Utekatt i lägenhet med egen ingång andra våningen

kattmamma

Trådstartare
Hej!

Jag vill gärna skaffa en katt men vill kunna släppa ut katten då det känns schystare.

Bor i en tvåa med egen ingång, dock är den på andra våningen med en trapp upp.

Tror ni att katten kan lära sig att gå själv upp och ner i trappen och hitta hem själv på egen hand? Bor i ett villaområde med skog nära så det bör inte vara något problem så.. dock är det en stor väg nära med.
 
Hej!

Jag vill gärna skaffa en katt men vill kunna släppa ut katten då det känns schystare.

Bor i en tvåa med egen ingång, dock är den på andra våningen med en trapp upp.

Tror ni att katten kan lära sig att gå själv upp och ner i trappen och hitta hem själv på egen hand? Bor i ett villaområde med skog nära så det bör inte vara något problem så.. dock är det en stor väg nära med.
Att lära sig hitta och gå uppför trappan är nog inget problem men vägen är ett mycket stort riskmoment, många utekatter blir överkörda.
 
Att lära sig hitta och gå uppför trappan är nog inget problem men vägen är ett mycket stort riskmoment, många utekatter blir överkörda.

Ok det var ju bra det iaf då.

Hm jo.. vägen ligger ett par hundra meter bort men den är ju där..

Är det en ännu större fara om man skaffar katt på några år som är tidigare innekatt tror ni?? :/

Går väl inte att lära dem att undvika vägen heller tänker jag.. hur gör folk egentligen undrar jag, det är ju vägar överallt.
 
Varför släppa ut katten och riskera att den blir påkörd? Det är väl en sak om man bor så till att man inte har mkt trafik i närheten men du skriver ju att du har en stor väg nära.

Jag skulle ALDRIG riskera min väns liv. Antingen får den vara en innekatt eller så får jag avstå.
Tänk också på att en frigående katt i ett bostadsområde ibland skapar irritation hos grannar. Den kanske bajsar i barnens sandlåda, den lägger sig i utemöbler, den kan råka bli instängd i förråd/garage osv.

Med tanke de överkörda katter som jag tagit hand när jag bodde i stan (en del bilister stannar inte ens) och som och överlämnats till förkrossade ägare så... Big NO!
 
Jag har haft så. Det höll på att sluta med osämja grannar emellan eftersom dom släppte in henne utan att jag visste. Så det kunde resultera i att hon båda kissade och bajsade i trapphuset. Tog självklart bort det, men lukten är ju kvar längre.
Aldrig mer.
 
Varför släppa ut katten och riskera att den blir påkörd? Det är väl en sak om man bor så till att man inte har mkt trafik i närheten men du skriver ju att du har en stor väg nära.

Jag skulle ALDRIG riskera min väns liv. Antingen får den vara en innekatt eller så får jag avstå.
Tänk också på att en frigående katt i ett bostadsområde ibland skapar irritation hos grannar. Den kanske bajsar i barnens sandlåda, den lägger sig i utemöbler, den kan råka bli instängd i förråd/garage osv.

Med tanke de överkörda katter som jag tagit hand när jag bodde i stan (en del bilister stannar inte ens) och som och överlämnats till förkrossade ägare så... Big NO!

Vilket knäppt resonemang, det finns ju risker med allting och katter är ju gjorda för att vistas utomhus och inte inne i någon lägenhet hela sitt liv.

Skulle man resonera som du gör så kan man ju inte göra nånting..

Det är väl bättre att låta katten vara ute och må bra även om risken finns att den dör på köpet istf att låta den vara inne och plågas och uttråkas till döds..?
 
Jag har haft så. Det höll på att sluta med osämja grannar emellan eftersom dom släppte in henne utan att jag visste. Så det kunde resultera i att hon båda kissade och bajsade i trapphuset. Tog självklart bort det, men lukten är ju kvar längre.
Aldrig mer.

Bor inte i trapphus som sagt utan i lägenhet med egen ingång med trappa och terass utomhus.
 
Vilket knäppt resonemang, det finns ju risker med allting och katter är ju gjorda för att vistas utomhus och inte inne i någon lägenhet hela sitt liv.

Skulle man resonera som du gör så kan man ju inte göra nånting..

Det är väl bättre att låta katten vara ute och må bra även om risken finns att den dör på köpet istf att låta den vara inne och plågas och uttråkas till döds..?
Många har innekatter och dem katterna mår jätte bra.

Men är din personliga åsikt att katten måste kunna gå ut, då får man skaffa katt först när man bor så det är lämpligt att ha utekatt. Och är det inte lämpligt att ha utekatt där man bor och inte vill ha innekatt, då får man vara utan katt.

Jag vet inte hur du bor, men katter kan vandra långt.
 
Vilket knäppt resonemang, det finns ju risker med allting och katter är ju gjorda för att vistas utomhus och inte inne i någon lägenhet hela sitt liv.

Skulle man resonera som du gör så kan man ju inte göra nånting..

Det är väl bättre att låta katten vara ute och må bra även om risken finns att den dör på köpet istf att låta den vara inne och plågas och uttråkas till döds..?
Det är ju din åsikt. Jag har min och det innebär inte "att man inte kan göra någonting", bara för att man inte släpper ut sin katt. Om du inte bryr dig om ifall din katt blir överkörd, varför då ens nämna den stora vägen i närheten?

Min egen åsikt/uppfattning är också att en innekatt (som aldrig har varit ute) absolut kan ha ett mkt bra liv som enbart innekatt. Om det var så att katter plågas och uttråkas till döds så skulle det knappast vara tillåtet att ha innekatt.
Så jag anser att du har helt fel i ditt påstående.
 
Jag vet inte vart villfarelsen i att katter måste vara ute kommer ifrån. Jag har aldrig haft utekatt utom när jag var barn. Av alla de katter jag haft har det bara varit en som haft överskottsenergi och honom gick jag ut med i koppel dagligen. Ingen av de andra har velat gå ut. Allt handlar om vad man vänjer dom vid och hur stimulerande miljö man har hemma.
 
Ok det var ju bra det iaf då.

Hm jo.. vägen ligger ett par hundra meter bort men den är ju där..

Är det en ännu större fara om man skaffar katt på några år som är tidigare innekatt tror ni?? :/

Går väl inte att lära dem att undvika vägen heller tänker jag.. hur gör folk egentligen undrar jag, det är ju vägar överallt.
Det är svårt att säga på förhand, ibland är reviren inte så stora eller så är området på andra sidan vägen inte så intressant för katten. Men om katten ofta korsar vägen är risken mycket stor att den blir överkörd om det är en lite större väg. Även mindre landsvägar är riskabla.
 
Många har innekatter och dem katterna mår jätte bra.

Men är din personliga åsikt att katten måste kunna gå ut, då får man skaffa katt först när man bor så det är lämpligt att ha utekatt. Och är det inte lämpligt att ha utekatt där man bor och inte vill ha innekatt, då får man vara utan katt.
Amen! :bow:
 
Jag vet inte vart villfarelsen i att katter måste vara ute kommer ifrån. Jag har aldrig haft utekatt utom när jag var barn. Av alla de katter jag haft har det bara varit en som haft överskottsenergi och honom gick jag ut med i koppel dagligen. Ingen av de andra har velat gå ut. Allt handlar om vad man vänjer dom vid och hur stimulerande miljö man har hemma.
Min åsikt är att det bästa för katten är att var utekatt, klättra i träd, jaga, springa, röra sig över stora ytor, osv, att leva sånt liv som är naturligt för dem. Däremot lever vi ett samhälle där det sällan är lämpligt att ha utekatter, och katter kan må jätte bra som innekatt. Så jag ser inga problem att ha innekatter, och har själv innekatter, men det mest naturliga livet får dem ju som utekatter.

Så man får ta val, antingen bo lämpligt så man kan ha utekatt, annars ha innekatt eller inte ha katt alls :)
 
Hej!

Jag vill gärna skaffa en katt men vill kunna släppa ut katten då det känns schystare.

Bor i en tvåa med egen ingång, dock är den på andra våningen med en trapp upp.

Tror ni att katten kan lära sig att gå själv upp och ner i trappen och hitta hem själv på egen hand? Bor i ett villaområde med skog nära så det bör inte vara något problem så.. dock är det en stor väg nära med.
Jag bodde precis så tidigare och köpte en raskatt som trivs som innekatt.
Skulle aldrig släppa ut min hund själv så varför skulle jag släppa ut min katt?
Bilar, andra djur och inte minst elaka människor.
Min katt trivs alldeles utmärkt med att vara inne. Sommartid var hon ute på terrassen, nu har vi balkong som ska kattsäkras till sommaren. Finns även en stor, fin innergård där vi tänkte ta ut henne i sele 😊
 
Min åsikt är att det bästa för katten är att var utekatt, klättra i träd, jaga, springa, röra sig över stora ytor, osv, att leva sånt liv som är naturligt för dem. Däremot lever vi ett samhälle där det sällan är lämpligt att ha utekatter, och katter kan må jätte bra som innekatt. Så jag ser inga problem att ha innekatter, och har själv innekatter, men det mest naturliga livet får dem ju som utekatter.

Så man får ta val, antingen bo lämpligt så man kan ha utekatt, annars ha innekatt eller inte ha katt alls :)

Jag tror att många katter skulle gilla att ha ett så rikt liv som utelivet ger. Om de mår bättre vet jag inte, sånt är såklart individuellt. Jag hoppas kunna ge mina en innätad trädgård på kanske 1-2000 kvm nån gång.
Men det gäller ju alla djur, hundar, fåglar, hästar. Alla. Så jag håller helt med i att man, precis som man gör med alla andra djur, får anpassa sig till omgivningen. Jag bor på landet, men vågar inte släppa mina fria. För mycket rovdjur för det.
 
Skulle aldrig släppa ut min hund själv så varför skulle jag släppa ut min katt?
Bilar, andra djur och inte minst elaka människor.
Delar resonemanget ovan.
Dessutom uppskattar jag inte andras katter på mina ägor. Eller i svansen på mina katter när jag rastar dem i koppel.

BTW,
Finns det förresten någon lobbyverksamhet för frigående utehundar eller äkta lösdriftshästar (alltså helt utan inhägnad - ganska rimligt map strövande stäppdjur)?
 
Delar resonemanget ovan.
Dessutom uppskattar jag inte andras katter på mina ägor. Eller i svansen på mina katter när jag rastar dem i koppel.

BTW,
Finns det förresten någon lobbyverksamhet för frigående utehundar eller äkta lösdriftshästar (alltså helt utan inhägnad - ganska rimligt map strövande stäppdjur)?
Eftersom helt lösa hundar och hästar som går som dem vill är olagligt så tror jag inte försöker få folk att ha djuren så. Att ha katter helt löst utan uppsikt är dock helt lagligt, precis som det är lagligt att låter sina höns gå löst utanför hönsgården utan uppsikt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag hade tänkt låta min tik föda och låta valparna växa upp i min storasysters hus då de har mer plats och trädgård. Dock märker...
Svar
8
· Visningar
1 847
Senast: starcastle
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp