Utedrift/vindskydd - hur har ni löst underlaget?

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej!
I våras blev vårt vindskydd/ligghall fullt med vatten & var så länge...:(
Det är ett vindskydd/ligghall som bara har jord i botten, inget annat - jag har haft halm ovanpå.
Jag inser att det måste grundas med någon form av material för att undvika att det blir lika blött igen.
Hur har ni löst detta?
Tips mottages tacksamt!
Mvh!
 
Hej!
I våras blev vårt vindskydd/ligghall fullt med vatten & var så länge...:(
Det är ett vindskydd/ligghall som bara har jord i botten, inget annat - jag har haft halm ovanpå.
Jag inser att det måste grundas med någon form av material för att undvika att det blir lika blött igen.
Hur har ni löst detta?
Tips mottages tacksamt!
Mvh!
Min ligghall är placerad på stampat jordgolv på byns högsta punkt (om man bortser från berget bakom vårt hus), uppepå en grusås. Alltså, naturlig dränering på alla tänkbara sätt.

Jag tänker att du behöver fundera på varför vattnet samlades just där? Och vad du kan göra för att leda bort vattnet därifrån. Utan att veta hur det ser ut hos dig, så är det i min tankevärld det som behöver prioriteras högst. Sen efter det kan du börja fundera på om du måste gjuta golv eller lägga något annat underlag.
 
Hej!
I våras blev vårt vindskydd/ligghall fullt med vatten & var så länge...:(
Det är ett vindskydd/ligghall som bara har jord i botten, inget annat - jag har haft halm ovanpå.
Jag inser att det måste grundas med någon form av material för att undvika att det blir lika blött igen.
Hur har ni löst detta?
Tips mottages tacksamt!
Mvh!
Jag fick samma problem den här våren, jag åkte och hämtade grus i hinkar och fyllde så att det blev högre i huset än utanför. Tänkte fylla mer i höst, min ena häst har förmågan att flytta på underlaget så det blir en grop. Vi har även grävt bättre diken.
 
Hade grusad botten där förra hästen stod. Och som @ameo säger, se över marken runtom, vi hade lätt lutning på marken och dike på en sida, får du vattnet att rinna i väg nån annanstans slipper du det i ligghallen.
 
Vår står på en liten höjd och har grus i botten och sand ovanpå det. Vi har en dräningsslang under den lilla stigningen som är framför lösdriften.
 
Hej!
I våras blev vårt vindskydd/ligghall fullt med vatten & var så länge...:(
Det är ett vindskydd/ligghall som bara har jord i botten, inget annat - jag har haft halm ovanpå.
Jag inser att det måste grundas med någon form av material för att undvika att det blir lika blött igen.
Hur har ni löst detta?
Tips mottages tacksamt!
Mvh!

Vi har ställt vindskydd och uteboxar på 30 cm väggrus som vi packat med en ” padda” och sen trädgårdsplattor uppe på gruset. Vattnet rinner runt.
 
Första året jag hade min lösdrift så rann allt vårvatten in dit, det blev pool i ligghallen så jag fick gräva så att det rinner förbi samt grunda med sand i botten sen ett tjockt lager spån ovanpå då blev det bra.
Men får vara extra noga med att se till att leda undan vårfloden och mocka extra noga och lägga in extra spån den blötare tiden.
 
Hela hagen är en lång backe och skyddet ligger högst upp så det håller bra i alla väder.
 
där vi lagt markduk och grus blir inte vattnet stående och då har vi mkt regn!
Och jag har gjort samma sak.
Det har fungerat bra, även om det blev lite fuktigare än jag önskat i våras ändå.
Dock ligger min lösdrift lite lägre än önskat och vi har inte kunnat höja mer där inne just nu.

Men dräneringen i hagen ska ses over också, så det lindrigare under perioden när allt smältvatten ska ta sig fram.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 186
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 400
Senast: Snö
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 855
Senast: Kiwifrukt
·
Ekonomi & Juridik Vet inte om tråden hamnar rätt men moderator får gärna flytta den om så är fallet. Håller på att bygga ett vindskydd till hästarna...
Svar
13
· Visningar
2 138
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp