Utesluta senskada?

zanque

Trådstartare
Min häst var svullen i ena frambenet i lördags när jag tog in henne från hagen. Det var en svullnad mitt på utsidan av benet mellan kota och knä, bara lite svullet på insidan. (Jag är så extremt nojjjig över senskador just då det är flera bekanta som haft senskador på sina hästar det här året.) Iallafall hon var inte halt i skritt och markerade bara minimalt lite i trav på volt, inget på raktspår. Jag kylde benet och sen fick hon stå inne med stallbandage. Söndag morgon så var svullnaden i princip borta bara lite tjock på insidan av benet typ mellan senorna. Jag kylde och lindade på nya stallbandage och på kvällen var det likadant som på morgonen. Hon har nu stått på box sen i lördags (går på lösdrift i vanliga fall) och imorse var hon inte svullen alls och inte heller varm i benet.

Kan det vara en senskada? Egentligen tror jag bara att hon fått en spark eller nånting i hagen... Värme och svullnad borde väl inte försvinna så fort vid en senskada? Vad tror ni det skulle kunna vara? Veterinär har inte tillkallats eftersom delägaren till hästen tycker att det är onödigt att åka in och jag har inte råd att stå för hela besöket själv.
 
Sv: Utesluta senskada?

Ända säkra sättet att veta om den har senskada eller inte är ju såklart att ultraljuda senan, men du kan lyfta benet som om du ska kratsa hovarna och dra med tummen ganska hårt över senan, reagerar hästen då är det troligtvis en senskada!
Sen skulle jag strunta att linda en natt, vid senskada kommer då senan bli svullen igen.
När min häst blev svullen och vi misstänkte senskada började vi också linda honom och svullnaden gick då ner och de såg bra ut men sen testade vi utan en natt och då svullnade senan upp rejält och på ultraljudet visade de en liten blödning på förstärkningssenan. Så testa utan lindor en natt, blir den inte bättre inom någon dag är det nog dags att övertala ägaren om att ultraljud behövs!

Håller mina tummar för dig att det inte är någon senskada! :)
 
Sv: Utesluta senskada?

Om du misstänker senakada så kyl i 20 min intervallar några dagar. DVS kyl 20 min vänta några timmar kyl 20 min igen osv. Värmande bandage de första dygnen förvärrar skadan.

Skulle det vara något annat så förvärrar inte denna kylbehandling den skadan. För att vara helt säker måste du ultraljuda senan, det brukar vara en fördel att vänta några dagar till en vecka så den värsta svullnaden har lagt sig innan UL. Håll hästen i stillhet tills du vet vad det är.
 
Sv: Utesluta senskada?

Lördag och söndag reagerade hon på när jag tryckte/ klämde på senorna. Nu har hon inte reagerat nånting. Pratade med klinik veterinär imorse och han tyckte inte det lät som en senskada eftersom svullnaden försvann så snabbt. Han tyckte oxå att jag skulle ut och gå med henne och longera, om det då skulle vara senan så skulle hon bli sämre ganska så snart.

Ska även testa och låta henne stå utan lindor en natt och se vad som händer.
 
Sv: Utesluta senskada?

Han tyckte oxå att jag skulle ut och gå med henne och longera, om det då skulle vara senan så skulle hon bli sämre ganska så snart.
Ytterst dum ide tycker jag, kan hända att det är en minimal skada på senan och varför påfresta den då så att det kanske blir en rejälare skada. Skritta okej men absolut inte longera.

Min häst har haft en väldigt liten skada, syntes knappt på UL och han var halt i ca tre dagar innan hältan gick över. Åkte in direkt och UL:a och då upptäcktes denna minimala lilla skada. Eftersom att jag åkte in så fort och inte ansträngde hästen med skadan så blev heller inte skadan värre. Han fick även metacam så att ev inflammation skulle försvinna.

Med tanke på hur liten skadan var i mitt fall så fick han vara ute i hagen som han brukade, inne på nätterna dock. Och sen skrittpromenader i 6 månader innan han blev friskförklarad och jag kunde sätta igång honom.

Om jag var du och det minsta tveksam så hade jag åkt in och kollat med UL för säkerhetsskull.

Är svullnaden helt borta på din häst så tycker jag dock inte heller att det låter som en senskada, utmärkande för dom är just att det är en liten liten svullnad kvar över senan även om hästen slutar ömma och halta.
 
Senast ändrad:
Sv: Utesluta senskada?

Han tyckte oxå att jag skulle ut och gå med henne och longera, om det då skulle vara senan så skulle hon bli sämre ganska så snart.

Ska även testa och låta henne stå utan lindor en natt och se vad som händer.

O herre gud. En häst med en misstänkt ny senskada ska varken lindas eller longeras. Vänd dig någon annanstans!
 
Sv: Utesluta senskada?

Jag tycker du ska åka in och UL :) Och verkligen se om det finns nån skada eller inte på senan. En senskada kan vara lurigt, som några var inne på ovanför mig.

Hade en häst som vart senskadad och det ändå jag såg då var att han var lätt halt de sista 100 meterna efter en motionsrunda. Syntes inget på benet. Konstigt tyckte man då men trodde att han kanske trappat på en sten och vart öm de meterna.
Körde honom igen dagen efter gick klockrent i travet men som dagen innan haltade lätt på samma ben de sista 100 meterna...

Åkte in på kliniken och visade sig vara en senskada.

Så misstänker man en senskada åk in även om svullnaden har gått ner. Alla hästen verkar visa olika "symtom" vad det gäller senskador. Så bättre och ta det osäkra med det säkra. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
760
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 234
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För 2 veckor sen hittade jag min häst lite svullen/gallig på insidan av sitt ena framben. Svullnaden är mjuk och bara ytterst liten...
Svar
7
· Visningar
953
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp