Uteritt- fördelning av gångarter?

Har inte använt Equilab men använt en typ av multisportklocka med GPS och enbart haft koll på total tid och sträcka i galopp när vi har galopptränat i intervaller, bara för att det är roligt att se hur mycket galopp det blir. Brukar då bli galopp i 7-8 km totalt och 17-19 minuter
 
Jag har hittat till en för mig ny ridväg. Jag visste att den fanns men inte ridit dit innan. Underbar ridväg men fint underlag och väldigt galoppvänligt.

Så den rundan galopperade vi 1,5 km, travade 2 km och skrittade 3,5 km. Så halva rundan var i trav/galopp. Jag är nöjd med det mtp hur tätbebyggt det är! Den kommer jag rida fler gånger 😊
 
Jag red en runda som är ca 8km och tyckte att jag galopperade massor! Dock bara fyra minuter enligt appen så nu har jag fått ett lite annat perspektiv på uteritterna, blir helt klart för mycket skritt (bortsett från framskrittning, avskrittning, ej lämpligt underlag, möte med bilar/människor).
 
Ibland kan det vara missvisande också. En runda jag gick med Gammelponnyn (brukar sätta på appen så jag loggar hennes träning också) var en riktig powerwalk. Gick så jäkla fort att det gjorde ont i ljumskarna men gammelponnyn var pigg och det vill man uppmuntra efter den jobbiga vintern vi haft.

En annan gång travade jag fort på lillponnyn (ni vet sådär fort så man knappt hinner stå upp förrens det är dags att sätta sig igen) och då loggade den det som galopp 😅

bilden är från powerwalken. Vi var på Husaby i vintras och ingen verkade tro att hon skulle fylla 25 och så snabbt hon gick där inne.
DB79D4A3-EF8E-4BB0-9BA5-04F6310345C1.png
 
Har upplevt liknande man skrittar mer än vad man tror. :o

Men jag rek även att ta tid under en runda på skritt, trav och galopp och jämföra med Equilab så får ni ett hum om hur exakt det är.
Har märkt stor skillnad i hur exakt den är beroende på vilka kläder, vilka fickor och var jag placerar den. Har tex en byxa där om jag har mobilen i den så reggar equilab typ bara galopp. :angel:


Sen har jag märkt att jobbar man många övergångar så har Equilab mkt svårt att uppfatta rätt gångarter, t.ex när jag har jobbat med att rehaba Axel och tagit trav 1 min x 5 och då tagit tid själv så har appen bara uppmätt strax över 1 min trav. Har haft flera likn upplevelser.
 
Provade appen igen häromdagen, nu när den här tråden påmint mig. Tanken var en ordentlig runda för att rasta av henne inför en helg med både terrängträning och hopptävling, så inte för hårt.
7B399F82-992D-47B5-813E-8AD7E990DEA2.png

Distansmässigt lika mycket skritt som trav, nöjd!
 
Nu har jag skaffat appen. Igår skrittade vi över och hälsade på nya grannen, den skippar vi😀.
Idag ett mer normal pass ute. 7,1 km 46 min hastighet 9,1 km/ Tim. 2,5 km skritt asfaltväg mellan ridbanorna. 3,8 km trav och 800 m Galopp. Pållen var lite för pigg mer Galopp. Det kommer absolut att bli mer fart nu när man ser hur lite man egentligen rider på.
 
Blir grymt avundsjuk på era ridvägar! Nu har jag visserligen en stor klumpeduns som gärna snubblar på sina egna fötter så jag travar/galopperar inte gärna vart som helst, men jag skulle säga att våra längsta trav/galoppsträckor är på ett par hundra meter, och de är verkligen inte många... För övrigt har vi mest asfalt eller smala slingriga (kuperade) stigar med många låga grenar som gör att man ligger ned över halsen på hästen mer än man sitter upprätt. Stigarna ger visserligen bra träning ändå, men ibland hade man velat kunna köra på lite längre sträckor i högre tempo.
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 244
Senast: MiniLi
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 265
Senast: Habina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 165
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 493
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp