Utevistelse

Tingeling84

Trådstartare
Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill fortsätta ha sin ponny inne på nätterna.

Alt 1) Ponnyn går kvar med sin kompis men får stå inne ca 12 h/dygn, tyvärr inget svalt stall i värmen.

Alt 2) Vi fixar en hage mellan andra hästar som går ute på nätterna men som hon tyvärr inte kan gå med så hon får gå själv, finns både lite skog och öppen hage.

Inget av alternativen är bra och jag letar annan stallplats pga att jag vill ha mer utevistelse till ponnyn även resten av året.
 
Kan inte den andra ponnyns ägare låta sin gå ute längre? Så hästarna är inne runt 8 timmar istället?

Som du säger är inget optimalt så bra att du letar efter en annan plats :)
 
Där jag bor är det svårt att ha hästarna ute dygnet runt sommartid, pga insekterna (väldigt mycket av både mygg, knott och broms..), så det i sig ser jag inte som något märkligt. Men jag hade hellre sett runt 6-8h innetid (gärna året runt..), om det är möjligt.

I ditt fall hade jag nog valt alternativ 2 som en kompromiss, om det funkar bra för hästen.
 
Kan inte den andra ponnyns ägare låta sin gå ute längre? Så hästarna är inne runt 8 timmar istället?

Som du säger är inget optimalt så bra att du letar efter en annan plats :)

De uppstallade hästarna ska tas in innan kl 20, joursystem med fodringar. Hade jag bara fått veta detta tidigare hade man kunnat hitta annat bete alt lånat sällskapshäst men detta besked kom lite hastigt.
 
Där jag bor är det svårt att ha hästarna ute dygnet runt sommartid, pga insekterna (väldigt mycket av både mygg, knott och broms..), så det i sig ser jag inte som något märkligt. Men jag hade hellre sett runt 6-8h innetid (gärna året runt..), om det är möjligt.

I ditt fall hade jag nog valt alternativ 2 som en kompromiss, om det funkar bra för hästen.

Kan förstår om det är pga insekter men det problemet finns inte här utan ägarna vill inte att hästarna ska bli trötta inför kommande tävlingar.
 
Jag ser inget problem med att hästarna sover inne på sommaren. De brukar vara nöjda ändå. Många hästar uppskattar att få sova inne, framförallt när de går i små flockar så att de inte kan turas om med vakt/vila optimalt.
Hade definitivt valt alt 1.
 
oavsett hästras så är fångrisken stor till mitten av juli när tillväxten på allt gräs brukar stanna av. Risken för fång är hemsk, fång är en hemsk sjukdom. Låt hästarna stå inne på natten för att minska risken med gräs på fri tillgång.

Nr 1 är det enda valet.
 
Har inga problem alls med alt 1. Mina är ute 10-12 timmar om sommaren pga värme och insekter. Upplever att de tar till sig träningen mycket bättre när de dels är vilade innan ridning och dels kan vila ordentligt efteråt. Stor skillnad om en har en bra lösdrift med svalt vindskydd där de kan vila från sol och insekter.
 
Fått ett dilemma som jag inte räknat med. Ponnyn skulle gått ute dygnet runt från och med idag men ägarna till ponnyn hon går med vill fortsätta ha sin ponny inne på nätterna.

Alt 1) Ponnyn går kvar med sin kompis men får stå inne ca 12 h/dygn, tyvärr inget svalt stall i värmen.

Alt 2) Vi fixar en hage mellan andra hästar som går ute på nätterna men som hon tyvärr inte kan gå med så hon får gå själv, finns både lite skog och öppen hage.

Inget av alternativen är bra och jag letar annan stallplats pga att jag vill ha mer utevistelse till ponnyn även resten av året.
Jag hade valt nr 1 av två skäl. Nog för att jag brukar låta min gå ute dygnet runt från ca 1 juli (inte tidigare pga kraftigt gräs) men min häst står inne ca 10 timmar nu och hon visar att hon vill in pga myggen. Skulle inte ha problem att fortsätta resten av sommaren om hon skulle bli själv annars. Jag skulle också oroa mig för hur vilan blir om hon skulle bli själv på natten. Hästar i angränsande hagar är inte samma som en kompis som står bredvid och visar att ”jag har koll på dig”. Eventuellt kanske hästarna i de andra hagarna också tar sin vila långt bort från den ensamma.
 
Jag hade valt nr 1 av två skäl. Nog för att jag brukar låta min gå ute dygnet runt från ca 1 juli (inte tidigare pga kraftigt gräs) men min häst står inne ca 10 timmar nu och hon visar att hon vill in pga myggen. Skulle inte ha problem att fortsätta resten av sommaren om hon skulle bli själv annars. Jag skulle också oroa mig för hur vilan blir om hon skulle bli själv på natten. Hästar i angränsande hagar är inte samma som en kompis som står bredvid och visar att ”jag har koll på dig”. Eventuellt kanske hästarna i de andra hagarna också tar sin vila långt bort från den ensamma.

Är alt 1 det troligtvis blir, erbjudit mig att ta in senare men tyvärr verkar folk vilja ha in sina hästar tidigt på just detta ställe. Som sagt insekter är inget problem här och stallet är obehagligt varmt inne så jag hade helst haft henne ute längre. Hoppas just nu på att få plats i annat stall framöver!

Tack alla för input!
 
Är alt 1 det troligtvis blir, erbjudit mig att ta in senare men tyvärr verkar folk vilja ha in sina hästar tidigt på just detta ställe. Som sagt insekter är inget problem här och stallet är obehagligt varmt inne så jag hade helst haft henne ute längre. Hoppas just nu på att få plats i annat stall framöver!

Tack alla för input!
Det är väl insekter överallt? Eller vad bor ni i för liten mirakelbubbla utan insekter?😆
 
Min hästs hagkompisar ville inte gå ute på natten. Då gjorde vi som alternativ 2. Det fanns dock ingen möjlighet för någon av hästarna att gömma sig så de såg varandra hela tiden och de var vana att gå i hagarna bredvid varandra utan andra hästar.
 
Lite dryg eller? Värsta jag vet när vuxna hoppar på folk med dryga kommentarer… klart vi har insekter men inte så hästarna blir stressade eller att de stör.
Uppfattar inte MiniLi som dryg alls. Just insekter är väl ett gissel överallt. Jag bor i södra Norrland och efter 18 ca invaderas vi av mygg och knott. Men i stallet har jag mindre flugor än jag nånsin haft i Skåne. Är inte helt ointressant hur insektstrycket skiljer sig åt i landet.
 
Att ha hästarna inne 12h i sträck ser jag inte som ett alternativ om inget särskilt har hänt. Att ha dom ute dygnet runt på bete utan ligghall tycker jag inte är optimalt. Men har ni inte hemskt mycket insekter skulle jag testa alternativ 2 med flugspray och insektstäcke vid behov.
 
Lite dryg eller? Värsta jag vet när vuxna hoppar på folk med dryga kommentarer… klart vi har insekter men inte så hästarna blir stressade eller att de stör.
Ursäkta, jag menade verkligen inte att låta dryg! Det var en genuin fråga, där jag bor är det tokmycket insekter! Avis om du slipper det!
 
Ursäkta, jag menade verkligen inte att låta dryg! Det var en genuin fråga, där jag bor är det tokmycket insekter! Avis om du slipper det!

Det skiljer sig mycket. Jag bor i Skåne och i ett tidigare stall jag red så var det jättemycket bromsar!! Men det jag är i nu (ca 1 timme från det första) har jag inte sett en enda broms på två somrar. Flugor är det och säkert lite mygg. Men ingen av hästarn i stallet (eller i granngårdarna) har insektstäcke. Några har flughuva men långt ifrån majoriteten. Hästarna går ute dygnet runt och de ser lugna och nöjda ut.
 
Mina hästar är inne ca 10 h även på sommaren. Det funkar. Det är pga fånghästen. Ganska skönt också när myggen och knotten kommer. Bor i Skåne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 062
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 996
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 074
Senast: Twirro
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 119
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp