Uteritt- fördelning av gångarter?

Lingon

Trådstartare
Jag har reagerat på en sak sen jag började använda Equilab vid uteritt. Nämligen att jag skrittar mycket mer än jag tror och travar och galopperar mycket mindre än jag tror.

Jag har försökt ändra på det och tänker nu mer på att trava och galoppera mer där det är lämpligt.

Ridturen idag var 50 min totalt varav 10 min trav och 1 min galopp. Resten skritt.

Men så funderar jag på hur era fördelningar ser ut. Jag vet att det beror på hästen, vägen och syftet med rundan. Men det hade varit roligt att höra några exempel som är typiska för just er och er häst 😊

"Min" häst är en hobbyhäst. Ridvägarna består av stigar, grusvägar förbi hus, små skogsområden och längst med fält. Det är rätt tätbebyggt så det kan förklara den stora andelen skritt.
 
Mina brukar också se ut så, det känns som mycket skritt men jag brukar kolla sträckor i varje gångart istället, trav och galopp går ju ganska mycket snabbare så där brukar det se lite mer jämnt fördelat ut.

Min senaste var 1h20min skritt (8.0km) 7min trav (1.3km) och 10min galopp(3.4 km)
Innan dess 1h10min skritt (7.3km) 13min trav (2.5km) 10min galopp(3.5 km)

Men då har det varit med fokus på galoppträning. På en kortare runda har jag t.ex. 43min skritt, 3min trav 2min40sek galopp.
 
De gånger jag ridit ut är det väldigt mycket skritt, blir mer än vad man tror.

Lite som på ridlektionerna, där är det bra mycket mer skritt än man tror och knappt galopp i 1 min och 10min trav, resten skritt 34 min.
 
Screenshot_20200628-194504~2.png

Helt klart blir det mycket skritt. Loggade för skojs skull ett pass i paddocken igår, och det syns ju stor skillnad jämfört med de andra som är uteritter (bara vanliga "ut och lulla i skogen för att det är trevligt"-pass som jag kommit ihåg att logga)
 
Tack! Då är det inte bara jag!

Nån gång har jag kommit tillbaka från en runda och tyckt att jag galopperar mycket och så är det 1 min... Men man kommer ju så mycket längre i galopp så det är ju säkert en förklaring.

Jag har haft skritt som enda "transportgångart" men försöker lägga in trav på fler ställen för att det ska bli mer konditionsträning för hästen (och mig).
 
Jag har märkt samma sak sedan jag började använda Equilab.

Några av de senaste uteritterna var 1h 25 min varav 1h 20 min skritt, 3 min trav och 2 min galopp samt 2h 20 min varav 2h 5 min skritt, 12 min trav och 3 min galopp. Hade gärna travat och galopperat lite mer än så men vi har rätt dåliga ridvägar så det blir mycket skritt.
 
Jag kollade nu de senaste veckorna uteritter och ser att den gång jag galopperar mest kom vi upp i nästa 3 min på en timme och 10 min. Och då red jag den bästa galoppslingan 2 ggr...
 
Nu blev jag så nyfiken på hur det ser ut för mig, även om jag bara rider en gång i veckan. Jag vet att jag skrittar mycket. Laddade ner appen och ska testa i morgon. Gissar att tölt loggas som trav?
 
Nu blev jag så nyfiken på hur det ser ut för mig, även om jag bara rider en gång i veckan. Jag vet att jag skrittar mycket. Laddade ner appen och ska testa i morgon. Gissar att tölt loggas som trav?

Ingen aning. Jag tror inte appen kan känna igen andra gångarter än skritt, trav och galopp. Du får rapportera när du provat!
 
Vi galopperar ofta 3-5 km på våra uteritter (totalt rider vi oftast ca en mil i snitt) Det blir ändå inte mer än sådär 10-15 minuter. Igår red jag 19 km, och det kändes som om jag travade och galopperade nästan hela tiden - det blev ganska jämnt fördelat mellan gångarterna, drygt 6 km av varje, och mer än halva tiden var skritt. Jag måste liksom ha glömt den tiden!
 
Även jag skrittar mest men har efter att jag började använda Equilab aktivt tänkt på att galoppera mer. Skritt tar ju längst tid så det brukar bli mest av det men som någon annan skrev, titta på hur lång sträcka du ridit i varje gångart. Jag tycker att appen är rolig och använder den nästan varje pass.
 
Nu blev jag så nyfiken på hur det ser ut för mig, även om jag bara rider en gång i veckan. Jag vet att jag skrittar mycket. Laddade ner appen och ska testa i morgon. Gissar att tölt loggas som trav?
Den har tölt men jag upplever att den oftare tar något annat. Jag har fått både skritt, trav och galopp i loggen på töltsträckorna.
 
Jag tittade på lite gamla pass (inte använt appen på ett tag). Ett pass loggat som ”kondition” var 10.9 km på 1 h 22 min, varav 55 minuter skritt. Men tittar man på avståndet var det 5,2 km skritt (typ till och från skogen, plus en stig i mitten), 3,2 km trav och 2,5 km galopp. Skritt tar mycket längre tid. Speciellt om man har en taxbent häst. :D
 
Jag har reagerat på en sak sen jag började använda Equilab vid uteritt. Nämligen att jag skrittar mycket mer än jag tror och travar och galopperar mycket mindre än jag tror.

Jag har försökt ändra på det och tänker nu mer på att trava och galoppera mer där det är lämpligt.

Ridturen idag var 50 min totalt varav 10 min trav och 1 min galopp. Resten skritt.

Men så funderar jag på hur era fördelningar ser ut. Jag vet att det beror på hästen, vägen och syftet med rundan. Men det hade varit roligt att höra några exempel som är typiska för just er och er häst 😊

"Min" häst är en hobbyhäst. Ridvägarna består av stigar, grusvägar förbi hus, små skogsområden och längst med fält. Det är rätt tätbebyggt så det kan förklara den stora andelen skritt.


Ja det är spännande att titta på upplägg! Jag red gärna långa turer och då blir det ofta en hel del skritt per automatik, man kan inte galoppera två-tre timmar i sträck. Men särskilt två av stallen där jag stallat upp hade riktigt fina ridvägar, anlagda. Så det gick att rida i stadig arbetstrav några kilometer i alla fall, och bitvis även rulla på i arbetsgalopp.

Det är mycket det som styrt - ridvägarna. Många bilvägar som ska korsas, många andra ryttare/cyklister/flanörer som använder vägarna som det inte bara går att ruscha förbi.

Men då tränar du också snabbt in det där med "galoppbacken" där hästarna blir halvt hysteriska och vill explodera uppför. Jag red en del med sällskap från ridklubben också och då måste tempot anpassas efter alla inblandade i turen, många har inte riktigt koll på sin häst och "måste" rida i det tempo som hästen vet att det ska vara just på den platsen. Galoppera på skrittdelen orsakar hästförvirring, likaså frustration över att inte galoppera på rätt plats.

Men eftersom jag själv red så mycket ute och utsatte häststackarn för en massa off road dessutom så var han väldigt cool, vi red en hel del långa sträckor i arbetstrav och arbetsgalopp framförallt under vintern när folk inte var så promenadsugna och tog plats på ridvägarna. Men även då blev lätt majoriteten av turen i skritt pga asfalt, bilar och tätbebyggt område. Hästen i sig själv var ganska stor och brötig, mycket muskler och långa ben, han behövde rasta av sig och bli svettig för att må bra. Så det där med små korta ruscher funkade inte som utlopp, han behövde rulla på i trav och galopp ett par kilometer för att bli nöjd och börja svettas.

Det bästa (i brist på milsvida ridvägar) är att kunna rida på galopp- eller travbana. Man måste inte rida så galet fort, en rundad ökad galopp är jättebra träning att ligga i, likaså arbetstrav. Sedan ska man inte underskatta skritt heller, det är bra för hela hästen, gärna ute i skogen. :)

Saknar det faktiskt väldigt mycket nu när jag sitter och skriver, jag ska se om jag kan få låna häst i sommar och sticka iväg på några långturer.
 
Såhär ser en vanlig runda ut för mig.
Leder honom sista kilometern hem, därför är den inte med.
Visa bifogad fil 53416

Så härligt med ridväg som tillåter så mycket galopp! Mina ridvägar är jättemysiga men jag skulle inte kunna få in så mycket galopp. Smala stigar med mycket grenar, grusvägar förbi hus, tätbebyggt så mycket folk som promenerar och andra ryttare.
 
Tänker också att det styrs mycket av ridvägarna. För att få in mycket trav och galopp behöver man ju ha långa sträckor där man kan hålla igång utan att behöva sakta av här och där..
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 219
Senast: MiniLi
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 222
Senast: Habina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 972
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 471
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp