grimman är blöt, isig, snöig av att den hänger utanför boxen är drygt, man kan inte ha täckeshängare.
samma sak med höpåsar och dyl.

så jag slår ett slag för taket utanför boxarna! helst av allt boxar mitt emot varann med en stallgång i mitten och tak från box - box. blir nästan som ett stall men helt öppet i kortsidorna.

tänk på smidighet vid tex förvaring av strö etc. jag har en bit in till stallet och det hade varit mkt smidigare att inte ha så långt att släpa torv/hö etc.
:)
 
Sv: Uteboxar!!

Ja, precis.
Bygg ett rum för förvaring av både foder, spån och grimmor:)
 
Sv: Uteboxar!!

Hej!

Och jag håller med!

Tak en bit ut är ett MÅSTE!

Där jag står har vi inte det och grimman är isig, täckeshängarna är oanvändbara, om man hänger täcket på hängaren har man plötsligt ett blött och äckligt täcke.. Plus att det är lite skönt när det är snöstorm att kunna ställa hästen under tak, men inte i nymockade boxen..

/ Lavinia, vars häst kan stå och titta ut hela nätterna:-)
 
Sv: Uteboxar!!

Har haft uteboxar 2 ggr.

Fram till förra året hade vi egna uteboxar. Det var "färdiga" med galler mellan boxarna och på fronten. Vi hade fyra boxar som stod två och två mot varandra. Helt suveränt. Enda var att vi inte hann färdigt riktigt innan vi flyttade därifrån så taken skanade en bit i mitten av stallgången. Jag hade också velat ha utrymme för kraftfoder i närheten Tex bara en bit med tak över. Temperaturen i boxarna var ca 5 grader varmare än utanför och jag tycker att det fungerade bra med vatten och så. Snöade det och blåste kunde det komma in lite snö i boxen, men aldrig mer än bara ett tunt täcke. Taket framför boxarna var ca 80 cm och jag hade inga blöta grimmor eller täcken, men det räckte inte till att göra iordning hästen utanför om det var dåligt väder.
Hade också saknat att kunna stänga så att om en häst skulle komma ut ur boxen inte var helt lös utan jag skulle velat ha någon form av grind vid slutet av stallgången. Speciellt när vi hade en hingst i stallet.

Idag har jag också uteboxar där jag är inhyrd, men jag tycker inte alls att de är lika bra. Taket sticker ut ungefär hälften och jag har blöta grimmor. Det är mycket högre takhöjd i dessa, men det är "stängda dörrar" och vi har mycket kondens i boxarna och inte alls lika bra luft och då har det bara varit två hästar i stallet och det finns tre boxar. Temperaturen skiljer inte mycket från det andra uteboxarna och jag tycker att vatten som fryser är ett större problem idag.
Konstruktionen med de köpta boxarna när luften kommer in under taket på baksidan är mycket bra. kanske något att ta med även om man bygger boxar själva.
Galler alt öppet är att föredra helt klart tycker jag samt ett litet "extra rum" för foder.
 
Sv: Uteboxar!!

kan lägga in en bild, observera att jag endast hyr denna box :)
DSC00708.jpg



det är ju tak ut en liten bit, men behövs mer som sagt. skulle gärna haft tak och en stallgång utanför med uppbindningsplats :)

är ju väldigt härligt på sommaren,
men mindre härligt vid detta väder ;)
DSC00825.jpg


vi har värmeslingor till vattenkopparna men pga de häftiga temperatursvängingarna här på västkusten så klarar inte dom med att värma upp alla gånger och min vattenkoppp är alltid fryst när det är minus. så det blir en del trubbel med vatten.
så det är en fördel att se till att vattnet verkligen funkar året om.
är jag ute på morgonen och mockar kan jag ju inte fylla på vattenhinken han har "tills han kommer in" för då har den ju frysit vid intag.. så då får man be någon annan att fylla den, vilket är lite meckigt.
 
Sv: Uteboxar!!

boxarna har automatiska morgonkrubbor. det är en djup krubba/ som man laddar med hö och kraft från insidan av boxen sen puttar man ut den i lådan (som syns på bilden från utsidan) under dagen/kvällen så hästen ej kommer åt den. sen går den in med timer på morgonen.
lådan är till för att skydda maten :)
inne i stallet har boxarna inga lådor...
 
Sv: Uteboxar!!

Har ju inget eget stall:cry:
Men är det engelska boxar du tänkt dig?
Alltså en länga med halvdörrar?:d

Ja precis, det ska byggas där den gamla längan nu står. Vi river ner den, men kommer spara en del virke då den är timrad. Måttet är ca 6 X 25 meter. Så det är en hel del torrt och fint timmer. Takstolarna är det heller inte ett fel på, så de går att återanvända. Tänkte använda timret till väggarna mellan boxarna. Det ska de väll inte gnaga igenom med detsamma?! :angel:

Det går inte att rädda längan eftersom inget underhåll har gjorts på gården de närmsta 30 åren, så jag och min sambo har ett livstidsprojekt på G.... :devil:
De första två stockarna i botten är ruttna, samt stallet som finns i ena änden inte har haft nog med ventilation så väggarna där bitvis, är inte alls bra.
Sen är det mer i botten som har gett med sig, så rivning är det bästa...

Tänkte att boxarna blir 3 meter lite drygt, sen kommer takutstick som blir nästan lika brett som boxarna. Låter det bra? Och delad frontdörr så de kan sticka ut huvudet vid fint väder.

Sen är jag inne på att sätta galler i mellan boxarna så de även kan se varandra där, samt att det blir luftigare....
Skulle kanske vara snyggt att använda timmerstockar till utsticket med som pålar? :bump:

Vi har även ett "Riktigt" stall med 5 boxar, men tänkte att bygga det till ponnystall då takhöjden är 15 cm för lite till större häst.
 
Sv: Uteboxar!!

boxarna har automatiska morgonkrubbor. det är en djup krubba/ som man laddar med hö och kraft från insidan av boxen sen puttar man ut den i lådan (som syns på bilden från utsidan) under dagen/kvällen så hästen ej kommer åt den. sen går den in med timer på morgonen.
lådan är till för att skydda maten :)
inne i stallet har boxarna inga lådor...

Blev väldigt intresserad av dina automatiska morgonkrubbor! Förstod inte riktigt hur de ser ut och fungerar? Verkar vara jättebra idé!!:d
Du har ingen bild på dem så man ser hur de ser ut?
 
Sv: Uteboxar!!

vad jag vet installerade stallägarna dom för ca 10 år sedan. svårt att förklara men bredvid krubban på utsidan sitter en slags pinne som är styrd av timer. när man "puttar ut" krubban ut från boxen så åker den lilla pinnen in ett hål i sidan av krubban, bara ca ½cm.
när timern sen går på morgonen (idettafall 6.30) så åker pinnen bakåt, lossnar från hålet i krubban och krubban ramlar då åter in i boxen :)

hade ingen bra bild tyvärr.
krubban är triangelformad med spetsen neråt, ungefär, till formen och i uteboxarna går det i 3+ kg hö och i inneboxarna 2-2,5 kg.

mkt smidigt!
 
Sv: Uteboxar!!

vad jag vet installerade stallägarna dom för ca 10 år sedan. svårt att förklara men bredvid krubban på utsidan sitter en slags pinne som är styrd av timer. när man "puttar ut" krubban ut från boxen så åker den lilla pinnen in ett hål i sidan av krubban, bara ca ½cm.
när timern sen går på morgonen (idettafall 6.30) så åker pinnen bakåt, lossnar från hålet i krubban och krubban ramlar då åter in i boxen :)

hade ingen bra bild tyvärr.
krubban är triangelformad med spetsen neråt, ungefär, till formen och i uteboxarna går det i 3+ kg hö och i inneboxarna 2-2,5 kg.

mkt smidigt!

Låter ju jättesmart!:laugh: Typ som en sådan vippkrubba då?
Tack för infon!
 
Sv: Uteboxar!!

vad jag vet installerade stallägarna dom för ca 10 år sedan. svårt att förklara men bredvid krubban på utsidan sitter en slags pinne som är styrd av timer. när man "puttar ut" krubban ut från boxen så åker den lilla pinnen in ett hål i sidan av krubban, bara ca ½cm.
när timern sen går på morgonen (idettafall 6.30) så åker pinnen bakåt, lossnar från hålet i krubban och krubban ramlar då åter in i boxen :)

hade ingen bra bild tyvärr.
krubban är triangelformad med spetsen neråt, ungefär, till formen och i uteboxarna går det i 3+ kg hö och i inneboxarna 2-2,5 kg.

mkt smidigt!

det där lät inte alls dumt.... :angel:
 
Sv: Uteboxar!!

En god idé är att ha en riktig "stallgång" framför boxdörrarna för att undvika lera upp över öronen när det regnar. Rejält utskjutande tak plus riktig betongplatta är en finfin kombination som man nog blir tacksam för så fort vädret blir dåligt. Ett extra rum för foder är ju en självklarhet (man vill ju helst inte släpa havre runt hela kvarteret, särskilt inte utomhus i spöregn).
 
Sv: Uteboxar!!

Håller på och bygger 3st uteboxar för tillfället, ena blir kombinerad sadelkammare/foderförråd (alltså endast kraftfoder) hösilaget är bakom stallet. Har tak som sticker ut 1.7m och betongen likaså! :) Skönt vid regn!
 
Sv: Uteboxar!!

Najs! :D

Håller själv på att planerar min uteboxlänga...

Som flera sagt innan så bygg ut taket. Jag vill ha en gjuten "stallgång" framför boxarna, under taket, helst ett par meter bred. Däremot vill jag inte ha gjutet golv i boxarna. (som jag tycker just nu iaf :grin:)

Ett problem jag har haft med uteboxar (färdigstall) tidigare är kondens så var noga med ventilationen och sätt kanske dit ett kondensskydd, en "plast" typ som man kan sätta under taket har jag fått lära mig.

I mitt fall kommer taket att slutta nedåt-utåt (tvärtom mot beauspirits bild) eftersom det kommer att stå mot det vanliga stallet och ha dess tak "över sig" sas. Så jag misstänker att jag får ha rejäla hängrännor så vattnet leds bort och det inte blir regnridå framför stallet men skulle det bli lite så är det ju inte hela världen om man har ett rejält utskjut på taket....
 
Sv: Uteboxar!!

*KL*

Har mina 2 pållar i uteboxar sedan ca 4 månader tillbaka och trivs jättebra med det :)
Framför boxarna finns en gjuten stallång under tak som är ca 1,5 meter bred......mitt råd är att ta till ännu mer!
Jag tycker det är helt okej men stallägaren som har hängt med längre och har hunnit bli mer luttrad tycker det är lite för smalt.
I och med att man gör en så pass bred stallgång framför boxarna krävs det dock några extra stolpar i framkant för att taket ska hållas uppe. Deras lösning är också att låta taket få en "knäck" alltså att det inte är ett enda stort helt tak som lutar åt ett håll utan det är som ett "vanligt" tak med taknock. Nocken går längs med framkanten på boxarna. (Hoppas jag kunde förklara så att ni förstod nu...;) )
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 826
Senast: Habina
·
Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
6 022
Senast: BernT
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 210
Senast: Sassy
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 598
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp