Bukefalos 28 år!

Utekatt blir innekatt

fjordtokan

Trådstartare
Jag och min rumskompis har blivit stödhem för ett katthem och igår fick vi hem vår första katt. En underbar liten kattdam som heter Svartöga. Hon är nykastrerad och inte alls van vid att vara inne eller vara bland människor.

Någon som har några tips på hur man kan vänja henne? Nu i morse har hon undersökt lägenheten mkt försiktigt och vi kan röra oss omkring henne utan att hon blir alltför rädd. Vi kör taktiken "var som vanligt" men lite tystare än vanligt. Och så ignorerar vi henne i möjligaste mån.
 
Sv: Utekatt blir innekatt

Det är rätt taktik !

Lek gärna med henne då och då. Gärna med såna leksaker som är "en bit" ifrån människan om hon är väldigt skygg. Typ laserpekare eller ett simpelt snöre. Få henne att "glömma" det läskiga.

Eftersom hon inte gömmer sig när ni rör er omkring henne så är hon inte extremt skygg, hon ligger nog snart och spinner i knäet eller i sängen !
 
Sv: Utekatt blir innekatt

Tycker att ni tänker helt rätt.
Vi har haft "nästan" vildkatt och hon fick vara i fred när hon ville, tillslut så kommer de till en när de har förtroende för en. Det är den bästa katt jag någonsin har ägt, så otroligt tillitsfull men tyvärr gick hon bort alldeles för tidigt pga blåsljud på hjärtat. Hon fick en propp och bakdelen slogt ut :cry:. I mars är det ett år sedan hon gick bort. Hon var aldrig inne när vi hade främmande, då ville hon ut. När de åkt fick vi hämta henne i vedboden.

Hon var född ute i naturen men hon trivdes bäst inne, hela hennes första år tillbringade hon inomhus. Sen blev hon nyfiken och gick ut dagtid men hon sov alltid inne i huset på nätterna. Jag tror det var lite raskatt i henne pga hennes lugna sätt och just att hon trivdes så bra inne, mina andra katter (blandras - huskatt) har aldrig trivts inne och kan bli elaka när de inte får den stimulans som en utekatt får. De klättrar nästan på väggarna efter någon dag (typ om det är superkallt ute).
 
Senast ändrad:
Sv: Utekatt blir innekatt

Det hoppas jag också :) Idag har hon inte vågat röra sig så mkt men har ändå legat framme. Nu ligger hon och sover under sängen! Tycker det är jätteskönt, hon har faktiskt lyckats pilla i sig lite mat också trots att hon varit så stressad så jag funderar nästan på om hon inte varit tam innan.

Fiffi1 Jag har samma erfarenhet. När jag var liten flyttade det hem en "vildkatt" till oss och den var alltid lika trogen och mysig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 398
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 768
Senast: Niceperson
·
Övr. Katt Skall snart flytta till ny lägenhet, och har fått en liten idé att jag kanske skulle vilja ha en katt (eller två?). Har på grund av...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 652
Senast: Celija
·
Övr. Katt Virrig rubrik, men ska försöka förklara mig. Jag och min sambo har bestämt oss för att köpa katt/er i höst. Vi bor centralt i en...
Svar
10
· Visningar
1 789
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp