Utemöbler -omvårdnad

Svaret är - inte alls. :D

Hade plastmöbler när jag bodde på gården och dem var jag tvungen att skura varje vår för de blev så fula.
Nu har jag billiga trämöbler på altanen och de har hittills inte behövt några omsorger alls. Misstänker att jag behöver olja dem så småningom. De är nu bara betsade i blått.
 
Jag fick köpa åtta Grythyttan bryggeristolar och ett bord i samma serie (ek) till mycket bra pris, när jobbet bytte lokaler och det inte längre fanns någon altan att ha dem på. De hade stått ute i solen med ganska lite kärlek men är ju jättefin kvalité.

Så dem har jag kostat på att tvätta rent, slipa försiktigt och sedan behandla med linolja ett par gånger så träet får suga in oljan (som var behövlig). I fortsättningen kanske de inte behöver behandlas varje år och de står heller inte lika utsatt som förut.
 
Undrar om man kan spray-måla plaststolar? Har någon gjort det med hyfsat resultat?
Jag tänker försöka :) ! Har sett det gjort i någon facebook-grupp, tror jag att det var, och det blev riktigt fint :) . Jag tänker att allt ju är bättre än de genomskitiga, sjaskiga "vita" möblerna som jag har nu..... ;)
 
Jag har konstrotting möbler, först täckte jag över dem med pressening, nu står du utan. Ingen omvårdnad alls. Gillar dem verkligen så hoppas de kommer hålla en stund iaf!
 
Jag har inte spraymalat plastmobler, men andra plast saker (tillexempel stora blomkrukor) de har alla behovt sprayas om nasta ar 🙄
 
Googlade runt lite och hittade en målarsida där man rekomenderade att måla häftprimer istället för att sandpappra innan man målar, och så kunde man sen lägga på vilken vattenlöslig färg som helst uppepå.
Det lät så enkelt och bra, så det ska jag prova i år. Jag får återkomma med resultatet :p
 
Har underhållsfria utemöbler, är bara noga med att skydda dem med överdrag.
Vilket material och hur länge har du haft dem?
Min erfarenhet är att det som håller längst verkar vara trä som sköts om. Så nästa möbel här blir trä. "Underhållsfria" plast/metallmöbler har tyvärr inte klarat sig så bra hos mig i duktigt klimat.
 
Vilket material och hur länge har du haft dem?
Min erfarenhet är att det som håller längst verkar vara trä som sköts om. Så nästa möbel här blir trä. "Underhållsfria" plast/metallmöbler har tyvärr inte klarat sig så bra hos mig i duktigt klimat.

Vi har en matgrupp från Ikea. Stolarna heter Väsman, bordet osäker på. Haft i tre år, så inte så länge men å andra sidan långt ifrån slitet. Har även en loungemöbel i konstrotting som vi köpte begagnad för flera år sedan.

Är noga med att täcka allt när det inte används. Står väderskyddat och vi bor i Stockholm, milt klimat alltså.

Det är mycket möjligt att vi skulle få ut ännu längre livslängd på välskötta trämöbler, men vi prioriterar omvårdnad av barn, hus och bilar. :p
 
Vi har en matgrupp från Ikea. Stolarna heter Väsman, bordet osäker på. Haft i tre år, så inte så länge men å andra sidan långt ifrån slitet. Har även en loungemöbel i konstrotting som vi köpte begagnad för flera år sedan.

Är noga med att täcka allt när det inte används. Står väderskyddat och vi bor i Stockholm, milt klimat alltså.

Det är mycket möjligt att vi skulle få ut ännu längre livslängd på välskötta trämöbler, men vi prioriterar omvårdnad av barn, hus och bilar. :p

Jag letar också efter bättre alternativ eftersom det tar tid med omvårdnad, men en beräknad livslängd på "underhållsfria" möbler på 10 år som jag läst är alldeles för kort tycker jag.

Vi har liknande möbler i vårt uterum, de är nu ca 8-9 år och håller sig nog användbara lika länge till (men de står under tak), de har fått skavanker med böjd metall och trasig plast men inget större. Ute hade det inte fungerat så länge här, det är för fuktigt (inte duktigt som i min förra post 😂) . Det är inte länge nog för mig, jag tycker rimlig livslängd snarare är 25-30 år och sedan ska de kunna materialåtervinnas, eller bli till värme på miljömässigt okej sätt.
 
Jag letar också efter bättre alternativ eftersom det tar tid med omvårdnad, men en beräknad livslängd på "underhållsfria" möbler på 10 år som jag läst är alldeles för kort tycker jag.

Vi har liknande möbler i vårt uterum, de är nu ca 8-9 år och håller sig nog användbara lika länge till (men de står under tak), de har fått skavanker med böjd metall och trasig plast men inget större. Ute hade det inte fungerat så länge här, det är för fuktigt (inte duktigt som i min förra post 😂) . Det är inte länge nog för mig, jag tycker rimlig livslängd snarare är 25-30 år och sedan ska de kunna materialåtervinnas, eller bli till värme på miljömässigt okej sätt.

Jag förstår hur du tänker och det är såklart vettigt. Jag skulle tro att trämöbler är vinnarna i längden, om man vårdar dem. I synnerhet om de ska pinas ute.
 
Resultatet blev fint färgmässigt med fusion mineral paint men jag tror tyvärr att färgen kommer att släppa lätt trots noggrant slipande. Jag skulle nog använt häftprimer också.

Okej, facit efter bara några veckor - färgen släpper lätt om något vasst/hårt nuddar stolen. Så det blir bara mjuka rumpor som får sitta på dem 😎.
Men kulören är helt fantastisk, jag önskar jag målat den på något mer hållbart i stället.
 
Hur sköter ni era utemöbler? Och hur ofta?
Jag har trämöbler från IKEA, de står under presenning på vintern och tvättas av med grönsåpa när jag plockar fram dem för säsongen. I övrigt torkar jag av dem när det blir för mycket pollen eller annat krafs på dem. De börjar se lite lessna ut i färgen, så nångång borde jag orka slipa och måla om.
 
Har balkongmöbler i trä, tar in dem till vindsförrådet på vintern och brukar skrubba dem med såpvatten (har slipat lätt med sandpapper och kloss ett år när de såg lite väl väderpinade ut) och när de torkat har jag oljat in dem.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska sälja mitt hus och min exman vill köpa det. Jag köpte ut honom från det vid vår skilsmässa för nästan ett år sedan. Jag köpte...
2
Svar
24
· Visningar
2 123
Senast: G-uldlock
·
  • Artikel
Hästnyheter När barnen ville ha trähästar att leka med ställde pappa Kent Westman upp. Några utemöbler fick nytt liv och vips så stod det två hästar...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Gunnar
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
429
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 092
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp