"Utekran" som är trög - hur smörja (går det?)?

bettysmatte

Trådstartare
Ja, som rubriken säger. Vår kran på utsidan av huset har blivit så trög att vrida. Den gnisslar och har sig. Jag antar att den på något vis skulle behöva smörjas upp? Det är en modern utkastare som vi inte har haft mer än ca 2,5 år. Men HUR gör man?? Var smörjer man? Det finns ju lite skruvar och dylikt, men jag är lite rädd för att skruva sönder något som jag sen kanske inte får ihop igen.... :nailbiting:
 
Svårt att svara på utan att veta hur kranen ser ut?
Är det ett sådant fyrkantsvred man vrider om med "nyckel"?
Eller en kran som ser mer ut som inomhuskran (men för utebruk)?
Kan du ordna en bild?
Om den är trög lär det ju vara de roterande delarna som behöver smörjas...
 
Svårt att svara på utan att veta hur kranen ser ut?
Är det ett sådant fyrkantsvred man vrider om med "nyckel"?
Eller en kran som ser mer ut som inomhuskran (men för utebruk)?
Kan du ordna en bild?
Om den är trög lär det ju vara de roterande delarna som behöver smörjas...
En sådan kran med en lös "nyckel" mitt fram. Men hur kommer man åt att smörja något - var :confused: ??
 
Där du sticker in nyckeln? Jag har iofs sprayfett så det tar sig kanske in lättare. Och det var länge sedan jag behhövde göra något åt en kran.
Däremot är det väl rätt stor risk att någon O-ring eller vad det nu kan vara är sönder inuti. Eller att det kärvar i "kulan" inuti?
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 437
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 951
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 333
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp