Bukefalos 28 år!

Utevistelse

M

MaLiNsMaLiN

Det skulle vara intressant att veta lite utevistelsen hos era hästar. Hur länge är de ute? Vad har ni för hage (stor/liten)? Vad har ni för täcken ute/inne nu när det är lite kallare? Har ni det tjocka vintertäcket eller något mellan?

Alltid kul att se hur andra gör med sina hästar, kul att få insperation och tips.:bow:
 
Sv: Utevistelse

Våra hästar går ut nu efter installning vid 7.15 och tas in vid 16.30 ca. Har täcken på vid mycket regn och om det är väldigt kallt och blåsigt. Försöker täcka så lite som möjligt. De har vindskydd i hagen. Skapligt stor hage som de har utrymme till galopprundor i. :rofl:
 
Sv: Utevistelse

Ute mellan 9-14, mitt sto går med en valack i en liten rasthage, hon har på sig ett 370 g fodrat Horseware-täcke. Samma inne pga att det inte ingår täckesservice. :(
 
Sv: Utevistelse

Har ett halvblodssto som går ut vid 7.00 och in ungefär 16-16.30. Hon går tyvärr själv nu på vintern för att hon är lite av en ragata, hon går i en "kuperad" lite mindre hage.

Hon är klippt, allt utom rygg och länd. Hon har ett 220 g täcke inne och då står hon på bädd också så det är ganska varmt. Ute har hon haft nu när det har blåst och blivit kallt 400 g vintertäcke med hals och "magtäcke". Det har ju visserligen inte varit jätte kallt men det har blåst en hel del och därför har hon så mycket, hon har absolut inte varit för varm när jag har tagit in henne så för varmt kan det ju inte ha varit. Jag funderar bara lite på vad hon ska ha på sig när det är -15 grader och blåst:smirk:
 
Sv: Utevistelse

mina går ut 8 på morgonen och kommer in vid 17-18, beroende på vädret. dem har en ligghall om de vill använda. får hö i hagen. i vinter kommer dem gå i en hage som är 2,5 ha stor (har 3 kusar) =)

glömde täckesfrågan: bara varmblodet har täcke, ska köpa vintertäcken imorrn. tänkte ett litet tunnare för mindre kalla dagar och ett tjockare för riktigt kalla dagar. inne har han inget och vid regn har han regntäcke =)
 
Senast ändrad:
Sv: Utevistelse

Våran går ute från 04.00- 17.00
Halvstor hage nu på vintern , då stona i storhagen är broddade ( ganska lätta på baken)
Han kan tyvärr inte gå på fri tillgång pga att han är ganska rund efter skada och är av den lättfödda rasen Nordlandshäst .( Han blir tjock nästan av bara att se mat) Nu är han under igångsättning ,så får se hur mycket som far då han börjar få röra sig mer( då kan han få mer hö också)
Han har ett termo täcke fr.Hööks på sig .
Vi ska försöka bygga ett vindskydd nu i helgen
 
Sv: Utevistelse

min går ute mellan ca 8 till 18, ju mörkare det blir, desto tidigare kommer de få gå in.. tyvärr.. min lille har bara täcke på sig runt 0 gradigt och regn och när det blåser mycket.. sen kommer han la ha mer täcke när det blir kallare..
just nu går de i en liten hage, men det finns en stor som de får gå i lite senare i vinter.
 
Sv: Utevistelse

Har frieser och travare, de är alltid ute dygnet runt, har inget stall..

Inga täcken, fri tillgång på hö, välhalmade uteboxar i hagen där de kan gå som de vill.

De väljer boxarna när det regnar mycket och när de vilar ibland. Annars är de ute mest hela tiden.

Hagen är drygt 2 ha. Kommer att stänga av drygt hälften nu i vinter och istället öppna upp en annan som ligger i anslutning till den vanliga hagen där de bor.
 
Sv: Utevistelse

Våra hästar går ut vid 8. då går de i en STOR hage. Vid 14 tar vi dem närmre husen, till en något mindre hage. Där går de till 20, när de får komma in.

Min har på sig ett termotäcke både ute och inne, och ett regntäcke över det ute.
 
Sv: Utevistelse

Min går ute så länge som möjligt, oftast mellan 05.30 till 21.00 eller nåt sånt.

Hagen är väl ungefär 60-70meter*ungefär 100 meter, kanske något större (mellanstor)

När dagarna inte är så hemskt kalla har han ett tjockare regntäcke och när det kryper ner närmare 10- åker vintertäcket på
+ att han alltid har fri tillgång på hö som han kan tugga på och hålla sig varm :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Utevistelse

Hemma på gården när jag hade ponnyn kvar så gick hon ut vid 7-8 tiden på morgonen å in vid 19 tiden. Eller vid 10 lite beroende på, väderlag, årstid å vad man själv ska göra.
 
Sv: Utevistelse

Mina är ute från ca 7 till ca 19 på kvällen. Ibland går de ut lite senare, ibland inte lite senare... Men ungefär. Ponnyn och gamla travaren har inga täcken om det inte är ruskväder. Blir de blöta lägger jag på dem fleecetäcken när de kommer in så de får torka. Halvblodet har vintertäcket nu..
 
Sv: Utevistelse

Mina halvblod går ut 6 på morgonen och kommer in ca 17.00.
Dom har sina vintertäcken på sig ute, inga täcken inne om dom inte är blöta/svettiga. Jag har lite mindre rasthagar som är närmare stallet som jag använder på vintern.
 
Sv: Utevistelse

Har mina två nordsvenskar på lösdrift:) De använder "stugan" mycket och verkar trivas upperligt! Fodras 4 gånger om dagen, men har även halm i ligghallen. Övriga hästar (travare, halvblod, ponny) i stallet kommer ut vid 6-6.30 och in mellan 19-21. Hagarna är stora, dock inte så kuperade tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: Utevistelse

I vårat stall går hästarna ut vid 08.30 och in vid 15-16.00(beroende på väder).
Min häst har en egen hage.
Har ännu inte klippt henne men hon har ett 200g övergångstäcke pga. att våra hagar ligger helt öppet, inget skydd och det har blåst och varit kallt senaste dagarna:crazy: ..
kommer hel-klippa henne i morgon och är det lika kallt får hon ett lite tjockare täcke med halvhals på sig.
Vi byter inte täcken, samma inne som ute, men har relativt kallt i stallet då det står öppet så mkt som går!
 
Sv: Utevistelse

våra hästar e ute från ca 7.00 - 20.00. Ponnyn och finnhästen går för det mesta utan täcke om det inte regnar eller snöar. Varmblodet går oftast med täcke p.g.a. ryggproblem. Har också vindskydd som dom får gå under. :)
 
Sv: Utevistelse

"Hemma" går hon ut vid 7 tiden nångång och tas in 18-21 ungefär. Beror lite på vädret. Så här stor hage går hon i då med en hästkompis.
På skolan går hon ut samma tid, men tas in 17-18. Då går hon i en liten hage själv.

Hon är inte klippt så hon har haft ett 100g fodrat täcke på sig nu när det har regnat så mycket. Dom två senaste dagarna har nu hon dock haft ett 300g tjockt täcke på sig. Detta endast pga att det varit så dåligt väder och att hennes hage bara varit 5x5 m. Alltså har hon inte kunnat röra sig och hålla sig varm.
Hon går nästan aldrig utan täcke nu på vinterhalvåret. Men det är för att hon är 23 år och har svårt att hålla hullet. Hon fryser dock inte utan täcke, men jag tycker det är onödigt att energin ska gå ut till att hålla varmen istället för att lägga sig som underlagsfett
 
Sv: Utevistelse

Ut det allra första jag gör på morgonen (runt 6.30-7.00, lite senare nu på lovet/helger). In det sista jag gör (runt 23.00-0.00). Fri tillgång hö både inne och ute, täcke på min travarpojk om de ska regna/snöa. Nu vid -5 till -10 går han med regntäcke med lite flecefoder i. Stoet går utan täcke.

Skulle så gärna vilja ha lösdrift, men finns tyvärr ingen möjlighet i dagsläget.
 
Sv: Utevistelse

Min pålle och hans 3 hagkompisar går ute ungefär mellan 8 och 20, tolv timmar alltså. Ibland går de in en timme tidigare, ibland en timme senare.

De får lunch i hagen, som är stor och kuperad med två vindskydd och träd, och det finns även grenar och annat att bita på under dagarna;)

Min är filtklippt och har nu när det är typ 3-5 minus ett vintertäcke på typ 300g.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 943
Senast: Linda_A
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
698
Senast: Ray
·
Hästvård Vår häst har fått diagnos remodellering (typ pålagringar) i SI-leden och kristaller i disken mellan sista ryggkotan och första ländkotan...
Svar
0
· Visningar
223
Senast: slant98
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
954
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp