utevistelse/hag-trend

Messy

Trådstartare
Jag tycker det publiceras fler och fler artiklar om vikten av att ha hästarna ute i hagar, gärna lösdrift... allt går mot det naturliga för hästen... men ändå ser jag fler och fler annonser med utetider 8-15, små hagar, de går ensamma .... WHY???

Varför kan kreti och pletis "tävlingshästar" (läs hobbyhästar) inte gå ute än 7h? Varför kan de inte gå i stora hagar och VARFÖR kan de inte gå med sällskap?

Blir TOKIG.... omöjligt att hitta en stallplats med ridhus och SUND hästhållning.... :(
 
Jag tror det ofta handlar om brist på utrymme. Så är det iallafall här, vad jag märkt. Ofta om det finns stora, fina hagar så ligger det lååångt från stan, inget ridhus, ofta ingen ridbana osv. Finns ridhus (och rimlig resväg dit) så saknas det mark, och då blir det per automatik små hagar.

Mina går en "normal" dag ute ungefär halva dygnet, i rätt tråkiga hagar. Jag tycker egentligen det är för lite (och för tråkiga hagar), men det är bästa alternativet jag kunnat hitta som inte har nåt annat som gör det till ett absolut nej. Kompenserar med att ha dem ute dygnet runt under sommartid iallafall.
 
Det är väl både frågan om utrymme på många ställen och kostnad i att hålla personal. Det blir dyrt att ha anställda som ska tävla från morgon till kvällsintag.
Sen är ju många människor brydda av att ta in hästar i mörker och man har svårt att fodra fler mål ute.
Iom de små hagarna riskerar man också mer fight hästarna emellan om man inte vet vilka som borde funka ihop och hur man kan få dem att bonda innan ihopsläpp.

När jag bodde i Sthlm, vilket jag gjort större delen av livet, försökte jag ha hästarna en bit ut från stan för att få mer hagyta och uterittsmöjligheter etc. Men det var inte helt lätt.
Nu när jag bor i skogen är det betydligt enklare att hitta. Och också färre som är rädda för att ha hästar ihop i hagen. Jätteskönt!
 
Har samma problem här. Jättesvårt att hitta vettiga stallplatser. Vägrar ens prova med mindre än 12h utevistelse men skulle helst ha på en hyfsad lösdrift. :(

Tror också att folks ovilja till att låta hästarna gå med sällskap kan bero på att flockarna ofta blir lite instabila eftersom hästar kommer och går. I flockar som inte får landa tillsammans och bli stabila inträffar ju fler skador. Min erfarenhet är att i grupper där sammansättningen inte ändras på 1+ år är skador väldigt ovanliga.
 
Vi har ganska kort utevistelse på vintern, av olika skäl.

Dels ger vi inte lunch i hagen eftersom vi tycker att det är en onödig skaderisk för hästar och människor (vi tycker att det krävs en del rutin för att gå in och fodra i en flock och alla har inte det), folk har inte tid att lämna jobbet för att lunchfodra i ett stall där det är långt mellan hagarna och många hästar = tar tid, plus att det lätt blir sunkigt på utfodringsställena. Hästarna blir alltså hungriga på vintern och behöver få komma in och äta i lugn och ro innan folk ska rida.

Dels har vi 25 hästar som ska in, och det är ingen som är sugen på att hålla på med det sent på kvällen, plus att det är olämpligt att insläpparen är sist i stallet om det händer något.

Det står varje hästägare fritt att skippa utsläppet eller släppa ut hästen igen när den har ätit och sen ta in på kvällen, men det är få som gör det. Och det kanske är tur, för med den vanliga belastningen håller sig grässvålen ganska hel även de blötaste vintrarna och det blir inte så lerigt. Trots att hästarna har drygt 0,5 ha vinterhage/häst blir det lite väl mycket slitage när de går ute på kvällarna.

Självklart hade det varit idealiskt att kunna ha hästarna ute dygnet runt i en bra lösdrift. Men jag tycker inte att en bra lösdrift är att hästarna ska klafsa runt i lervälling 24/7, som det skulle bli hos oss. Vi håller till i ett naturreservat och kan inte hårdgöra hur mycket mark som helst. Då är det bättre med 6-7 timmar kvalitetstid i välkomponerad flock med en välskött grässvål att noppa i.
 
Hur var det förr? När jag växte upp (90-talet) var frimärkshagar i princip obefintliga, utöver på några travstall där hingstarna och vissa av tävlingshästarna gick ute i skift.
Men jag minns inte hur det funkade då med fodring, lera och sånt. Lerigt var det ju, det minns jag. Men att det var så lerigt att hästarna tog skada minns jag inte. Men det kanske var så?

Jag hör oftast om att ägarna vill ha sina hästar i små hagar med max 1 kompis.
 
Hur var det förr? När jag växte upp (90-talet) var frimärkshagar i princip obefintliga, utöver på några travstall där hingstarna och vissa av tävlingshästarna gick ute i skift.
Men jag minns inte hur det funkade då med fodring, lera och sånt. Lerigt var det ju, det minns jag. Men att det var så lerigt att hästarna tog skada minns jag inte. Men det kanske var så?

Jag hör oftast om att ägarna vill ha sina hästar i små hagar med max 1 kompis.

På vår ridskola var det sand i de små hagarna så de blev inte leriga.

Två små hagar för en hel ridskola plus några privathästar.
 
Olika foderbehov kan också vara en orsak att skilja på hästarna. Mina trivs kanon ihop, men den ena äter 7kg hö/dag, den andra har fri tillgång. Sen har jag mindre hagar än jag själv önskar, men gården är inte större än den är och jag prioriterar sommarhagen. (25x18 kanske?)
 
Jag bor i Småland, platsbrist är ingen anledning, ändå så är det många stall där hästarna kommer in vid två.
I ett av stallen menade stallägaren att alla mål skulle ätas inne i lugn och ro. Det andra stallet hette det att "hästarna vill in vid två". Det tredje var ett ganska typiskt "Vi-tror-vi-rider-GP-stall", mängden täcken överträffades av mängden tillskott i foderkammaren. Det enda det var ont om var just hag-tid. Sen blev det halt och då gick vissa inte ut alls. Vissa helger reds minst ett LA på regional nivå.
 
Till syvende och sist handlar det ju om bekvämlighet eller pengar, det är ju det alla argument i tråden handlar om.
Allt går att lösa, om man vill. Göra vid underlag i hagarna går, men är kostsamt. Det finns fodergrindar och andra foderlösningar, om man vill. Hästar är inte mörkrädda, det är ägarna som vill ha in dem innan mörkret.

Jag förstår att man har hästen för sin egen skull, men ibland blir det etiskt oriktigt. Nu är det ett exempel och inte tänkt att peka ut, men om det är 20 hästar som ska in borde det vara var tjugonde dag man har ett insläpp senare på kvällen, ganska få hade blivit negativt påverkade av det.

Sen insåg jag tidigt att hästar som inte är vrålhungriga är mycket trevligare att ta in, speciellt om man ska hantera andras hästar.
 
Till syvende och sist handlar det ju om bekvämlighet eller pengar, det är ju det alla argument i tråden handlar om.
Allt går att lösa, om man vill. Göra vid underlag i hagarna går, men är kostsamt. Det finns fodergrindar och andra foderlösningar, om man vill. Hästar är inte mörkrädda, det är ägarna som vill ha in dem innan mörkret.

Jag förstår att man har hästen för sin egen skull, men ibland blir det etiskt oriktigt. Nu är det ett exempel och inte tänkt att peka ut, men om det är 20 hästar som ska in borde det vara var tjugonde dag man har ett insläpp senare på kvällen, ganska få hade blivit negativt påverkade av det.

Sen insåg jag tidigt att hästar som inte är vrålhungriga är mycket trevligare att ta in, speciellt om man ska hantera andras hästar.
Fast en nackdel är, om man bara tar in var 20e kväll så har man ingen rutin på det hela och det kan hända mycket tokigt. Om jag hade haft en speciell häst så hade jag känt mig obekväm med det upplägget. Men om man har sju hästar och det blir intag en gång i veckan, det skulle kännas bättre. (Nu har jag mina hemma, så problemet existerar inte.)
 
Fast en nackdel är, om man bara tar in var 20e kväll så har man ingen rutin på det hela och det kan hända mycket tokigt. Om jag hade haft en speciell häst så hade jag känt mig obekväm med det upplägget. Men om man har sju hästar och det blir intag en gång i veckan, det skulle kännas bättre. (Nu har jag mina hemma, så problemet existerar inte.)
Men det borde ju vara samma orutin om hästarna tas in kl 16 eller kl 20 oavsett? Om man nu har intag på schema.
 
Tja, för min egen del är jag inte så road av att ta in folks stora monster till hästar som förutom att ligga på hela tiden för att de ska in/ut, även blir rädda för t.ex. en hink som står på stallplanen - när det är mörkt ute. Så jag tar in innan det blir mörkt för min egen säkerhet. Släpper ut när det håller på att ljusna. Om folk vill ha ute sina hästar längre eller att de släpps ut tidigare så få de själva ta dem. Jag tänker inte offra mig själv för någons häst.

Flyttar till fullservice om ett par dagar delvis av denna anledning.
 
Men det borde ju vara samma orutin om hästarna tas in kl 16 eller kl 20 oavsett? Om man nu har intag på schema.
Jag tolkade det som att 16 så tar samma person in jämt, typ personal. Skulle man ta in 20.00 så skulle ägarna som inte har rutin på intag göra det. Men skitsamma, det var svårt att förklara på ett bra sätt i text.
 
På vår ridskola var det sand i de små hagarna så de blev inte leriga.

Två små hagar för en hel ridskola plus några privathästar.
Som för mig. Hade hästen uppstallad på ridskolan, hästarna var ute mellan 9-15, 2-4/hage som bestod av sandpaddock. Dock gick de på sommarbete under sommarlovet.
 
Tja, för min egen del är jag inte så road av att ta in folks stora monster till hästar som förutom att ligga på hela tiden för att de ska in/ut, även blir rädda för t.ex. en hink som står på stallplanen - när det är mörkt ute.

Och jag är inte så intresserad av att andra ska behöva hantera mitt vrak heller :)

Står därför i ett litet stall med bra folk och där hästarna kan gå in och ut själva.

Våra kommer in lite tidigare än jag önskar, runt 16-tiden ungefär, eftersom de får anpassa sig till jobbtiderna hos den som tar in. Går ut runt 06. Stor hage, ca en hektar, med två till hästar.
Alla stall jag stått i har haft stora hagar och rimlig tid ute.

Min uppfattning är att det hos många blivit bättre med hårdgjorda hagar, mer mat ute (som någon sa - hungriga hästar är ofta dryga att ta in) och kanske som hos oss, en lampa som lyser upp på baksidan.

Stått i mindre "hobby"stall.
 
Jag tycker det publiceras fler och fler artiklar om vikten av att ha hästarna ute i hagar, gärna lösdrift... allt går mot det naturliga för hästen... men ändå ser jag fler och fler annonser med utetider 8-15, små hagar, de går ensamma .... WHY???

Varför kan kreti och pletis "tävlingshästar" (läs hobbyhästar) inte gå ute än 7h? Varför kan de inte gå i stora hagar och VARFÖR kan de inte gå med sällskap?

Blir TOKIG.... omöjligt att hitta en stallplats med ridhus och SUND hästhållning.... :(
Vet inte var du bor men borde inte vara omöjligt att hitta.
Hagar kan bero på att det inte finns tillräckligt med mark om de är små. Sen varför många stall har korta utetider finns det många anledningar bakom.
Men att hästar skulle vara mer nippriga bara för att det är mörkt stämmer inte och dessutom finns den fina lilla uppfinningen pannlampa om man inte har det upplyst ;)
Sen har jag full förståelse för de som inte vill ta in 20 + hästar sent på kvällen. Skillnad om man har ett litet stall då rutinerna går fortare.
Här finns ridhus och ridbana och lång utevistelse. Flera går även på lösdrift. De flesta som kommer in sent står precis i anslutning till stallet så det går väldigt smidigt.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 517
Senast: Linda_A
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 749
Anläggning Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill...
2
Svar
24
· Visningar
2 515
Senast: Nota
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 804
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp