Utevistelse utan vindskydd

Krati

Trådstartare
Hej!
Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när det inte växer något ute. Stämmer det?

Jag brukar stalla in hästarna i september - oktober, då är dom oftast ute mellan 7-20 (+- någon timme). Jag tycker det är
Väldigt viktigt att dom ska vara ute så mycket som möjligt, helst hade jag gärna haft lösdrift men har inte någon bra hage för det, tyvärr(!!).

Sedan har jag haft tre hästar med tre olika behov av utfodringar, vilket underlättat en del att ta in dom nattetid just för att dom ska kunna få "rätt mängd".

Nu i år har jag däremot fått tillgång till fler hagar vid stallet, så jag kommer kunna byta hage om det skulle bli risk för att bli för lerigt. Ingen av hagarna är väl jättestora, den största är iof på drygt 1 ha, men inga träd eller buskage (vilket grämer mig, har en stor förkärlek till skogshagar ) utan det är åkrar/ängsmark.

Jag märker ju att hästarna är mycket mer harmoniska när dom får gå ute dygnet runt så jag funderar på om det är så att vid fint väder, alltså ingen blåst eller nederbörd, att dom kan gå ute nattetid även typ i november? Med så gott som fri tillgång på Hö, och det som bjuds på i hagen (tistlar, gräs o annat smått o gott).
Sedan skulle jag ju självklart ta in dom vid dåligt väder, värre hönsmamma än mig får man nog leta efter...

Ifall det har någon betydelse är det ett varmblod (som har täcke typ hela höst o vinter, frusen dam som hatar regn men älskar att vara ute) och en islandshäst.
 
Såhär står de i lagen

Utevistelse på vintern ställer särskilda krav

Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.

Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.


Så du måste ha ligghall om de ska gå ute mer än 16 timmar
 
Nej lagen är mycket enkel . Du kan inte ha dem ute dygnet runt lagligt /godtyckligt utan ligghall (skillnad mot vindskydd deluxe ) perioden lagen avser på året . Även om just du är en hönsmamma osv så finns lagen för att det inte går att ta hänsyn till individer som du som ev skulle ha sån koll på vädret att de går upp mitt i natten för att plocka in sina hästar om de står i en hage utan skydd. Jag tycker lagen är högst vettig .
 
Senast ändrad:
Förstår! Det var som jag trodde då. Men "kalla årstiden" räknas från att det slutat växa ute då?
 
kan du ha hästarna i hagen med träd om det blåser och regnar, men om det är sol och vindstilla ha dom i hagen utan träd?
 
Jag är lite splittrad till lagen. Mina går ute sommartid och står på box nattetid från och med nu fram till börja på maj. På somrarna står de ofta inne, ligger inne och sover på natten. Enda sättet att få in dom på vintern är att lägga maten inne. Är det snöstorm står de i den lilla dunge de har.

Lagen borde vara tvingande till skydd året runt tycker jag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: CFrisk
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Unafraid
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 726
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp