Bukefalos 28 år!

Utfodra "halvt" digivande sto?

athena

Trådstartare
Utfodra \"halvt\" digivande sto?

Min fölunge är nu sex månader och bor i egen box på natten. Mamsen har mkt mjölk på morgonen och fölis tycker det är jättesmarrigt. Stoet är dräktigt (ber föln 30 maj), fin i hullet.

Frågan är vad man egentligen borde lägga sig på för foderstat? Jag vill gärna att fölungen ska få dia en månad till, även om hon redan äter både hö och krf bra.

Märren får nu drygt halva tilläggsbehovet för digivning (hängde ni med?). Hon är fullblod, jag räknar på 600 kg och hon får ca 800 g smältbart och 120 MJ.

Borde jag gå ner i giva på henne? Jag vill ju inte att hon ska börja falla ur nu heller, hon behöver ju mer än väl lite extra hull till nästa år (hon var ganska tunn när hon mjölkade som mest i somras, hon har mkt mjölk).

Foderslagen jag använder för dagen är ett hö med 30 g srp, havre, korn och lusern (150 g srp).
 
Re: Utfodra \"halvt\" digivande sto?

Jag skulle inte dra ner förrän det var dax att hon skulle börja sina. Mjölken kommer anpassa sig varefter.
 

Liknande trådar

P
Foder & Strö Jag räknar ut min foderstat enl. formlerna ur "Hästen - näringsbehov och fodermedel" av Christina Planck m.fl. Nu är det så att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 391
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp