Utemöbler -omvårdnad

Googlade runt lite och hittade en målarsida där man rekomenderade att måla häftprimer istället för att sandpappra innan man målar, och så kunde man sen lägga på vilken vattenlöslig färg som helst uppepå.
Det lät så enkelt och bra, så det ska jag prova i år. Jag får återkomma med resultatet :p
Uppdatering. Det gick åt h-vete, men tanken var god...
Jag började med rengöring och det var där det sprack - dom går inte att göra ren för hand :meh: Så då är det ingen mening att fortsätta.
Häftprimerfärg + vanlig färg = dyrt att kosta på eftersom färgen kommer att släppa om man inte får rent under.

För några år sedan provade jag att göra ren plastmöbler med högtryckstvätten och det gör jag inte om. Rent blir det men plasten blir som uppruggad av det :o så det var ingen bra idé ;)

Nu åker dom på tippen.
Hittade beg. trämöbel på lokal fb-grupp som jag köpte istället och hädanefter blir det bara trämöbler, för dom kan man underhålla på ett helt annat vis, olja, betsa eller måla - enkelt och bra! :up:
 
Uppdatering. Det gick åt h-vete, men tanken var god...
Jag började med rengöring och det var där det sprack - dom går inte att göra ren för hand :meh: Så då är det ingen mening att fortsätta.
Häftprimerfärg + vanlig färg = dyrt att kosta på eftersom färgen kommer att släppa om man inte får rent under.

För några år sedan provade jag att göra ren plastmöbler med högtryckstvätten och det gör jag inte om. Rent blir det men plasten blir som uppruggad av det :o så det var ingen bra idé ;)

Nu åker dom på tippen.
Hittade beg. trämöbel på lokal fb-grupp som jag köpte istället och hädanefter blir det bara trämöbler, för dom kan man underhålla på ett helt annat vis, olja, betsa eller måla - enkelt och bra! :up:
Plastmöbler är nog knepiga att fixa till om färgen släppt eller smuts nötts in i plasten.
Är det villa plastmöbler - släng
Har de något värde i sig (antingen i pengar eller annat) kan en idé vara någon form av färg? Fäster plastfärg?
 
Jag funderar på plastrotting. Är det hållbart? Tycker de flesta sittgrupper är sådana.

Sen en helt annan grej.
Ni som har möbler av trä men som är naturliga. Dvs ingen färg utan bara någon träolja eller bets. Slipar ni innan ni penslar på?
 
Sen en helt annan grej.
Ni som har möbler av trä men som är naturliga. Dvs ingen färg utan bara någon träolja eller bets. Slipar ni innan ni penslar på?

Beror på hur det ser ut efter tvätt. Efter en utesäsong skrubbar jag möblerna med såpvatten och en rejäl rotborste. Ser det fint ut efter det oljar jag in. Ibland ser det väldigt slitet ut, då slipar jag lätt med sandpapper först.
Eller menar du nya trärena möbler?
 
Beror på hur det ser ut efter tvätt. Efter en utesäsong skrubbar jag möblerna med såpvatten och en rejäl rotborste. Ser det fint ut efter det oljar jag in. Ibland ser det väldigt slitet ut, då slipar jag lätt med sandpapper först.
Eller menar du nya trärena möbler?
Det låter vettigt! Menar främst äldre trämöbler som är målade fast inte med färg utan med bets/olja
 
Det låter vettigt! Menar främst äldre trämöbler som är målade fast inte med färg utan med bets/olja
Bets och olja beter sig olika, betsen tränger inte in i trä lika långt som olja gör, ibland inte alls - utan är som en vanlig färg.
Har du betsade möbler och vill lägga på ny bets så måste man tvätta och slipa lite innan.
Men om möblerna är oljade från början så beror det på om du vill ha "trären" färg och använder ofärgad olja, då måste det minst tvättas innan man oljar på nytt, annars oljar du in smutsen i träet.
Jag använder olja med pigment i på våra väldigt gamla trämöbler och då är det bara att lägga på nytt för att hålla dom snygga.
 
Bets och olja beter sig olika, betsen tränger inte in i trä lika långt som olja gör, ibland inte alls - utan är som en vanlig färg.
Har du betsade möbler och vill lägga på ny bets så måste man tvätta och slipa lite innan.
Men om möblerna är oljade från början så beror det på om du vill ha "trären" färg och använder ofärgad olja, då måste det minst tvättas innan man oljar på nytt, annars oljar du in smutsen i träet.
Jag använder olja med pigment i på våra väldigt gamla trämöbler och då är det bara att lägga på nytt för att hålla dom snygga.
Lite oklart vad som används innan. Ska ta kort och lägga in sen! Oavsett är de rätt slitna
 
Jag funderar på plastrotting. Är det hållbart? Tycker de flesta sittgrupper är sådana.

Sen en helt annan grej.
Ni som har möbler av trä men som är naturliga. Dvs ingen färg utan bara någon träolja eller bets. Slipar ni innan ni penslar på?

Hos alla jag varit hos som har plastrotting efter något år så "vittrar" de sönder och det blir fult med plastskräp som en ring runt möbeln med några tunna milimererlånga flisor. Känns inte alls miljövänligt.
 
Hos alla jag varit hos som har plastrotting efter något år så "vittrar" de sönder och det blir fult med plastskräp som en ring runt möbeln med några tunna milimererlånga flisor. Känns inte alls miljövänligt.
Där bekräftade du en grej som jag funderat över med plastrotting, tack!!
Plast är inte bra helt enkelt :idea:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag ska sälja mitt hus och min exman vill köpa det. Jag köpte ut honom från det vid vår skilsmässa för nästan ett år sedan. Jag köpte...
2
Svar
24
· Visningar
2 120
Senast: G-uldlock
·
  • Artikel
Hästnyheter När barnen ville ha trähästar att leka med ställde pappa Kent Westman upp. Några utemöbler fick nytt liv och vips så stod det två hästar...
Svar
0
· Visningar
303
Senast: Gunnar
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
416
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Är sjukskriven sen en tid tillbaka (gått in i väggen pga överbelastning) sköter om stallet och hästarna som vanligt. Rider hemma men...
Svar
17
· Visningar
1 079
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp