Utekatt i lägenhet med egen ingång andra våningen

Eftersom helt lösa hundar och hästar som går som dem vill är olagligt så tror jag inte försöker få folk att ha djuren så. Att ha katter helt löst utan uppsikt är dock helt lagligt, precis som det är lagligt att låter sina höns gå löst utanför hönsgården utan uppsikt.
Att verka för lagändring har skett förr.
Hästar ÄR gjorda för att ströva fritt över stora områden - varför inte göra det lagligt?

Dessutom: bara för att det är lagligt är det inte alltid lämpligt. Och kan komma att bli olagligt på sikt. Se på apartheid, barnaga och Treo comp över disk på apotek.
 
Att verka för lagändring har skett förr.
Hästar ÄR gjorda för att ströva fritt över stora områden - varför inte göra det lagligt?

Dessutom: bara för att det är lagligt är det inte alltid lämpligt. Och kan komma att bli olagligt på sikt. Se på apartheid, barnaga och Treo comp över disk på apotek.
Hästar får inte röra sig fritt pga farorna när dem rör sig på bilvägar, pga att dem förstör åkrar. En katt som blir påkörd åker inte igenom fönstret och skadar föraren, en katt som går över en åker skadar inte åkern.
Samma med hund, en hund som jagar cyklister, bilar och tamdjur orsaka olägenheter. Det är väldigt ovanligt att katter jagar cyklister, bilar eller andra tamdjur som tex får, kor och hästar.

Jag har inget emot att göra det olagligt att ha utekatter i områden där det inte är lämpligt, jag säger bara att lagen säger att det är okej att ha utekatter utan uppsikt, men att det är olagligt att ha hästar och hundar på samma sätt.
 
Hästar får inte röra sig fritt pga farorna när dem rör sig på bilvägar, pga att dem förstör åkrar. En katt som blir påkörd åker inte igenom fönstret och skadar föraren, en katt som går över en åker skadar inte åkern.
Samma med hund, en hund som jagar cyklister, bilar och tamdjur orsaka olägenheter. Det är väldigt ovanligt att katter jagar cyklister, bilar eller andra tamdjur som tex får, kor och hästar.

Jag har inget emot att göra det olagligt att ha utekatter i områden där det inte är lämpligt, jag säger bara att lagen säger att det är okej att ha utekatter utan uppsikt, men att det är olagligt att ha hästar och hundar på samma sätt.

Jag har varit med om att hunden blivit attackerad av en katt. Hunden gick kopplad och såg inte ens katten innan katten for på den.
 
Min pappas katt han hade för många år sedan var lite tokig. Särskilt när hon hade ungar så hoppade hon på alla hundar som kom i närheten av hennes revir - gränserna var lite oklara, så min pappa fick en del klagomål från hundägare (vi pratar rottisar, schäfrar och liknande raser) eftersom de var livrädda för att gå förbi huset med omnejd.

Hon var snabb som satan och låg i bakhåll så hunden inte hann reagera. Det var nos och ögon hon attackerade med en uppsättning tänder och fyra par klor.
 
Min Pappa tex bor på landet långt från den närmaste större vägen och få hus i sitt område, han har två katter den ena 16 år och den andra är 7 eller 8 år gammal. Det är dels sällskapsdjur men också jägare för att hålla rent på möss i stallen/logen osv.

Man kan tycka att deras liv verkar rätt riskfritt, men något som för mig är värre en att bli överkörd av en bil är att de hamnar under slåtterkrossen när de slår gärderna, de kan bli tagna av rävar, grävlingar, vissa rovfåglar och den stora stygga vargen om de vill sig illa. Så bara för att man bor på landet så är det inte riskfritt att ha utekatter. Man måste sätta saker i perspektiv.
 
Hästar får inte röra sig fritt pga farorna när dem rör sig på bilvägar, pga att dem förstör åkrar. En katt som blir påkörd åker inte igenom fönstret och skadar föraren, en katt som går över en åker skadar inte åkern.
Samma med hund, en hund som jagar cyklister, bilar och tamdjur orsaka olägenheter. Det är väldigt ovanligt att katter jagar cyklister, bilar eller andra tamdjur som tex får, kor och hästar.

Jag har inget emot att göra det olagligt att ha utekatter i områden där det inte är lämpligt, jag säger bara att lagen säger att det är okej att ha utekatter utan uppsikt, men att det är olagligt att ha hästar och hundar på samma sätt.
En sak att komma ihåg - det är faktiskt inte lagligt att ha utekatt överallt. Inom naturreservat, nationalparker etc kan det finnas hårdare regler. (ett exempel SNFS 1995:4, Naturvårdsverkets författningssamling (naturvardsverket.se). Jag orkar inte googla, det finns liknande regler även för andra områden)

Reglerna gäller även om man bor utanför ett reglerat område och katten själv vandrar dit.
 
För att återgå till trådstarten:

Katter hittar normalt hem och en trapp är inget hinder för en katt. Jag skulle fundera på om det är en olägenhet för grannarna om katten springer runt huset? (i min erfarenhet är grannar en fara för katter som upplevs som en störning. Det är olagligt att slå ihjäl eller plåga andras katter - men det stoppar inte alla)

Vad gäller vägen skulle jag fundera på om det fanns något som skulle locka en katt att gå över den. I byn där jag bodde förut fanns ett fält som slogs på hösten, varpå en massa smågnagare blev husvilla vilket lockade dit alla byns katter och det innebar att fler av dem blev överkörda varje år.

Jag skulle också fundera på vilket annat vilt som finns. Rävar och grävlingar ger sig normalt inte på katter - men det kan hända i undantagsfall och det kan finnas individer som inte beter sig som förväntat.

Det handlar om vilka risker man är beredd att låta sin katt ta.
 
Min pappas katt han hade för många år sedan var lite tokig. Särskilt när hon hade ungar så hoppade hon på alla hundar som kom i närheten av hennes revir - gränserna var lite oklara, så min pappa fick en del klagomål från hundägare (vi pratar rottisar, schäfrar och liknande raser) eftersom de var livrädda för att gå förbi huset med omnejd.

Hon var snabb som satan och låg i bakhåll så hunden inte hann reagera. Det var nos och ögon hon attackerade med en uppsättning tänder och fyra par klor.
Dels är det synd om hunden som blir skadad för den inte får försvara sig, dels vill man faktiskt inte att den dödar grannens katt
 
Dels är det synd om hunden som blir skadad för den inte får försvara sig, dels vill man faktiskt inte att den dödar grannens katt

Yup, det här var för många år sedan innan många insåg att det inte är ok för katter eller grannar att ha den lös i villaområden/flerfamiljshusområden. Jag spann vidare på ett tidigare inlägg om att katter inte är ett skadedjur eller en fara för andra.

Sedan ska man inte heller glömma även om man bor lantligt och tycker om att mata småfåglar att det en buffé för många katter som är betydligt bättre på att klättra eller hoppa än man tror.

Jag blir frustrerad, det erkänner jag, när någon bor uppenbarligen olämpligt och katten blir överkörd eller dödad/skadad på något annat sätt. Ägaren gråter ut på forum, bland vänner och familj, blir tröstad och stöttad eftersom det är så förfärligt synd om hen, och sedan köper en ny katt och släpper ut den vind för våg.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag hade tänkt låta min tik föda och låta valparna växa upp i min storasysters hus då de har mer plats och trädgård. Dock märker...
Svar
8
· Visningar
1 846
Senast: starcastle
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 081
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
597
Senast: valy
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 161
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp