Bukefalos 28 år!

LLisa

Trådstartare
Vi ska köpa en 4årig valack, då han blev inriden nu i vintras har han inte blivit riden på sommaren någon gång och är lite osäker och smårädd för "sommarsaker" och jag undrar hur jag ska göra för att minska hans rädsla för t ex fåglar som flyger ur buskar, vita halmbalar osv. även hur man ska hantera hästen när man rider förbi en hage och det kommer hästar framspringandes, han kan bli väldigt "stissig" och stressad av detta, hur ska man hantera det? väldigt tacksam för svar! :)
 
Sv: uteritter

Skaffa kunskap om unghästar innan ni köper en? :banghead:


Rid ut med andra hästar och var själv trygg så kommer er häst också att lära sig detta med tiden! Ha på en martingal och håll om benen lite extra så bör du vara beredd på diverse bus!
Att dom reagerar på dessa saker är fullt naturligt och det reagerar de flesta hästar på även i vuxen ålder. Rid på som ingenting! :)
 
Sv: uteritter

Varför skulle han bli stissig av fullt normala saker?
Han är väl uppväxt utomhus.
Vi har många unghästar på gång nu i stallet och ingen skulle reagera på ovanstående helt normala saker.
Då får man träna bort dom så gott det går. För hästen kommer annars fortsätta med detta beteende om den är så nervös. Kommer dessutom att bli värre med felaktig hantering.
Ställer stora krav på ryttaren att få hästen lugn och trygg dvs väldigt mycket jobb av en lugn orädd ryttare som hästen känner sig trygg med.
Är den flockuppfödd på lösdrift ?
 
Sv: uteritter

Rid ut, rid ut, rid ut! Med eller utan sällskap, men rid ut massor.

Ryttaren måste vara trygg i sig själv och inte leta aktivt efter skrämselsaker. Man kan vara med på noterna och veta vad som kan utlösa reaktion, men att sitta och titta sig omkring en massa och vara "onödigt" uppmärksam på omgivningen kan göra hästen osäker och få den att själv kolla extra mycket.
Rid helt enkelt på som ingenting, sitt säkert i sadeln och lägg inte så mycket vikt vivid när han blir skrajsen. Gällande hästarna i hagen, samma där. Rid bara på. Rid igenom beteendet och återfå hans uppmärksamhet. Och var lugn själv!

Ungefär så rider i alla fall jag ;)
 
Sv: uteritter

Några tips,
-ta med din unga som handhäst när du rider en trygg som din häst känner.

-rid ut med någon som sitter på en trygg häst som din känner och om din unga är mycket skvättig be den som sitter på den trygga att ha er som handhäst så du inte råkar dra din i munnen.

Sedan funkar säkert promenader och tömkörning oxå men hästar lär sig fortare av andra hästar.
 
Sv: uteritter

Rid ut, rid ut, rid ut! Med eller utan sällskap, men rid ut massor.

Ryttaren måste vara trygg i sig själv och inte leta aktivt efter skrämselsaker. Man kan vara med på noterna och veta vad som kan utlösa reaktion, men att sitta och titta sig omkring en massa och vara "onödigt" uppmärksam på omgivningen kan göra hästen osäker och få den att själv kolla extra mycket.
Rid helt enkelt på som ingenting, sitt säkert i sadeln och lägg inte så mycket vikt vivid när han blir skrajsen. Gällande hästarna i hagen, samma där. Rid bara på. Rid igenom beteendet och återfå hans uppmärksamhet. Och var lugn själv!

Ungefär så rider i alla fall jag ;)

Precis.

:bow::bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 184
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 159
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 300
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp