Bukefalos 28 år!

Utevistelse

A

antoniafire

Undrar om någon vet vad som gäller ang. utevistelse, hur länge hästarna får gå på "bete". Alltså vara ute dygnet runt utan att ha ligghall.

De här hittar jag på jordbruksverket men tycker de är lite luddigt
"Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga."

Finns det något sista datum för när hästen inte får gå ute på vanligt bete längre?
 
Sv: Utevistelse

Det finns inga datum. Det beror på betestillväxten. Och kan alltså skilja rejält från landsände till annan,
 
Sv: Utevistelse

Jag har sett datumrekommendationer någonstans, en gång i tiden... Det var olika datum för olika delar av landet. Men de kanske är bortplockade nu, så att man får försöka använda sitt eget omdöme?

Det var på Jordbruksverkets hemsida, kolla "runt omkring" där den citerade infon finns.
 
Sv: Utevistelse

Betesperiod gäller så länge det är grästillväxt. Gräset växer så länge dygnstemperaturen håller sig över +7 grader har jag för mig.

Under betesperioden behövs inget regn/vindskydd /ligghall enligt SJV.
 
Sv: Utevistelse

kl
Jag kommer aldrig att förstå varför hästar inte är i behov av ligghall under sommrarna när dom är det på vintrarna. Sommrarna kan ju vara minst lika jobbiga vädermässigt som vintrarna kan vara.
 
Sv: Utevistelse

Håller med.

Här har jag noterat att hästarna oftare står i vindskydden på sommaren än på vintern.
 
Sv: Utevistelse

+4 graders dygnstemperatur! :)

Kl*

Som andra skrivit - så länge betestillväxt sker. Dvs så länge gräsmattan växer hemma. ;)
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 709
Senast: Linda_A
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 757
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 987
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 479
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp