uteslutning ur skk?

imported_gerbera

Trådstartare
Jag funderar lite kring det här med att förlora avelstillstånd, eller vad det heter. Hur fungerar det? Alltså jag har förstått att om man avlar seriöst och registrerar valpar i SKK så är det inte tillåtet med blandrasavel (om det inte är ett misstag och man får dispens) men hur fungerar det i praktiken. Det är ju en uppsjö blandisvalplar på bl*cket som har minst en "renrasig" förälder. Förutsatt att det inte är blåljug, hur ofta ger SKK några reprimander? Borde vara rätt så lätt att kolla upp, eller?
 
Sv: uteslutning ur skk?

Men bara för att ena föräldern är renrasig innebär det ju inte att ägaren är medlem i SKK.
 
Sv: uteslutning ur skk?

Uppfödaren registrerar hunden i SKK. Ägaren skickar in ägarregistreringen, men för det krävs inget medlemsskap.

Jag är i alla fall inte medlem i SKK.
 
Sv: uteslutning ur skk?

Medlemmar i SKK-organisationen får inte syssla med blandrasavel. Med SKK-organisationen så menas alla klubbar i organisationen från länsklubbar ( t ex Stockholms Kennelklubb) till specialklubbar (t ex Svenska Brukshundklubben) och rasklubbar ( t ex Labrador Retrieverklubben).
Det är bara människor som kan vara medlemmar i SKK och dess underklubbar och för att få registrera sina valpar så måste man alltså vara medlem.

Om Pelle köper en valp från uppfödare X och sedan använder den hunden i blandrasavel så är det inga problem, så länge Pelle själv inte är medlem i SKK. Att hans hund är registrerad i SKK är i detta sammanhang ointressant.
 
Sv: uteslutning ur skk?

Får man alltså inte pyssla med blandrasavel om man är med i brukshundklubben heller?
Nix, eftersom det är en underklubb till Svenska Kennelklubben.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp