Uteritt- fördelning av gångarter?

Så härligt med ridväg som tillåter så mycket galopp! Mina ridvägar är jättemysiga men jag skulle inte kunna få in så mycket galopp. Smala stigar med mycket grenar, grusvägar förbi hus, tätbebyggt så mycket folk som promenerar och andra ryttare.

De är bra 😁
Mycket grusvägar men väldigt öppet och bra sikt iom att vi bor på slätten så inga problem att galoppera.
Rider nästan alltid dagtid så träffar sällan någon annan.
 
Skritt kan ju betyda grusväg utan backar eller betydligt tuffare ute i terräng med backar och mycket lyfta på benen. Det viktiga på slätt underlag är att skritten är energisk med ryggaktivitet annars finns det risk för skador typ kotledsinflammation fram. Så för min del så betyder just minuterna inte så mycket utan mer kvaliteten på skritten. Vill man låta hästen pusta ut utan krav vid längre hårdare pass så är det bättre och sitta av och skritta av hästen. Vid intervallträning kortare skrittpass kan man låta hästen vila i skritten uppsuttet.
 
Skritt kan ju betyda grusväg utan backar eller betydligt tuffare ute i terräng med backar och mycket lyfta på benen. Det viktiga på slätt underlag är att skritten är energisk med ryggaktivitet annars finns det risk för skador typ kotledsinflammation fram. Så för min del så betyder just minuterna inte så mycket utan mer kvaliteten på skritten. Vill man låta hästen pusta ut utan krav vid längre hårdare pass så är det bättre och sitta av och skritta av hästen. Vid intervallträning kortare skrittpass kan man låta hästen vila i skritten uppsuttet.
Menar du att hästen får kotledsinflammation om den skrittar slött med ryttare på? Vad har du för belägg för ett sånt påstående?
 
Vetrinärbesök med min förra häst. Konstaterad kotledsinflammation. Tydligen inte helt ovanligt.
Så den typen av ridning har jag slutat med. En mycket kompetent veterinär. Annars hade jag givetvis inte skrivit det.
 
Slängde ihop ett litet kollage med lite olika varianter på mina rundor. Finns som synes lite olika vägar man kan ta och beroende på väder passar olika gångarter. Hårdare/stenigare grusvägar som nästan bara går att trava på om det inte regnat så de är uppmjukade, slingriga/steniga stigar som alltid bara är skritt, mindre använda mjuka grusvägar eller skogsvägar med gräs i mitten som är bra att trava och galoppera på, förutom att gräsvägarna kan bli lite väl leriga och sliriga om det regnat mycket. De vägarna som går till höger om/ovanför den grusvägen som syns på kartan går upp på en ås så där kan man galoppera uppför i typ 2-3 minuter i sträck (50m höjdskillnad ungefär).
 

Bifogade filer

  • IMG_20200629_113229.jpg
    IMG_20200629_113229.jpg
    256,3 KB · Visningar: 75
Vetrinärbesök med min förra häst. Konstaterad kotledsinflammation. Tydligen inte helt ovanligt.
Så den typen av ridning har jag slutat med. En mycket kompetent veterinär. Annars hade jag givetvis inte skrivit det.
Okej. Det låter väldigt anekdotiskt. Hade veterinären dragit den slutsatsen själv utifrån de fall hen stötte på kliniskt eller baserade hen det på något med mer substans? Studier?
 
Ska försöka komma ihåg att starta den när jag rider ut imorgon. Är en islandshäst undrar om den mäter tölt? Har inte egen men hyrt nu när ridskolan har hyrvecka.
 
För mej beror det mest på hur ridvägen ser ut. Man kan sällan ligga och rulla i en högre gångart så länge där jag brukar rida.
Även fast jag travar eller galopperar på ställen andra bara skulle skritta. (Eftersom hästen har ögon i fötterna och fixar det lätt)



Men jag rider mer skritt än jag tror. Och kortare sträckor i högre gångarter än vad det känns som att jag gör.
Tycker appen är jättebra och man blir lite mer medveten om sin ridning.
Har den även på när jag är ute och går 😁
 
Jag brukar inte bara kolla på tiden, skritt tar ju så otroligt mycket längre tid, utan i kombination med antalet km. Jag upplever att appen är riktigt bra då jag blir mer medveten och inser att jag skrittar betydligt mycket mer än vad jag tänker att jag gör.

framförallt har det mest med ridvägen att göra. Det finns inte jättemycket bra ridvägar här där det finns möjlighet till långa sträckor i trav och galopp. De finns en del fina grusvägar men de blir ganska hårda på sommaren. Annars är det mycket skritt och långa turer i skritt såhär års (och en del trav) och så sker galoppträning på min klippta gräsbana på 300 m.

Kollar jag historiken verkar det i snitt vara 35-65 min skritt, 2-8 min trav och 1-5 min galopp beroende på runda och längd på rundan såklart. :)
 
Jag insåg att jag red mycket mer vänstervarv på turer ute än högervarv. Inte på banan där är jag trimmad med lika. Så nu tar vi motsols väsentligt oftare.

Jag kollade svängarna nu. Jag svänger tydligen lika mycket (ungefär) åt båda hållen. På en runda på 1 h 8 min svängde jag åt vänster 26 sekunder och åt höger 33 sekunder. Men jag tänker att det beror på ridvägarna. Mina slingrar sig rätt mycket så oavsett om jag rider rundan åt ena eller andra hållet så blir det nog ungefär samma resultat.
 
Jag kollade svängarna nu. Jag svänger tydligen lika mycket (ungefär) åt båda hållen. På en runda på 1 h 8 min svängde jag åt vänster 26 sekunder och åt höger 33 sekunder. Men jag tänker att det beror på ridvägarna. Mina slingrar sig rätt mycket så oavsett om jag rider rundan åt ena eller andra hållet så blir det nog ungefär samma resultat.
Våra är nog mest bollar eller ballonger med snöre, typ 700 m till skogen.
 
Våra är nog mest bollar eller ballonger med snöre, typ 700 m till skogen.

Ja, då är det lätt att man alltid rider rundan åt samma håll. Det gör ju jag också. Jag rider den aldrig "baklänges". Mina är också såna men själva rundan i skogen slingrar sig hit och dit en del.
 
Skritt kan ju betyda grusväg utan backar eller betydligt tuffare ute i terräng med backar och mycket lyfta på benen. Det viktiga på slätt underlag är att skritten är energisk med ryggaktivitet annars finns det risk för skador typ kotledsinflammation fram. Så för min del så betyder just minuterna inte så mycket utan mer kvaliteten på skritten. Vill man låta hästen pusta ut utan krav vid längre hårdare pass så är det bättre och sitta av och skritta av hästen. Vid intervallträning kortare skrittpass kan man låta hästen vila i skritten uppsuttet.
Låter lite långsökt i mina öron. Vi har mycket kuperat här vilket innebär mycket skritt nedför tycker vi skulle få de problemen då hmm.
Till viss del kan jag förstå att det är viktigt att en häst går balanserat om den har problem med att lätt få kotledsinflammtion pga av tex exteriöra fel eller andra svagheter men en annars frisk häst ...
 

Liknande trådar

Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 218
Senast: MiniLi
·
Träning Nu har jag gett upp att klura på min kammare. Kanske är det nån där ute som har nån idé om ifall det är normalt eller om min häst borde...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 221
Senast: Habina
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 966
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 468
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp