Utevistelse olika djur

stjarnhimmel

Trådstartare
Varför är det olika regler för utevistelse för djur?
Så här års är det ofta ko-utsläpp. Varför behöver häst ha möjlighet att dagligen röra sig i sina gångarter gärna hage men inte ko?
Jag undrar alltså varför kon inte anses behöva gå ut?
 
Jag har för mig jag hörde något om det och det var väl att kon inte får t ex samma vinterpäls som hästar, i alla fall vissa raser av kor. Annars vet jag faktiskt inte, kan även vara något gammalt som hänger med också.
 
Varför är det olika regler för utevistelse för djur?
Så här års är det ofta ko-utsläpp. Varför behöver häst ha möjlighet att dagligen röra sig i sina gångarter gärna hage men inte ko?
Jag undrar alltså varför kon inte anses behöva gå ut?

Troligtvis eftersom det är jättesvårt att bedriva en vettig produktion av (mjölk) och mjölkkorna skulle gå ute året om. Det är tyvärr en stor utmaning i dagens produktionssystem att lösa sommarbetet på vissa gårdar.
Nu för tiden får man inte längre bygga stallar för uppbundna kor däremot, så i framtiden kommer alla att gå i lösdrift.
 
Troligtvis eftersom det är jättesvårt att bedriva en vettig produktion av (mjölk) och mjölkkorna skulle gå ute året om. Det är tyvärr en stor utmaning i dagens produktionssystem att lösa sommarbetet på vissa gårdar.
Nu för tiden får man inte längre bygga stallar för uppbundna kor däremot, så i framtiden kommer alla att gå i lösdrift.
Ok jag förstår. Intressant med lösdrift.
För det kan ju inte vara kul för kossan att stå i en spilta dygnet runt vinterhalvåret..:(
 
Ok jag förstår. Intressant med lösdrift.
För det kan ju inte vara kul för kossan att stå i en spilta dygnet runt vinterhalvåret..:(

Det finns fördelar och nackdelar med båda systemen men vi har väl bestämt i Sverige att lösdrift är rätt väg att gå :)

Jag förstår att djuren måste vara inne på vintertid (en medelstor besättning med kanske 50 (?) djur plus rekrytering, en stor gård med kanske 100 djur plus rekrytering ) skulle behöva enorma marker för att klara utegång även vintertid. Marker vi idag använder till att odla foder eller spannmål på istället. Eller så hade det blivit som för grisarna, de får gå ute fast på betongplattor. Skulle ju behövas enorma betongplattor också.. För att inte tala om smittorisken med parasiter osv.

Däremot är jag starkt emot att ta bort beteskravet. Tror det var förra året det debatterades som mest och jag anser det vara en riktigt dålig idé :mad:
 
Det finns fördelar och nackdelar med båda systemen men vi har väl bestämt i Sverige att lösdrift är rätt väg att gå :)

Jag förstår att djuren måste vara inne på vintertid (en medelstor besättning med kanske 50 (?) djur plus rekrytering, en stor gård med kanske 100 djur plus rekrytering ) skulle behöva enorma marker för att klara utegång även vintertid. Marker vi idag använder till att odla foder eller spannmål på istället. Eller så hade det blivit som för grisarna, de får gå ute fast på betongplattor. Skulle ju behövas enorma betongplattor också.. För att inte tala om smittorisken med parasiter osv.

Däremot är jag starkt emot att ta bort beteskravet. Tror det var förra året det debatterades som mest och jag anser det vara en riktigt dålig idé :mad:
Ja jag förstår problemet. Tycker bara det inte kan vara roligt att vara inomhus i en spilta hela tiden
 
Jag är inte säker på när det ska börja gälla, men jag är rätt säker på att det inte bara blir förbjudet att bygga nytt utan också att ha sina djur uppbundna. En googling säger att 2017 är sista året då det är tillåtet. De flesta kor som spenderar mesta tiden inomhus verkar inte ha så pjåkiga liv i mitt tycke. De har fri tillgång på foder, individuellt anpassat kraftfoder som de kan förse sig med när de vill, går till mjölkning när de vill och har alltid socialt umgänge med andra kor. Bättre än de allra flesta uppstallade hästar skulle jag säga, sett till naturliga behov.
 
Har en bekant vars föräldrar har liten gård med mjölkkor (som de även äter själva). De går ute året runt, dock på mindre hage/lösdrift på vintern. De har aldrig problem med att korna fryser eller att de är stela när våren kommer. Däremot så går de väl typ knappt runt som jag förstått, men de har fått Guldmedaljen för sin bra mjölk ett år :)
 
Varför är det olika regler för utevistelse för djur?
Så här års är det ofta ko-utsläpp. Varför behöver häst ha möjlighet att dagligen röra sig i sina gångarter gärna hage men inte ko?
Jag undrar alltså varför kon inte anses behöva gå ut?
På vintern är det för halt och för kallt för en ko att gå ute.
Sen är dom framtagna för människans behov av kött och mejeriprodukter. Mitt fd vän har kor, 7 st. Dom gick ute så fort snön försvann och fram till första snön. Sen stod dom på box hela vintern.
 
Fast det finns kor som hår ute året runt utan att frysa ihjäl eller bryta benen.
Ja en kompis har 3 kossor, varav en kalv som föddes ifjol sommar, de har gått ute hela vintern. De hade tillgång till ligghall och fri tillgång på mat. Ingen frös ihjäl eller bröt några ben. De höll hullet friskt och de två som var dräktiga har precis kalvat 2 friska kalvar.

De delade lösdriften med en handfull får. Nu i sommar kommer de dela den större lösdriften med gårdens hästar.
 
Det är inte för kallt för kor att vara ute vintertid. De klarar kyla mkt bra. Värmestress är betydligt vanligare än att de fryser. Det finns ju nötkreatur som hålls som utegångsdjur på vintern, inga problem med det. Givetvis är det produktionsaspekter som gör att det är tillåtet att hålla mjölkkor (och andra nötkreatur) inomhus under den kalla årstiden. Det finns trots allt ett lagstadgat krav på utevistelse under den varma årstiden för nötkreatur (än så länge iaf), till skillnad från för till exempel grisar.
 
En måste skilja på mjölkkor, köttkor och lantraser.
Det är stor skillnad. En mjölkko i full produktion är som en elitidrottsman som behöver massor av mat och skötsel. Lägger de sig ute i leran kan de få problem med juvren, mastiter etc. Därmed inte sagt att det är rätt att ha så produktiva kor.
Men de ska gå ute sommartid.

Köttkor är något helt annat, de står ju mest bara på tillväxt eller producerar nya kor. Lösdrift är billigare och gör djuren mer hållbara.
 
En måste skilja på mjölkkor, köttkor och lantraser.
Det är stor skillnad. En mjölkko i full produktion är som en elitidrottsman som behöver massor av mat och skötsel. Lägger de sig ute i leran kan de få problem med juvren, mastiter etc. Därmed inte sagt att det är rätt att ha så produktiva kor.
Men de ska gå ute sommartid.

Köttkor är något helt annat, de står ju mest bara på tillväxt eller producerar nya kor. Lösdrift är billigare och gör djuren mer hållbara.
Som sagt handlar det om produktionsaspekter. Jag säger inte att det är fel.
Mjölkkor står oftast i lösdrift också, men utan möjlighet att gå ut. Liksom många köttdjur.
 
Som sagt handlar det om produktionsaspekter. Jag säger inte att det är fel.
Mjölkkor står oftast i lösdrift också, men utan möjlighet att gå ut. Liksom många köttdjur.
Otydligt av mig, köttkor går oftare på lösdrift utomhus, här i Skåne är det vanligt att ha köttkor ute året runt med ligghall.
Och visst är det produktionsaspekter, men faktum är att produktionen på en mjölkko har ökat omfattande bara de sista 20 åren. 6000 kg mjölk/år/ko år 1990 jämfört med 9000 kg mjölk/år/ko 2010.
 
Troligtvis eftersom det är jättesvårt att bedriva en vettig produktion av (mjölk) och mjölkkorna skulle gå ute året om. Det är tyvärr en stor utmaning i dagens produktionssystem att lösa sommarbetet på vissa gårdar.
Nu för tiden får man inte längre bygga stallar för uppbundna kor däremot, så i framtiden kommer alla att gå i lösdrift.
Nu finns det häftiga mjölkmaskiner, det blir som Active stable matstationer. Jag skulle gärna ha en mjölkstation och greja med men de där kossorna har jag respekt för. Fjällkor verkar gulliga och snälla.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 521
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 515
Senast: Santoxen
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 472
Senast: Amha
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
2 836

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp