Beror på hur hästen är byggd. Man får hitta den modell som ger minst tryck för ens häst helt enkelt. För min är det Rambo wug. För en annan ett annat täcke
 
Finns det täcken som inte ger ett tryck på manken?

Majoriteten av täcken ger inte tryck på manken.
Om ett täcke trycker på manken på hästen så är det helt fel modell för den hästen. Det brukar man kunna se ganska direkt man provar täcket, om det ligger bra eller inte passar hästen.

Hur olika modeller /märken på täcken passar en viss häst är väldigt olika.
Det är jämförbart med tex jeans på människa. Hittar man en modell/märke som passar en så brukar man vilja fortsätta med dessa.
Av samma anledning är det därför så många ang täcken på häst numera kör samma märke rakt av när de väl hittat vad som passar .

Att köpa olika märken hela tiden och hoppas de passar blir ett stort vågspel.

Det är värt pengarna att hitta ett märke/modell som passar hästen och slippa chansa . Även om vissa täcken kostar lite mer. Inte sällan är det även så att en lite högre prislapp på ett renommerat märke, även har en bättre passform rent generellt dvs passar hästar mer generöst allmänt, även om hästarna varierar lite hur de är byggda .
 
Senast ändrad:
Majoriteten av täcken ger inte tryck på manken.
Om ett täcke trycker på manken på hästen så är det helt fel modell för den hästen. Det brukar man kunna se ganska direkt man provar täcket, om det ligger bra eller inte passar hästen.

Hur olika modeller /märken på täcken passar en viss häst är väldigt olika.
Det är jämförbart med tex jeans på människa. Hittar man en modell/märke som passar en så brukar man vilja fortsätta med dessa.
Av samma anledning är det därför så många ang täcken på häst numera kör samma märke rakt av när de väl hittat vad som passar .

Att köpa olika märken hela tiden och hoppas de passar blir ett stort vågspel.

Det är värt pengarna att hitta ett märke/modell som passar hästen och slippa chansa . Även om vissa täcken kostar lite mer. Inte sällan är det även så att en lite högre prislapp på ett renommerat märke, även har en bättre passform rent generellt dvs passar hästar mer generöst allmänt, även om hästarna varierar lite hur de är byggda .
På denna häst har det skaft hål på huden på manken :cry: Har precis fått hem hästen, så måste försöka hitta ett täcke omgående som kan tänkas fungera.
 
Ja :cry: Har precis fått hem hästen.

Men hittade ett täcke med kuddar vid manken, som gör att det inte kommer trycka på manken. Kommer försöka låta hästen gå utan täcke så mycket som möjligt.

Håll koll. Om hästen har hög manke sticker den gärna upp mellan kuddarna och blir tryck ändå. När du provar täcken så ge hästen nåt gott på golvet. Stoppa sen in handen och känn mellan manke och täcke när hästen har huvudet ner. Det ska inte vara tryck ens då.
Prova gärna igen efter att ha gått en promenad (dvs täcket ev åkt bakåt om det vill det)

Min kom också med trycksår. Tog enormt lång tid läka och hon är fortfarande inte förtjust i täcke. Har provat en miljard täcken för att hitta vad som funkar för henne. Och mycket ser ut att sitta bra vid första anblick men när huvudet tas ner så icke.
 
Håll koll. Om hästen har hög manke sticker den gärna upp mellan kuddarna och blir tryck ändå. När du provar täcken så ge hästen nåt gott på golvet. Stoppa sen in handen och känn mellan manke och täcke när hästen har huvudet ner. Det ska inte vara tryck ens då.
Prova gärna igen efter att ha gått en promenad (dvs täcket ev åkt bakåt om det vill det)

Min kom också med trycksår. Tog enormt lång tid läka och hon är fortfarande inte förtjust i täcke. Har provat en miljard täcken för att hitta vad som funkar för henne. Och mycket ser ut att sitta bra vid första anblick men när huvudet tas ner så icke.
Har provat även när hästen åt och vad jag kan känna så trycker det inte då. Det verkar vara lagomt med paddning för att det inte ska trycka. Det är nog mer lång manke som är problemet här plus skavkänslig häst.
 
Ja :cry: Har precis fått hem hästen.

Men hittade ett täcke med kuddar vid manken, som gör att det inte kommer trycka på manken. Kommer försöka låta hästen gå utan täcke så mycket som möjligt.

Trust och Weatherbeeta har täcken med kuddar vid manken, finns säkert fler.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 169
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har ett halvblod som passar perfekt i stl 145 HW Rambo Original med v-knäppning (Supreme fungerar också, i alla fall på äldre...
Svar
11
· Visningar
484
Senast: Lemeie
·
Utrustning Vad motsvarar ett regntäcke i fleece i gram. Tänker mig ett regntäcke för tidig höst sen vår så bör inte vara för varmt. Tycker inte det...
2
Svar
24
· Visningar
1 649
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp