Sunshine

Trådstartare
Nu nar varen nalkas kommer den stora fragan... ska man vaga slappa ut missarna? Inte over natten, men pa dagtid.

Jag ar extra nervos i ar for forra aret blev bagge tva pakorda av bilar, med en manads mellanrum. Den ena fick permanenta nervskador i hoger framben, den andra brot hoger bakben men ar nu fullt aterstalld. Vi bor inte i ett biltatt omrade, och relativt langt fran en storre trafikerad vag, men det hande anda. De ar norska skogkatter (broder) och har ingen respekt for nagonting :crazy:

Nu har de varit inne hela vintern, men det ar vaaaldigt tydligt att de vill ga ut snart! Vagar jag?

Hur gor ni?
 
Jag har "skogisar" och de går ute året om, varför har du dom inte ute på vintern??

Min honkatt har blivit påkörd 2 ggr och är nu halt & tandlös men att INTE låta henne gå ut skulle jag aldrig göra.
Jag är orolig alla dagar över katterna men blir dom dödade så kan jag inte göra något åt det för katter (alla djur) ska vara ute och jag skulle sörja ihjäl mig om det hände dem något :cry:

Släpp du ut katterna och förlita dig på att det går bra!

Lycka till!
 
De ar bara 16 manader och blev pakorda i oktober 2003 sa de har spenderat ett par manader pa djursjukhus och sedan har de haft "rumsarrest" i ett par manader. Bara helt nyligen har de fatt lov att rora sig fritt inomhus igen. Darfor har de inte varit utomhus under vintern :)

Jag upplever att jag har ratt hard press pa mig fran uppfodaren att INTE slappa ut katterna, hon foresprakar att de ska vara innekatter om man inte har en "utebur" som de kan vistas i.

Jag tycker som du, att de ska vara ute och leva ett sa naturligt liv som mojligt. Men guuud vad emotionellt jobbigt det var nar de var skadade, vet inte om jag vill uppleva det igen :cry:
 
Bygg en rejäl rastgård, eller promenera dem i koppel. Varken hästar eller hundar släpper man helt lösa att gå vart de vill, varför lider katter av att inte få göra det?
Om katterna har tråkigt inomhus är det din uppgift att aktivera dem, ordentligt med klösträd, och lek med dem mycket.

Hade jag varit katternas uppfödare hade jag blivit ganska upprörd om du släppte ut dem igen, eftersom det är uppenbart att ni har såpass mycket trafik att det är direkt farligt för dem.
 
Vi har faktiskt inte mycket trafik alls, bor pa landet och det ar valdigt lugnt haromkring. Alla grannar har katter och ingen har hittills nagonsin fatt en overkord. Vi hade tva inom loppet av en manad :confused:
Problemet ar att missarna ar VALDIGT framfusiga och verkar helt sakna sjalvbevarelsedrift, nagot som ovriga katter haromkring inte har nagot problem med.

Rastgard ar ju en bra ide, om bara inte var tradgard vore sa liten att det skulle se... valdigt fanigt ut.

Och tro mig, huset ar i princip inrett efter katterna sa de borde verkligen inte har trakigt MEN de gar iallafall och jamar efter fonster och dorrar och visar VALDIGT tydligt att de vill ga ut.

Hur gor alla ni andra pa sommaren, nar man vill (ibland maste) ha oppna dorrar och fonster??
 
Jag är ju av åsikten att katter inte alls har något större behov av att ströva fritt än hundar, kaniner, hästar och övriga tamdjur så därför tycker jag inte att vi ska särbehandla dem heller. Har själv haft utekatt men efter att han blivit ordentligt skadad har jag gjort lappkast åt motsatt håll och alla mina katter är numera innekatter.

Om du har möjlighet tycker jag att du ska bygga en rastgård. Om katterna har klarat av vintern inomhus borde de väl klara både vår och sommar om de får vistas i en rastgård.

Och hur gör jag när jag vädrar? Jag öppnar balkongdörren och fönstren. Jag stänger dörrarna till de rum där fönster är öppna och balkongen är kattsäker så där får katterna vistas hur mycket de vill. Annars är ett tips att snickra ihop nätdörrar och nätfönster. Då kan man vädra utan att katterna kan smita ut.
 
Ja det ar ju mkt lattare nar man bor i lagenhet ;) , nu bor ju vi i villa och under sommaren vill man garna ha altandorren oppen t.ex.....

Som sagt, rastgard ar inte ett bra alternativ for oss sa det skulle inte funka.

Det kanske blir till att snickra natdorrar for samtliga fonster och dorrar i hela huset, och sla dovorat till nar klagolaten borjar :(

Har alltsa i princip ALLA kattmanniskor pa Buke sina katter inomhus???
 
Min kisse är ute när han vill och så mkt han vill. Även på vintern och det går du ingen nöd på honom! :D
Pappa såg till så att Tiger fick evig bilrespekt, snudd på skräck, genom att köra åt honom och tuta ett antal ggr när han var yngre. Kan låta brutalt men har hjälpt honom att fly hals över huvud ner i diket och säkerheten när det kommer bilar. Och jag tror nog att detta är att föredra, även om han inte tycker att det är speciellt trevligt... ;)
 
Ni kommer snabbt vänja er vid rastgården om nu bygger en sådan. Vad gör det om det skulle se konstigt ut?!
 
Har alltsa i princip ALLA kattmanniskor pa Buke sina katter inomhus???

Nejdå, det tror jag inte. Många här är ju hästmänniskor, bor på landet - och såpass "trafiksäkert" att de vågar ha katterna ute.

Jag bor i lägenhet i stan och har inget val. Mina katter har aldrig varit längre utanför tröskeln än sin innätade balkong.

Det här är ju ett val man får göra. Gör man valet att släppa ut katten kan man INTE, anser jag, göra som nån skriver här: förlita sig på att det går bra.

Det enda man kan göra är att hoppas på att katten inte blir påkörd. Och hoppas på att om den blir det, att den dör snabbt.

Själv hade jag byggt rastgård även om jag bott på landet. Står inte ut med tanken på att mina katter skulle ligga i ett dike och plågats till döds.

mandalaki
 
Jag hade garna haft en rastgard om min tradgard bara varit tillrackligt stor! Hade jag haft en stooor tradgard hade jag byggt en jattelik rastgard med direkt utgang fran huset sa att de kunde vara i den aret runt, men i England ar det ont (och dyrt) om land, var tradgard ar bara nagot storre an en svensk radhustradgard trots att vi bor pa landet (och iockmed att vi bor pa landet borde det vara trafiksakert, vilket det ar for alla katter utom vara) - ska man bygga rastgard over hela da??? :confused:

Inte sa roligt kanske, och jag tror nog inte att man vanjer sig vid, eller tycker att det ar sarskilt roligt att "sitta i bur" nar man ar pa tomten!!

(sa har iockforsig min uppfodare lost problemet, men sa har hon ju runt 20 katter ocksa, och det ar hennes levebrod).

Sa det lutar nog at natdorrar trots allt - hur man fixar det till golv-till-tak glasskjutdorrar ar en annan fraga... :crazy:
 
Jag "sitter i bur" på min balkong. Inga problem, man tänker knappt på nätet...
 
Men det kanske ar lite skillnad att gora bur av hela tradgarden.... eller hur?!

Nar jag bodde i lagenhet var detta aldrig nagot problem for det var sa valdigt enkelt att losa, det ar svarare nar man bor i hus ;)
 
Min bor ju i centrala stockholm:) Så här skulle
jag inte vilja släppa honom vind för våg,
men på landet får han gå ut. Men jag är så hynsig så jag
ropar in honom varje timme för att kolla att han är ok.
 
Jag tycker att du ska slappa ut katterna! Nagonting jag inte last i traden att du har tankt pa ar att katterna, efter sina erfarenheter med bilar, kanske har lart sej ett och annat.
Hur vet du att de numera inte har respekt for trafik och lart sej att ta reda pa sej sjalv och halla koll pa sin omgivning?
Slapp ut dem och lat dem leva ett lantligt kattliv. Det ar en grej om man bor mitt i stan, men eftersom ni bor pa landet tycker jag att det ar sjalvklart att katterna ska fa ga ut.

Du berattade heller inte om de ar kastrerade eller inte? For det kan ju mycket val vara sa att de faktiskt inte langtar efter att komma ut - utan mer langtar efter sexuellt umgange. :D
 
Jag tycker att du ska slappa ut katterna! Nagonting jag inte last i traden att du har tankt pa ar att katterna, efter sina erfarenheter med bilar, kanske har lart sej ett och annat.
Hur vet du att de numera inte har respekt for trafik och lart sej att ta reda pa sej sjalv och halla koll pa sin omgivning?
Slapp ut dem och lat dem leva ett lantligt kattliv. Det ar en grej om man bor mitt i stan, men eftersom ni bor pa landet tycker jag att det ar sjalvklart att katterna ska fa ga ut.

Du berattade heller inte om de ar kastrerade eller inte? For det kan ju mycket val vara sa att de faktiskt inte langtar efter att komma ut - utan mer langtar efter sexuellt umgange. :D

Man ska nog inte lita på att katten lär sig att akta sig för vägar och bilar bara för att den blivit påkörd en gång. Min äldstekatt som bor kvar hos mamma och alltså fortfarande är utekatt har noll respekt för vare sig bilar eller vägar trots att han blivit illa skadad av en bil.

Visst tusan kan man släppa ut sina katter, men då får man räkna med att de kan bli både halta och lytta (för att inte säga dödade) på köpet, om man har otur.
 
Ett par månader på djursjukhus :eek: då måste du ha försäkring på dom :confused:

Min katt som blivit påkörd 2ggr med allvarliga skador behövde inte ligga inne ett par månader iaf och hon är försäkrad och kostade en hel del trots 5 dagar där men din räkning måste ha varit 7-hög :eek:

Ni som har katter i stan & läg.h förstår jag att ni inte kan släppa ut men bor man på landet och möjlighet så borde katterna få leva ett "kattliv"
 
Ett par månader på djursjukhus :eek: då måste du ha försäkring på dom :confused:

Min katt som blivit påkörd 2ggr med allvarliga skador behövde inte ligga inne ett par månader iaf och hon är försäkrad och kostade en hel del trots 5 dagar där men din räkning måste ha varit 7-hög :eek:

Ni som har katter i stan & läg.h förstår jag att ni inte kan släppa ut men bor man på landet och möjlighet så borde katterna få leva ett "kattliv"

Förvånansvärt många katter på landet får sätta livet till eller blir illa skadade utomhus just för att ägarna tycker att katterna ska få leva s k "kattliv". Vem av er skulle släppa ut hunden på morgonen, låta den springa fritt hela da´n utan översyn för att sedan kalla hem den till kvällen? Inte många misstänker jag... Varför är det så? Är hunden mera värd än katten för hunden har ju trots allt också ett "frihetsbehov".
 
Jag håller med Sol.
Jag har hört argument om att katten skulle ha "starka utegener" bara för att den smet ut genom dörren så fort den fick chansen och därför fick vara utekatt. Det händer ju att hundar också försöker smita ut så fort de får chansen, ska de - enligt samma resonemang - vara utehundar då?

Hum. Jag ville ju egentligen inte blanda mig in i debatten utekatter vs innekatter. Jag kan ju inte säga att jag har speciellt mycket erfarenhet i frågan från någon synvinkel. Men visst förfäras jag något av historierna om katter som fått springa ute och blivit av med minst ett av sina liv i någon olycka och ägaren säger att det är bäst så.

Jag gillar analogin med hundar. Det är väl knappt någon som kan tänka sig att hundar ska tillåtas att ströva runt som de vill. Vare sig de är hundägare eller inte. Men för katter är det av någon anledning annorlunda. Hundar har väl dessutom ett större behov att få röra på sig än vad katter har.
 
Ja tack och lov ar de forsakrade!! Den totala rakningen slutade pa 52750:-. Forsakringsbolaget betalade snallt och snabbt hela summan forutom sjalvrisken (1600:- for tva) :bow:

Just nu lutar det at att jag haller dem inne, men maken vill slappa ut dem under dagtid sa det kommer utan tvekan att hallas intensiva diskussioner framover :D
 

Liknande trådar

Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: Inglorion
·
Anläggning jag hoppas traden ligger ratt annars far moderator flytta... Jag har tva gamla spiltor (anno 1960 ca) i stallet som idag inte...
Svar
7
· Visningar
2 091
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
1 880
Senast: Ravishing
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 730
Senast: sln
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp