Jettan

Trådstartare
Är jag en fånig morsa som tycker att det inte borde vara så j*la svårt att ha dagisbarnen ute varje dag???

Kom och hämtade idag vid 4 och får då höra : "ja, nu får du gå ut och leka med mamma, för du har ju inte varit ute på hela dagen!"
:confused:

då har dagis varit med de större barnen på julspel (och varför fick inte min dotter följa med??? Hon hade säkert uppskattat det!!!) och då går det ju inte att de yngre går ut.... nehej....:confused:

fråga: varför gick de inte ut på eftermiddagen??? Tiden mellan 12 och 16 är det inte möjligt att vara ute då????

Och; när jag hämtar är det 1: mörkt ute, man ser inte vad man gör på lekplatsen...
2. Jag ska handla, laga mat, bada dotter som sedan ska komma i säng hyfsat tidigt....

För det andra är dagis inhängnat som nån annan hage, jag hade lätt själv kunnat vara ute med 7 barn, så varför i h*e kan inte dagispersonalen det???

Det är för h*e inte lättare att vara inne, och så går det magsjuka på dagiset, är det inte bättre att vara ute så mycket som möjligt då, minska smittospridningen????

Jag blir så himla arg!!!!:devil: När jag själv är hemma med dotter lyckas vi vara ute MINST 4 timmar/dag och då ska jag städa, laga mat, tvätta under helgen också...

vid minsta lilla regnmoln så ska de vara inne... *spy urk usch hata* gör av med lite ilska...:grin:

snart är det dock LOV för mig och då ska dottern vara hemma med mig och då ska vi vara ute och leka JÄMNT!!!
 
Sv: Utelek?

Är jag en fånig morsa som tycker att det inte borde vara så j*la svårt att ha dagisbarnen ute varje dag???

Kom och hämtade idag vid 4 och får då höra : "ja, nu får du gå ut och leka med mamma, för du har ju inte varit ute på hela dagen!"
:confused:

då har dagis varit med de större barnen på julspel (och varför fick inte min dotter följa med??? Hon hade säkert uppskattat det!!!) och då går det ju inte att de yngre går ut.... nehej....:confused:

fråga: varför gick de inte ut på eftermiddagen??? Tiden mellan 12 och 16 är det inte möjligt att vara ute då????

Och; när jag hämtar är det 1: mörkt ute, man ser inte vad man gör på lekplatsen...
2. Jag ska handla, laga mat, bada dotter som sedan ska komma i säng hyfsat tidigt....

För det andra är dagis inhängnat som nån annan hage, jag hade lätt själv kunnat vara ute med 7 barn, så varför i h*e kan inte dagispersonalen det???

Det är för h*e inte lättare att vara inne, och så går det magsjuka på dagiset, är det inte bättre att vara ute så mycket som möjligt då, minska smittospridningen????

Jag blir så himla arg!!!!:devil: När jag själv är hemma med dotter lyckas vi vara ute MINST 4 timmar/dag och då ska jag städa, laga mat, tvätta under helgen också...

vid minsta lilla regnmoln så ska de vara inne... *spy urk usch hata* gör av med lite ilska...:grin:

snart är det dock LOV för mig och då ska dottern vara hemma med mig och då ska vi vara ute och leka JÄMNT!!!

Lite uppretad tror jag:D;)...

På vårat dagis är de ute minst 1 gång varje dag, oftast 2 ggr. Iblan, väldigt sällan kan det hända att de är inne om det är riktigt skitväder eller som idag när det var livsfarlig isgata på gården. Isgatan ska fixas till imorgon.
Mitt barn går på ett dagis med djur och naturprofil så de är kanske ute mer än andra dagis.

Om de är kort om folk kan jag förstå att de inte vill vara ute med många barn med tanke på ansvaret. Det går säkert nästan alltid bra, men tänk OM det händer något och det visar sig att de varit underbemanade då blir det nog inte så roligt. De vill nog bara ha ryggen fri.

Jag tror att alla som jobbar med barn är oroliga för att det ska hända något när just de är ansvariga.

Men om det ofta är på det här sättet på din förskola så skulle jag ta upp det på ett föräldramöte eller på ett kvartsamtal eller liknande. Påtala att du inte är helt nöjd med utevistelsen, men du kanske ska vänta tills du lugnat dig lite;):laugh:
 
Sv: Utelek?

ja, jag har tänkt jag ska ta upp det, men jag vill inte göra mig ovän med personalen heller....:crazy:

det var mycket bättre i början, men nu är det jobbigt mest jämnt känns det som.... bara en massa gammla kärringar som inte orkar röra på dö-köttet...:devil:

men grejer var ju att när jag kom och hämt var dom typ tre i personalen på ca. 5 barn... varför var de inte ute då??? de var ju inte underbemannade hela dan liksom!!!!

hästarna har det ju bättre.....:mad:

å så torkar dom aldrig barnen och ser till att dom tvättar sig, min dotter ser alltid ut som skit när man hämtar.....:mad:

funderar på att byta dagis, det tråkiga är att dotter trivs mycket bra och har ett par kompisar där som hon e riktigt thight med....

men jag gillar verkligen inte att hon är inne hela dagarna, jag tror det är klart bättre att vara ute så mycket som möjligt, för hälsan, psyket, motoriken, motion m.m. listan kan göras oändlig...
 
Sv: Utelek?

Om du känner så där så tycker jag att du verkligen ska ta upp det med föreståndaren. Om du är konstruktiv i din kritik så finns det väl ingen anledning att de ska bli arga, blir de det så är det otroligt oproffsigt.
Du kan ju påpeka att du tyckte att det var mkt bättre tidigare.

Annars kanske du ska byta dagis. Du kan ju kolla runt efter Ur och Skur dagis, de är ju ALLTID ute.

Lycka till
 
Sv: Utelek?

jo, men jag har funderat på det länge, och hur man ska kunna säga något utan att trampa folk på tårna...

jag råkar ju känna viss personal sedan tidigare också, det gör ju inte saken bättre...

ett tag var det strul med hämtningen när någon annan hämta dotter, så blev det en massa tjafs om vilka tider hon skulle gå osv. med denna helt ovetande (!) person.

Till sist blev jag riktigt sur (när de lyckades strula till det så att jag blev tvungen att avsluta jobbet tidigt och åka och hämta, fast jag inte skulle...) då ringde jag och frågade vad de egentligen höll på med och efter det har det varit lugnt....
 
Sv: Utelek?

Tog du upp det med personalen?

nej, inte ännu, vet inte vad och HUR jag ska säga något....
dessutom blir jag chockad varje gång de säger att de inte har varit ute... jag kan liksom inte fatta hur man kan strunta i att gå ut en HEL dag!?!:confused:
 
Sv: Utelek?

Nu såg jag att du redan skrivit det, att du inte ville göra dig osams med dom.

Jag känner likadant, jag är halvsläkting med föreståndaren på vårat dagis, och skulle heller inte vilja göra mig osams med henne. Men, det är ändå inte samma sak som att ifrågasätta, eller ta upp saker som man undrar över. Men om du börjar att tveka och tänka att du tar det en annan gång, eller att du låter det vara för den här gången, så kommer det vara svårt att ta första steget sedan. Oftast har man samlat på sig så mycket frågor och saker man retar sig på / undrar över att det känns fel att ta allt på en gång.

F.ö. har jag mina barn på ur och skur. Älskar det dagiset! De är ute en sväng på förmiddagen och en på eftermiddagen. De barnen som inte vill vara ute får vara inne. Ibland kan barnen få vara inne om det är riktigt busväder, men just regn brukar bara uppskattas för då blir det härliga pölar att hoppa i :crazy: Det nöts enormt mycket kläder där, rumpa och knän på byxor är inte helt länge. Men det känns ändå som ett positivt slitage.
 
Sv: Utelek?

Du kan nämna det i förbifarten när du hämtar. Som en spontan reaktion. "Va, har dom inte varit ute? Har ni vrit kort om personal?". Händer det igen, fråga samma sak. Sedan hör du dig för med andra föräldrar, om inte de upplever det konstigt, och så tar ni upp det på nästa föräldramöte.
 
Sv: Utelek?

ja, det är väl det som är problemet då.... det är ju liksom inte första gången det händer och varje gång står jag där som ett fån och bara glor....

sedan blir jag jätte arg när jag gått därifrån....:crazy:

jag menar det är ju MITT BARN det gäller! Jag måste ju kunna och FÅ säga vad jag tycker!?!
 
Sv: Utelek?

det sjuka är att alla andra tycks tycka att det är ett uuunderbart dagis! och jag fattar inget:confused: jag vill knapp ge en 20 till julklapp till personalen....:o

viss personal är super, andra riktiga miffon, en hälsar knappt när man kommer och är alltid sur och otrevlig...:eek:
 
Sv: Utelek?

Vi har våra barn på en vanlig kommunal förskola och där går de alltsom oftast ut 2 ggr per dag, före lunch och efter lunchen eller fikat.

Jag skulle nog i förvånad ton säga "Men hur kan det komma sig att ni inte varit ute på hela dagen"? Svarar de att det beror på att de är kort om personal skulle jag köpa det första gångerna, sedan meddela att jag kommer att kontakta föreståndaren eftersom jag tycker att det är väldigt viktigt med utevistelsen.

Har till min fasa hört att på förskolor i andra städer kör de videovisning på förskolan som ett stående inslag och det hade jag reagerat starkt på.
TV ser de nog mycket på ändå!

Jag är så himla glad och nöjd över vår förskola och dess personal att det känns som att jag dragit en riktig vinstlott!
 
Sv: Utelek?

Låter som vårt dagis men mina barn för sånt jäkla liv om de tvingas vara inne så nu tvingas personalen gå ut med dem.

På vårt dagis sitter de till coh emd och tittar på film när man hämtar kl: 13.00 på fredagar.

Det där med att andra hämtar är också lustigt. I början blev jag tvugen att säga till personalen om inte jag skulle hämta utan pappan. :crazy: Men jag vart så irriterad så jag så ifrån och menade på att pappan måste väl få hämta sina barn utan att vi bestämt det på morgonen.
 
Sv: Utelek?

Hos oss är det tvärtom. Är det bråkiga och stökiga grupper får de vara ute så mycket som det går. Lugna barn kan vara inne mer. Ibland kan vi vara inne en hel dag om barnen signalerar att de vill det. Ibland är gruppen bara helt lugn och harmonisk och alla sitter och leker. Då får de göra det eftersom det händer så sällan. Är vi inne får man passa på att göra dokumentation osv. Föräldrar brukar tycka det är trevligt med bilder, bildspel, saker till pärmarna och annat som hängs upp på väggarna. Något som är omöjligt at prestera om man ska vara ute hela tiden. (Vi har iaf inte så pass hög personaltätehet att en kan vara inne, i så fall blir det gnäll på att för få pedagoger är ute på gården *hmm* dilemma...)

Är vi kort om folk är det verkligen då vi går ut. Det finns inte en chans att vara inne vid personalbrist. Då är alla ute på gården och hjälper alla.

Vi får inte ha barnen ute när det är mörkt. Så under mörkaste veckorna är våra barn aldrig ute på eftermiddagen. Det är ett säkerhetsbeslut som är taget.
 
Senast ändrad:
Sv: Utelek?

Jag förstår dig mycket väl!

Vi har barnen hos dagmamma och det skiljer väldigt mycket mellan de olika. Vissa går ut oavsett väder medan en del inte tar sig ut. Vår ordinarie är jättebra på att gå ut med barnen!

Jag kan förstå att de inte går ut när det är extremt tråkigt väder. Typ storm och ösregn. Men i övrigt så blir jag besviken om de inte varit ute.

Nu när det blir mörkt tidigt så känner jag att det är ännu mer värt att de har barnen ute under dagen. Nu hämtar jag sällan senare än 15.30 men vid 16 är det mörkt.

Vi har haft detta uppe på föräldrarmöte och även bemött de ursäkter vi fick från vissa av dagmammorna. Mer känns det inte som om man kan göra.

/Timsetim
 
Sv: Utelek?

Då skulle inte våra barn få vara ute på em på nästan hela vintern....

De har inte provat med belysning?
 
Sv: Utelek?

Eftersom du bor i Norrland har ni troligtvis lite mer snö än vad vi har. Snön lyser upp på ett helt suveränt sätt! (Jag är från Norrland själv) Här blir det bara en svart sörja och det är helt omöjligt att lysa upp varenda vrå av gårdarna. Speciellt riktigt stora gårdar är hopplösa. Men stora gårdar ska det ju vara. Återigen hamnar man i dilemmat... Hur man än vänder och vrider på saker är det alltid något som blir fel i något läge. Men visst, hade vi haft råd hade vi ju kunna sätta upp staket och spärra av till lite mindre "fack". Men det är ingen som kommer och ger oss pengar. Vi kan inte ta från barnens matpengar heller...

Så här är det i detta yrke. Du får bereda dig för att hälften av föräldrarna sitter och spyr galla på dig för att barnen inte är ute på e.m. och resten sitter och skäller på en för att barnen är ute med för dålig uppsikt. Man kan aldrig tillfredsställa alla föräldrar till 15-20 barn samtidigt och alla tycker att man är lika dum i huvudet hur man än vänder arselt till. That's it.
 
Sv: Utelek?

min farmor är dagisfröken och här gnäller föräldrarna på att barnen får vara ute så mkt.

de äldre barnen är ute både på fm och em

och de små är iaf ute på fm och ibland em de beror på om de sover efter middagen eller ej om de är ute. de har hög personaltäthet så obevakade är de inte.
 
Sv: Utelek?

Jo, snön är perfekt. Men även de dagar när det inte är snö men ändå alldeles mörkt (typ november) så klarar belysningen runt förskolegården alldeles utmärkt att lysa upp.

Lite skumt ute är det förstås men jag tycker nog att man hellre ska satsa på belysning än förbjuda utelek av säkerhetsskäl. På med reflexvästar på barnen så syns de ypperligt även vid sämre ljusförhållanden.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 806
Senast: gulakatten
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 824
Senast: Habina
·
Hundträning Hej. Jag har en liten chihuahua på 9 veckor imorgon. Jag har 3 saker jag vill ha lite tips och råd för :) Han har varit hos mig en vecka...
Svar
15
· Visningar
3 206
Senast: Tiger tok
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 036
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp