Utflyktsmål Sverige

Jeffery

Trådstartare
Tänkte att det behövs en tråd om tips på vad man kan besöka för stora och små saker i Sverige i sommar, när man är ute och far.

Börjar med att tipsa om Skulpturparken i Ängelsberg (Västmanland, där skogsbranden var 2014).
Den återinvigs för säsongen nu på lördag 24/5, och årets tema är 'Väsen'.
Att besöka kostar gratis, men man kan donera en slant om man vill.

Från årets skulpturer - en bortbyting:

30068


https://skulpturparken.se/
 
Tänkte att det behövs en tråd om tips på vad man kan besöka för stora och små saker i Sverige i sommar, när man är ute och far.

Börjar med att tipsa om Skulpturparken i Ängelsberg (Västmanland, där skogsbranden var 2014).
Den återinvigs för säsongen nu på lördag 24/5, och årets tema är 'Väsen'.
Att besöka kostar gratis, men man kan donera en slant om man vill.

Från årets skulpturer - en bortbyting:

Visa bifogad fil 30068

https://skulpturparken.se/
Pratar man om Västmanland och branden så finns det väl vandringsled och utsiktsplatser för att se landskapet efter branden?
 
Tips från Skåne här:

Mölle krukmakeri- Hela Mölle e mysigt, kan kombineras med tur på Kullabergs islandshästar :love:

Flickorna Lundgren på Skäret, mysigt kafé

Krapperups slott

Alnarpsparken

Landskrona slott och kolonilotterna som ligger bredvid

Tosselilla Sommarland, badland

Bokskogen

Skånes djurpark

Ängavallen, gris gård och resturang, https://angavallen.se/

pannkaksladan i Höganäs, kanske undvik i augusti, getingarna försökte typ döda oss i fjor :crazy:


Finns ju mkt mer, men e det jag spontant kommer på nu, om du räknar med DK, i Kbh har du zoo, Nyhavn och tivoli + tura mellan Helsingborg och Helsingör :)
 
Som sextonåring promenerade jag vid fallet, och fann där en fem-sex-sju meter lång reptamp med en ögla i änden. Den hängde uppenbarligen ihop med den nedlagda flottningen på stället, och var fastsatt i en stor metallring i berget strax ovanför de trasiga gamla flottrännorna. Det var en het sommardag, och jag tog av mig skor och byxor, stoppade in handen i öglan och gick ut i forsen. När vattnet strömmade svalkade omkring mig började jag fundera på om jag inte borde ha gjort ett hållfasthetstest på rep, ögla och ring.
Badandet avbröts.
Numera är min frontallob fullt utvecklad.
 
I Dalarna finns det mycket:
Frostbrunnsdalen i Borlänge, här kan man dricka källvatten som är iskallt även under värmeböljan som förra året och på sommaren finns det ett café i dalen som är både mysigt och har supergott fika!

Jätturn (naturreservat med vandringsleder och kalkstensgrotta man kan ro till med båt som finns att låna, Smedjebacken)

Dan Andersson - loussastugan (skattlösberg)

Silverringen i Säter (även mentalsjukhus museum finns i Säter)

Kolla in EkomuseumBergslagen, många olika vandringsleder och små ställen (ca 70 olika platser som berättar och visar industrihistorian i bygden)
 
Om en gillar slott och utställningar så tycker jag absolut att Tjolöholm (Kungsbacka/Halland) är värt ett besök! Dels är omgivningarna fantastiskt vackra (och figurerar i tex Von Triers film Melancholia) och sen är slottet väldigt välbevarat plus att en kan gå guidade visningar där inne. Ibland händer det även andra grejer, som ex körtävlingar, marknader, midsommarfirande eller bilutställning. Det brukar vara galet mycket folk på vissa av sakerna så kanske bra att undvika om en inte har det intresset men ja, det brukar vara väldigt välordnat och väldigt trevligt. Just nu har dom en utställning om brittisk inredning/brittiskt mode samt en utställning om Emil i Lönneberga, där båda är väl värda att besöka. Även Kaféet är trevligt (om än dyrt) men det finns också bra möjligheter att ha med egen fika och sitta ute samt att det finns egen badstrand och en lekplats för barn i anslutning till slottet.

Tycker en att kulturhistoria är intressant så är Äskhults by (Kungsbacka/Halland) också värt att besöka. Gamla välbevarade byggnader från typ 1600-talet och framåt där det går att få guidning. Finns även djur på gården och mycket sköts på gammalt sätt. Det bästa tycker jag är deras grötfrukost med Melodikrysset som dom har ibland på sommaren :D men det är även typ bondemarknad, kurser i hur en använder Lie, slöjdverkstad och annat. Och när det är öppet har dom även kaffestuga med surdegsbröd och gamla sorters fikabröd. I år är det även sista sommaren då det går att se utomhusteater vid Äskhult med teatergruppen EBBE. Dessutom finns det trevliga promenadvägar runtom ifall en har tid/lust.

Och, om en rör sig kring Halmstad så vill jag definitivt slå ett slag för World of Riccardo! Supergod glass som dom gör själva, ligger lite på landet utanför Halmstad så väldigt gulliga omgivningar plus att Prins Bertils stig, som är himla fin, går precis där så en kan cykla till/från Tylösand om en vill.

Två bilder från Äskhult, en från våren och en från sensommaren
HhPqd6z.jpg

KqC0LXZ.jpg
 
Julita gård. En stor herrgård där allt är ett museum. Det finns ett påbörjat Skansen, ett fantastiskt hus som inretts av en för då framtidstänkande ägare. Han dtog in el och vatten tidigt och hade till och med en spolspilta i stallet.
Trädgårdarna är fantastiska med genartdatabank för pioner och äpplen bla.
För mindre besökare så finns även Pettson och Findus hus på gården :)
https://www.nordiskamuseet.se/slott-gardar/julita-gard
 
Skåne/Småland-bidrag:

Tirups Örtagård vid Staffanstorp. Mycket mysig miljö, där man kan köpa växter. Men framför allt VÄLDIGT god mat och fika 😋 !

Roliga loppisar:
Östregårds loppis samt Olofs Handelsbod i Moheda
Annas kuriosa i Ljungby-trakten

Jag vill också varmt rekommendera naturreservaten i Ljungby kommun. Det finns MÅNGA vackra promenadstigar i varierande längder.
 
Västernorrland:
Höga kusten :heart www.hogakusten.se - Vida vyer, lättare och svårare turer för vandring/cykel, båtutflykter, museum, eller bara bila sig igenom vackra vägsträckor. Har varit där flera ggr och tröttnar aldrig.

Norrbotten:
Ice hotel i Jukkasjärvi. Häftig upplevelse året runt, varje årstid har sin charm. Ljust dygnet runt eller mörkt dygnet runt ;) Vildmarksliv, hundspann, skoter, vandring, isskulpturer, skidåkning etc etc. www.icehotel.com

Storforsen. Europas största obundna fors. Vandringsstråk och vacker natur, teater/konserter, hotell. Plus för att det är tillgängligt även för rörelsehindrade. https://www.alvsbyn.se/uppleva-och-gora/friluftsliv-och-natur/naturreservat/storforsen/

Bodens fästning. Militärhistoria när den är som bäst. Guidade turer i Rödbergsfortet, samt försvarsmuseum i Boden. http://fastningsguiden.com/
 
Pratar man om Västmanland och branden så finns det väl vandringsled och utsiktsplatser för att se landskapet efter branden?

30080

Hällskogsbrännan i Västmanland är väl värt ett besök, men jag skulle nog rekommendera att man gör det inom ett år eller två för att få känslan, redan idag början slyn har vuxit så mycket att det kan vara svårt att förstå. Men upp från utsiktstornet får man en skrämmande överblick. Det är en enkel plats att turista på och tillgänglig för alla, upp i tornet kan vara svårt att ta sig för någon som har svårt med trappor, men annars är det fina gång vägar som fungerar både med rullstol och barnvagn. Lite läskigt med små barn som springer själva, det är inte räcken överallt och det är ibland rätt långt ner till stenhällarna.

När man ändå är i de krokarna så bör man även besöka Sätra Brunn, en kurort sedan 1700 - talet. Vackra omgivningar med hus som är ditflyttade och möjlighet att dricka brunnsvatten och under sommaren är även Brunnsmuseet öppet.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 106
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp