Uteträning

green star

Trådstartare
Hejsan!! Ge era bästa tips på bra träning utomhus i skogen och isig paddock😁 får inte vistas i ridhuset på ett tag
 
Isig paddock funkar ju ganska bra om man har ordentligt med brodd. Har man inte typ fyrbroddat får du satsa på att stärka skritten. Då kan man göra det mesta. Jag brukar träna mycket bakdelsvändningar, flytta för skänkeln, halter, ryggning osv.

I skogen gillar jag att öva övergångar. Beroende på utbildningsnivå kan man göra allt ifrån skritt-trav eller galopp-halt. Även skänkelvikningar/öppna/sluta är bra på grusvägar 👍. Även tempoväxlingar är supernyttigt.
 
Jag skrittar bara om vi talar om ren blankis. Jag har alltid fyra isbrodd i varje sko vintertid men jag tycker inte det fungerar på böjda spår i högre hastigheter. Det beror såklart på hur rörlig och balanserad hästen är, men nuvarande är ganska reaktiv och flyttar sig snabbt sidled för spöken osv. Jag vill inte riskera fläkningar. Dessutom ser jag inte vitsen att rida runt på en häst som parera med att spänna sig för att hålla balansen, det räcker med att den gör det i hagen utan mig på. Har ni ingen annan ridmjighet så hade jag passat på att lägga in en period av aktiv skrittvila, bommar på olika höjd är en bra grej. Det gymnastiserar bra :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 966
Senast: mily
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 350
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 169
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp