Utesluten från kalas

Kosmostanten

Trådstartare
Tycker så oändligt synd om min snart-sexåring.
Denna vanligtvis så glada kille var ledsen idag när jag hämtade från dagis. Varför? Jo, alla barnen i hans grupp var bjudna på ett kalas på lördag UTOM HAN! :mad:

Det är ett litet dagis med få ungar...i min sons åldersgrupp är de bara fyra, tre killar och en tjej. Killen som skulle ha kalaset är ett år yngre, och han hade bjudit de andra tre sexåringarna samt alla femåringarna. Min kille berättade att de andra fått fina inbjudningar med Cars-bilar, och att kalaskillen särskilt sagt till honom att han inte skulle få någon :(

Jag känner inte killen ifråga, eller hans föräldrar, och har inte den blekaste varför de valt att göra så här. Min son är glad, snäll och allmänt omtyckt på dagis...han är absolut ingen stöddig eller taskig typ. Vi bor i en liten håla där typ 'alla känner alla', men den här familjen är nog nyinflyttad.

Vad säger ni, varför gör man så här? Vad tycker ni?
Är det ok som förälder att låta barnet välja och vraka bland kompisarna, bjuda alla utom en?
Jag har aldrig varit med om det förr..ALLA kalas mina barn varit på har antingen varit för hela gruppen, eller bara några få...det är liksom självklart att man gör så. Trodde jag.
 
Sv: Utesluten från kalas

Säg till dagiset. De fkesta vill jag tro har nån slags "policy" om sånt. Antingen bjuder man alla inom en viss ålder, alla av samma kön, eller alla. Det tycker jag är vanligt hyfs!

Förstår att du blir sur..
 
Sv: Utesluten från kalas

Nja...det enda dagiset bestämt är att man inte får dela ut inbjudningar där, utan de måste skickas hem till varje barn.
Vilka man bjuder till sitt eget hem kan ju knappast dagiset styra över...men man trodde ju inte det skulle behövas regler kring sådant heller, utan att folk hade hyfs själva :(

Just nu känner jag mest för att ringa upp de aktuella föräldrarna och skälla ut dem :mad: fast det kommer jag inte göra.
 
Sv: Utesluten från kalas

Vad tycker ni?
Är det ok som förälder att låta barnet välja och vraka bland kompisarna, bjuda alla utom en?

Enligt min mening, NEJ, DET ÄR INTE OKEJ.


Just nu känner jag mest för att ringa upp de aktuella föräldrarna och skälla ut dem :mad: fast det kommer jag inte göra.

Skälla, nja, det hjälper nog inte. Men jag hade ringt, eller kanske ngn annan typ min moder för att det skulle blivit en hyfsad nivå på samtalet, och frågat hur de tänkt i det här läget.
 
Sv: Utesluten från kalas

ok.. vet att en del skolor har såndana "regler" för de yngre barnen..

tycker defenitivt du skall ringa och fråga föräldrarna. KJanske har barnet bara retats? och föräldrarna egentligen menade att bjuda din son fast de inte skickats ut totalt ännu?
 
Sv: Utesluten från kalas

Jag tycker att dagis och skolor skall ha en policy att man inte delar ut inbjudningskort där.

Dock tycker inte att någon kan lägga sig i vilka man verkligen bjuder. Det är skittaskigt att utesluta en eller ett fåtal ur en grupp. Men det sker. Det säger egentligen mer om den som bjuder än om den som inte blir bjuden.

Sen vet man ju inte varför din son blev utesluten, han kanske har varit urtaskig mot den här femåringen men du inte har fått reda på det.

Tyvärr är ju just kalas ett väldigt bra sätt att peka ut nån. Vem har inte hört: "Då får inte DU komma på mitt kalas" när ungarna varit osams.
 
Sv: Utesluten från kalas

Tell me about it. Det där har hänt mig flera ggr också. Min mamma blev tokig - fast på ett bra sätt. Hon ringde lungt och sakligt och frågade om det var ett missförstånd, om föräldrarna är medvetna om att en har lämnats utanför och varför jag inte fick komma. Detta var iofs i mellanstadiet men ändå. Jag tycker du är SKYLDIG din son att fråga vad fan det är frågan om:mad:

Som nån sa - att skälla är nog inte det bästa, men att fråga hur det ligger till. De kanske inte ens är medvetna om det?
 
Sv: Utesluten från kalas

I de fall där någon eller några få i en större grupp inte innefattas av en festinbjudan tycker jag att man av respekt för de oinbjudna hanterar inbjudningarna utanför gruppen. Oavsett om det är på lekis, i idrottsföreningen eller på jobbet.
 
Sv: Utesluten från kalas

Är det ok som förälder att låta barnet välja och vraka bland kompisarna, bjuda alla utom en?

Det är BASOLUT INTE okej. Kan förstå att man inte har råd att bjuda alla utan kanske de 3-5 närmsta. Men att utesluta bara en är riktigt illa tycker jag.

Tycker att du skall fråga föräldrarna,kanske har barnet själv fått dela ut korten och själv valt att ge alla utom din son för att han var sur på honom för dagen eller dyl.
 
Sv: Utesluten från kalas

Sen vet man ju inte varför din son blev utesluten, han kanske har varit urtaskig mot den här femåringen men du inte har fått reda på det.

Dagispersonalen brukar vara väldigt noga med att berätta om något sådant hänt...men visst, omöjligt är det inte. Dock tycker jag inte det skulle rättfärdiga för föräldrarna att utesluta en enda unge.

Jag tycker du är SKYLDIG din son att fråga vad fan det är frågan om:mad:

Det kan du lita på att jag ska! Måste bara lugna ner mig först, för skälla är ju som sagt inte det man bör göra.

Det är BASOLUT INTE okej. Kan förstå att man inte har råd att bjuda alla utan kanske de 3-5 närmsta. Men att utesluta bara en är riktigt illa tycker jag.

Tycker att du skall fråga föräldrarna,kanske har barnet själv fått dela ut korten och själv valt att ge alla utom din son för att han var sur på honom för dagen eller dyl.

Jomen precis, bjuder man bara några få är det ju en helt annan sak.
Barnet har inte delat ut själv, inbjudningarna skickades på posten
 
Sv: Utesluten från kalas

Stackars din lilla pojke. De kanske är så att det blivit ngn miss hos föräldrarna? Att födelsedagsbarnet själv sagt namnen och de inte riktigt kollat upp så ingen uteblev? *greppar halmstrås förklaringar* De måste ju inte vara elakt menat. Jag skulle ringt och förklarat just som du skrev att du fick hem en väldigt ledsen kille idag och att du undrar om det blivit ngn miss som gjort att de inte fick med honom i inbjudningarna. Ingen idè att verka arg utan mer frågande och låt som att det är självklart att det hela bara är en olycklig miss.
 
Sv: Utesluten från kalas

Det kan ju vara så att de har bestämt att de ska bjuda max, säg, 10 stycken, och så har ungen fått säga vilka som ska vara med. Ditt barn kanske inte blev bjuden för att ni föräldrar inte känner varandra? Jag tycker att det är tveksamt om man ska ringa till föräldrarna, man kan inte kräva att bli bjuden på kalas bara för att man bor på samma gata/går på samma dagis/etc, även om jag förstår att det skär i hjärtat på er.

Kan du inte prata med dagispersonalen och höra lite om de vet nåt? Även om de inte alls är inblandade i kalaset så har ju dagiset varit platsen för "konflikten" så nåt borde de göra för att hantera det hela.
 
Sv: Utesluten från kalas

Jag har gjort så en gång.
Det barnet var en fara för mitt hem.
Men det var surt ändå.

Jag tog dock hellre det än att få hela hemmet demolerat.
 
Sv: Utesluten från kalas

Så kan det ju vara, men min pojkes kompisar har blivit bjudna och de föräldrarna känner inte heller kalasföräldrarna.

Inte Ung: Haha, där fanns ju iaf ett vettigt skäl :p
 
Sv: Utesluten från kalas

Nu har jag pratat med min pojkes bästis föräldrar. Det barnet är bjudet, men vill inte gå utan min pojke :love: så hans föräldrar ska ringa och meddela detta, samt höra sig för lite om varför det blev så här. Nöjer mig med det så länge.
 
Sv: Utesluten från kalas

Enda förhoppningen är väl att posten schabblat bort brevet, annars är det skottpengar på grabbens föräldrar! Att bjuda bara några är OK, men inte att bjuda alla utom EN! :eek:
 
Sv: Utesluten från kalas

Nej, tyvärr är det nog inte så, eftersom pojken sa uttryckligen till min son idag att han inte är bjuden :cry:
 
Sv: Utesluten från kalas

Man kan verkligen undra vilka föräldrar som uppfostrat det barnet? Och som dessutom godtar sånt beteende? FYFASEN, man kan hoppas att de åtminstone inte har en viktig funktion i samhället! :eek: Fy vad lessamt för din son! Att få träffa på samhällets avskum redan i förskoleåldern! Ring upp dom vettja, även om de är för korkade för att fatta, så känns det bättre att få be dem dra åt skogen! :mad:
 
Sv: Utesluten från kalas

Usch fy.
Det är bara att inse att en del människor inte blivit vuxna trots att de själva fått barn...

Så synd om din lille son, han är ju så liten att det är svårt att förklara att det här snarare är frågan om dumma vuxna än om att dagiskompisen som inte bjöd honom är dum.
Som vuxen måste man vara förebild och visa sina barn hur man ska vara mot ens medmänniskor. Man bjuder inte alla utom en eller två. Barns konflikter i denna ålder är inte värre än att man kan hjälpa dem att reda ut dem, inte underblåsa dem genom uteslutning.
 
Sv: Utesluten från kalas

Nu har jag pratat med min pojkes bästis föräldrar. Det barnet är bjudet, men vill inte gå utan min pojke så hans föräldrar ska ringa och meddela detta, samt höra sig för lite om varför det blev så här. Nöjer mig med det så länge.
Strong kille!
Kan ju fungera som en väckarklocka för föräldrarna om andra barns föräldrar ifrågasätter.
Kalas är ett otyg!
Jag har bjudit alla inom samma ålderskategori och predikat hårt att man inte utelämnar någon.
På en liten plats kan ett kalas ställa till bråk och mobbing i både barn och föräldrakategorierna.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 901
Senast: Fraegd
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
2 905
Senast: Kiwifrukt
·
Kropp & Själ (Om någon nu vet vem jag är - håll gärna tyst om det) En i min närhet bor tillsammans med sin man. 3 barn (rätt så icke lugna sådana)...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 116
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp