Utekatt. Låda?

Romanov

Trådstartare
Vi har blivit med katt. En herre som på eget bevåg har bestämt sig för att han bor hos oss. Vi vet nu vart han kommer ifrån och har försökt flytta hem honom flera gånger men han kommer tillbaks. Så nu bor han hos oss.
Han kommer ifrån en bondgård så det är en "typisk utekatt". Han kommer in för att äta och sover oftast (om det inte är för varmt) inne. Som det är nu säger han till på morgonen när han vill gå ut så vi har inte skaffat någon låda till honom.
Det jag funderar över är hur det blir till vintern. Ifall han blir inne på dagarna när vi åker till jobbet kanske vi lär skaffa en låda till honom? Många menar på att deras katter kissar på morgonen och klarar sig tills de kommer hem och kan släppa ut dom igen.
Har inte alla/ behövs det inte låda till ute katter?

Frågar man inte får man inget veta :)
 
Sv: Utekatt. Låda?

Mina katter ( sex st) har låda på vintern. Dom har dock kattlucka men är snön en meter djup så lockar det inte dem att gå ut och kissa, vilket jag kan förstå. Så det enklaste både för dem och mig är låda på vintern.

/B
 
Sv: Utekatt. Låda?

Jag anser att även utekatter ska ha låda inne. Det är inte bra att de går och håller sig en hel dag och det kan vara väldigt bra om de är vana att gå på låda om de skulle bli sjuka.

Vi hade väldiga problem med en av våra katter som vi tog över som vägrade gå på låda. När han blev sjuk så fick min sambo bära ut och kissa honom i trädgården flera gånger om dagen för att han inte skulle bli ännu sjukare av att han höll sig. Tur att katt och husse har en väldigt speciell relation så att det fungerade. Numera har katten dock lärt sig att det är okej att gå på låda inne. Tack och lov för det sådana vintrar det har varit det senaste så har jag inte velat släppa ut honom alls och det har han tyckt var helt okej.

Så även om ni ställer dit en låda så är det inte säkert att han börjar använda den genast utan det kan ta ett tag. Katter är misstänksamma av naturen men de är ju inte dumma heller. Är det iskallt ute så vill de ju oftast vara inne och då letar de upp någonstans att kissa. Sedan om det är i en säng eller i en låda spelar bara roll för människorna ;)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 686
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
627
Övr. Katt Skulle behöva input! Skaffade en kattunge i somras så en av mina katter fick tas bort. Katten som blev kvar är en 10-årig kastrerad...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: moster_punk
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 719
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp