Utetäcke inne

kaninälskare

Trådstartare
Hejhej!

Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten?
Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa dagar hinner jag inte åka ut på morgonen för att byta, och inte alltid man är där vid insläppet heller utan mitt på dagen.

Hon är orakad och brukar gå otäcka utom nu när de senaste veckorna varit mycket regn och rusk. Växlar mellan olika regntäcken, ofodrat till 200g fordring. Är ju såklart ute varje dag och luftar, rider, samt byter täcke ifall det är blött direkt. Ifall det regnar när dom tar in samt ska regna igen på morgonen känns det ju nästan ovärt att ta sig dit för att ta av det?

Vill höra era tankar iaf. Det är ett kallstall, men såklart blir det lite varmare än ute med 6 hästar ståendes.
 
Jag stog i 10 år i ett stall där täckesbyte inte ingick. På nåder kunde man få halstäcke uppknäppt/knäppt.

Funkade hur fint som helst, men man får komma ihåg att ha täcken som har bra passform, är rena på insidan och inte för varma.
 
Jag stog i 10 år i ett stall där täckesbyte inte ingick. På nåder kunde man få halstäcke uppknäppt/knäppt.

Funkade hur fint som helst, men man får komma ihåg att ha täcken som har bra passform, är rena på insidan och inte för varma.
Okej! Ja självklart kommer det vara välpassande täcken och alltid rena och torra, byter nästan dagligen för o variera.....men då vet jag att det är möjligt iallafall
 
Har aldrig stått i ett stall där man byter täcken var 4dje minut. Nu har aldrig jag stått i rena tävlingsstall.
Har aldrig haft något problem med att ha samma täcke dygnet runt, bra passform är viktigast! Sen sparas det massa tid på att inte behöva byts täcken på morgon/kväll:)
 
Jag har stått många år i sådana stall, det funkar ju men jag tycker inte det är optimalt. Lite större risk för tex skav om man har samma täcke hela riden eller att det blir konstigt med temperaturen men det låter ju som att du har koll på detta!

Det är ju i sig inget fel på att ha just ett utetäcke inne.
 
Det @Cherarriduracell skriver tycker jag är viktigt. Vi täcker många gånger som våra hästar går på den vindpinade stäppen dygnet runt. Får de dessutom lunch eller rejält med foder ute, handlar ett täcker mer om att "slippa borsta alt slippa blöt häst". För den friska hobbyhästen räcker ett bra regntäcke långt.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
3 949
Senast: mackan
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 500
Senast: Pilot
·
Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 300
Ridning Hej på er! Nu när det börjar bli kallare ute och hagen är en leråker så att hästen blir ganska stillastående på dagarna märker jag att...
Svar
9
· Visningar
1 934
Senast: RubinNovak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp