Utekatter?

Roheryn

Trådstartare
Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en omplacering och har varit utekatt i sitt tidigare liv, honan har bara bott hos mig och bara inne. Jag har ju egentligen rätt idealiska förutsättningar för att låta dem gå ut om de vill plus att jag gärna tar lite hjälp med att hålla undan möss i stallet (honan är en grym jägare, förra vintern tog hon 18 möss inne i huset 😱). Så frågan är hur jag vänjer dem vid uteliv? Kan tilläggas att ingen av dem är van vid att promenera i sele, så det funkar inte riktigt att vänja dem så. Funderar också lite över rovfåglar och hur stort hot de kan tänkas vara mot katter? Katterna är stora (över 5 kilo båda två), men en viss oro har jag ändå. De fåglar vi mest har häromkring är glador och duv-/sparvhök, alltså inga jättestora fåglar. Hur tänker ni andra?
 
Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en omplacering och har varit utekatt i sitt tidigare liv, honan har bara bott hos mig och bara inne. Jag har ju egentligen rätt idealiska förutsättningar för att låta dem gå ut om de vill plus att jag gärna tar lite hjälp med att hålla undan möss i stallet (honan är en grym jägare, förra vintern tog hon 18 möss inne i huset 😱). Så frågan är hur jag vänjer dem vid uteliv? Kan tilläggas att ingen av dem är van vid att promenera i sele, så det funkar inte riktigt att vänja dem så. Funderar också lite över rovfåglar och hur stort hot de kan tänkas vara mot katter? Katterna är stora (över 5 kilo båda två), men en viss oro har jag ändå. De fåglar vi mest har häromkring är glador och duv-/sparvhök, alltså inga jättestora fåglar. Hur tänker ni andra?
Vår katt har blivit attackerad av en glada - men det berodde på att gladan ville ha harpalten han tagit. Efter det tar han med alla byten in i stallet och äter där... Direkt efter attacken vågade han inte äta inne om vi inte ställde skålen under en stol, stackarn. Jag är inte särskilt orolig för rovdjur när det gäller katterna, trots den attacken. Det är trafiken som är det största hotet och det som gör att jag än så länge håller våra honor på 1 resp 2 år inomhus. Hanen kom vandrande till oss och flyttade in. Nu är han kastrerad och mycket inne - men han skulle bli tokig om han inte fick gå ut också.
 
Trafik, Räv och Lo är det som dödar mest. Är dom trygga hos dig så bör det gå bra att släppa ut. Ta korta turer i början och gå med, ta med katten in och ge blötfoder eller godis. Alltså bra att släppa ut en hungrig katt i början. Lär dom att komma om du skrammlar med en burk godis. Hur är reviren runt dig med andra katter. Det kan vara det mest skrämmande då den katten som har revir nu bevakar det. Då är det bra att ha hund som Jagar bort främmande katter. Bra om dom har ett tryggt ställe i stall eller genom kattlucka. Mina utekatter har tillgång till kattlucka i badrummet och är inne på nätterna.
 
Som @orientalkatten säger att trafik, räv och lo är en fara, jag tillägger även huggorm som vi tyvärr har runt oss...Honan har blitt huggen två gånger hitills och ha henne helt som innekatt...Den månaden hon hade utegångsförbud efter senaste bettet mådde hon inte bra- syntes i pälsen, hon blir deppig.

När våra varit kattungar (minus ungkatten som får komma ut varierat i sele och lös under ständig uppsyn) har vi vant dem vid utelivet med att alltid ha dörren lite på glänt! Första tiden är det jätteviktigt att de kan springa in till tryggheten om något skrämmer dem! Sedan har de lärt sig undan för undan att säga till vid stängd dörr, men det är absolut inget vi utsatt våra för i början :).
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har en ute/innekatt (ute på dagarna och sover inne på natten) som är en fenomenal jägare, och äter således en hel del sork, möss...
Svar
11
· Visningar
1 767
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej! Skulle behöva tips och råd för att göra det så bra som möjligt för våra två katter när vi ska flytta. Har idag två katter 11 år...
Svar
6
· Visningar
1 231
Senast: Asko
·
Övr. Katt har aldrig någonsin skrivit på katt tidigare men någon gång ska ju såklart vara den första. :D Känns som att det finns mycket kunskap...
Svar
6
· Visningar
907
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp