Utekatt som attackerar på promenader

maskros

Trådstartare
Nu har det hänt flera gånger.
Jag och min hund promenerar i ett villaområde. Någonstans i detta villaområde bor denna katt (tror jag), som beter sig aggressivt.
Katten ligger och lurar i buskarna och flyger på min hund när vi kommer upp jämsides. Jag hinner inte se katten innan då buskarna är täta och numera fyllda av löv. Min hund visar aldrig intresse för katter och har inte någon jaktinstinkt. Utan denna katt har flera gånger flugit på min hund helt oprovocerat.
Ibland har den till och med kommit ut ur busken när vi har gått förbi, fräser och reser ragg och springer efter oss. Jag har vid dessa tillfällen försökt skrämma bort katten så att den ska sluta förfölja oss men den är inte ett dugg rädd. Den stannar då upp, fortfarande med rest ragg och väntar på att jag ska vända mig om igen så att den kan fortsätta följa efter och fräsa.

Min hund har blivit helt nojig och ser skrämmande katter i alla buskar numera och jag själv tycker också att denna katt är obehaglig. Den har flera gånger klöst min hund så illa att det har börjat blöda.
Vad kan man göra??? Får ägarna verkligen ha en sådan aggressiv katt springandes ute vind för våg? Vet ju i och för sig inte vilka ägarna är eller exakt vilket hus katten tillhör då den sitter i olika buskar runt om kvarteret, så det går ju inte heller att bara undvika en buske..

Har ni varit med om något liknande? Vad jag kan göra??
 
Jag är så pass "elak" att jag nog burit med mig en mindre hink med vatten och hivat över kattskrället när den hoppar fram och attackerar.

Är det ett stort problem, så kan man ju också höra av sig till kommunen och påtala att det finns en aggressiv katt som attackerar en. Kan hända den då blir infångad av kommunjägaren på uppdrag av kommunen.
 
Spreja vatten, det kanske dock behövs något kraftigare med tanke på hur aggressiv den verkar vara ... vattenballonger? :angel::p
Nej men vatten är nog det bästa hjälpmedlet om man vill bli av med en katt. (Och inte bryr sig att den blir sur på en :D)
 
Är den alltid vid samma buske och är busken vid ett hus? I så fall kanske katten bor där i huset och om du pratar med ägarna kanske de har vett nog att hålla katten inomhus eller i kattrastgård istället?
 
Är den alltid vid samma buske och är busken vid ett hus? I så fall kanske katten bor där i huset och om du pratar med ägarna kanske de har vett nog att hålla katten inomhus eller i kattrastgård istället?
I TS står:
"Vet ju i och för sig inte vilka ägarna är eller exakt vilket hus katten tillhör då den sitter i olika buskar runt om kvarteret, så det går ju inte heller att bara undvika en buske.."
 
Spreja vatten, det kanske dock behövs något kraftigare med tanke på hur aggressiv den verkar vara ... vattenballonger? :angel::p
Nej men vatten är nog det bästa hjälpmedlet om man vill bli av med en katt. (Och inte bryr sig att den blir sur på en :D)

Om man inte har en som min katt, som älskar vatten, jublar när det regnat så hon kan bada i vattenpölar och ska duscha tillsammans när en annan duschar :p
 
Visste inte vad det var men kollade nu. Om pysljudet är grejen, är det inte risk för att även hunden blir skiträdd i en redan upptrissad situation?

Fördelen med pysflaskan är att jag som ägare kan behålla lugnet och lungnt korrigera - som i mitt fall lösspringande hundar - istället för att stressa upp mig och göra situationen värre.

Pet correctorn har räddat mina promenader (där jag bor måste jag tampas med 5-10 lösspringande hundar per vecka). Vissa hundar har slutat att springa fram till oss efter att jag började med pet correctorn.

Min hund har blivit lugn sedan jag skaffade flaskan. Hon ser att jag reder situationen och att jag har blivit lugn.

Fördelen med pet correctorn är att jag inte måste vara en duktig prickskytt som man måste vara med med en vattenflaska.
 
Nu har det hänt flera gånger.
Jag och min hund promenerar i ett villaområde. Någonstans i detta villaområde bor denna katt (tror jag), som beter sig aggressivt.
Katten ligger och lurar i buskarna och flyger på min hund när vi kommer upp jämsides. Jag hinner inte se katten innan då buskarna är täta och numera fyllda av löv. Min hund visar aldrig intresse för katter och har inte någon jaktinstinkt. Utan denna katt har flera gånger flugit på min hund helt oprovocerat.
Ibland har den till och med kommit ut ur busken när vi har gått förbi, fräser och reser ragg och springer efter oss. Jag har vid dessa tillfällen försökt skrämma bort katten så att den ska sluta förfölja oss men den är inte ett dugg rädd. Den stannar då upp, fortfarande med rest ragg och väntar på att jag ska vända mig om igen så att den kan fortsätta följa efter och fräsa.

Min hund har blivit helt nojig och ser skrämmande katter i alla buskar numera och jag själv tycker också att denna katt är obehaglig. Den har flera gånger klöst min hund så illa att det har börjat blöda.
Vad kan man göra??? Får ägarna verkligen ha en sådan aggressiv katt springandes ute vind för våg? Vet ju i och för sig inte vilka ägarna är eller exakt vilket hus katten tillhör då den sitter i olika buskar runt om kvarteret, så det går ju inte heller att bara undvika en buske..

Har ni varit med om något liknande? Vad jag kan göra??

Gå en annan väg då om det är just en sträcka i bostadsområdet 👍

Lär ju vara betydligt bättre för den lilla hunden ån att envisas gå där om hunden blivit rädd.

Det är inte utifrån div tips, ok att spruta/hälla div på ett störande djur i området .
 
Om man inte har en som min katt, som älskar vatten, jublar när det regnat så hon kan bada i vattenpölar och ska duscha tillsammans när en annan duschar :p
Den här griniga katten låter inte som en som jublar dock :D
Men om den skulle reagera så, så är det ju bara positivt då den kansle kopplar roligheter till TS och hunden :idea::D

En idé som ploppade upp när jag skrev detta. Om vatten inte funkar - muta med godis :angel::p Köp en burk räkor eller något och släng ut dem till katten när den kommer nära.
Men med varning om att man då inte kan veta om katten är på diet eller är allergisk - så man kan råka ställa till det för kattens ägare.
 
Gå en annan väg då om det är just en sträcka i bostadsområdet 👍

Lär ju vara betydligt bättre för den lilla hunden ån att envisas gå där om hunden blivit rädd.

Det är inte utifrån div tips, ok att spruta/hälla div på ett störande djur i området .
Inte ens vatten? Jag är nyfiken.

Såklart att man inte ska spraya på katter i allmänhet men när en katt beter sig såhär som förföljer t.o.m hunden och dess ägare tänker jag.. det vore ju bra för katten också att den lärde sig att inte försöka läxa upp hundar, nästa gång kan det ju vara en betydligt mindre snäll hund tänker jag.
 
Inte ens vatten? Jag är nyfiken.

Såklart att man inte ska spraya på katter i allmänhet men när en katt beter sig såhär som förföljer t.o.m hunden och dess ägare tänker jag.. det vore ju bra för katten också att den lärde sig att inte försöka läxa upp hundar, nästa gång kan det ju vara en betydligt mindre snäll hund tänker jag.

Varför skulle katten må bra av det/lära sig något ? Och varför skulle du och din hund må bra att spendera promenaden med sånt ? Enklare eftersom hunden verkar må dåligt är väl stt gå en lov i området om katen tenderar vars på en viss sträcks ?
Om du måste gå på just den sträckan så prata med kattens ägare om den är på allmän väg och attackerar folk .
 
Senast ändrad:
Varför skulle katten må bra av det/lära sig något ? Och varför skulle du och din hund må bra att spendera promenaden med sånt ? Enklare eftersom hunden verkar må dåligt är väl stt gå en lov i området om katen tenderar vars på en viss sträcks ?
Om du måste gå på just den sträckan så prata med kattens ägare om den är på allmän väg och attackerar folk .
Jag är inte TS 😅 har inte ens en hund och har bara en katt.

Jag håller med om att det enklaste är att undvika den sträckan men jag tänkte om man inte kunde undvika den.
 
Varför skulle katten må bra av det/lära sig något ? Och varför skulle du och din hund må bra att spendera promenaden med sånt ? Enklare eftersom hunden verkar må dåligt är väl stt gå en lov i området om katen tenderar vars på en viss sträcks ?
Om du måste gå på just den sträckan så prata med kattens ägare om den är på allmän väg och attackerar folk .
Lär sig katten att inte hoppa på hundar om det får oönskade konsekvenser som att den blir blöt är det väl i allra högsta grad bra för den eftersom den annars förr eller senare lär hoppa på en hund som biter ihjäl den eller en hundägare som ger den en ordentlig spark. Men smartast är nog att kolla med ägaren först om man vet vem som äger katten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 462
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 970
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 018
Senast: Sel
·
Katthälsa Vi har en 10-årig bondkatt, innekatt, som ganska nyligen har börjat attackera min sambo oprovocerat. Eller, det är förstås möjligt att...
Svar
13
· Visningar
4 929
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp