Utestall/uteboxar

B

**BORTTAGEN**

Hej!

Ska bygga uteboxar för 3-4 hästar, samt ett förråd och en sadelkammare. Skulle väldigt gärna vilja ha tips på leverantörer samt idéer. Har ni något förslag skicka gärna det.

Mvh

Lotta :bow:
 
Jag skulle rekommendera att isolera boxarna väl, både i väggar o tak...på sommaren blir det potthett i boxarna annars..isoleringen gör att det även blir svalare inne i boxarna...tänk på att inte ha öppningarna direkt mot söder, inte heller direkt mot norr...nordväst tror jag rekommenderas allmänt
Jag byggde boxar i en fd carport...tre fack blev två boxar på varje sida(mot varann)och en bred gång i mitten..titta på mina bilder på "fiffiga lösningar" här på anläggning så ser du ung hur det blir....vill du ha färdiga boxar så rekommenderar jag att inte ha ALLT i plyfa, utan riktigt trä, då plyfan inte orkar "suga" åt sig ljud och det blir gärna "plåtigt"......
jag vet ett företag som bygger jättefina uteboxar i mera "hemgjord" stil...skall bara komma på vad det heter
Eklund heter iallafall han som har företaget..kommer åter om det..
 
Hej
Jag kan bara hålla med martha. Se till att det går att isolera boxarna. På vintern blir det lätt kondens både i tak och på väggar. När kondensen fryser har du en box som ser ut som en igoo inuti. Inte roligt när detta tinar och det rinner vatten från både tak och väggar. Detta har inget med ventilationen att göra utan där varm och kall luft möts så bildas kondensen.

Lycka till
 
Min pålle står i ett utebox-stall för tillfället. Det jag kan rekommendera är att se till att ha tak som skjuter ut ordentligt över boxdörrarna, det har en förmåga att regna/snöa in annars. Vi har inget tak som sticker ut över våra boxdörrar och det är inte kul när det är dåligt väder... :crazy:

Våra boxar är byggda med lecablock som är klätt med träpanel på utsidan och endast målade på insidan. Praktiskt och hållbart, håller sig svalt på sommaren och blir inte dragigt på vintern så det kan jag rekommendera.
 

Liknande trådar

Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 153
Senast: Johannna1
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 138
Senast: LiviaFilippa
·
Ekonomi & Juridik hej :D vi är 3 tjejer som ska dela på en häst när vi börjar gymnasiet om ett år (2 ska gå häst 1 ska gå hund) och vi ska göra en budget...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 106
Senast: Halcyon
·
Kläder & Bli fin Håller på och spara ut till min naturliga hårfärg som är ca 30% vitt/grått och resten typ mörk cendré (ljusare på sommaren). Har låtit...
Svar
7
· Visningar
811
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp