Utfodra rådjur

L

labb

Hej, är det någon som vet om man kan ge krosssad vete som stödutfodring till vilda rådjur. Klarar deras matsmältning det? Har lite överbliven vete liggande nämligen. Sitter precis nu och tittar på sex stycken :love: som går i min trädgård och deras favoritföda verkar vara rosenbuskar och fruktträd ...:cry:
 
Sv: Utfodra rådjur

Hurvida du kan fodra med de eler ej vet jag inte. Men räkna med att de kommer komma tillbaka och kan förstöra väldigt mycket i din trdgård! Så om man nu skulle stödfodra dem, så gör det långt ifrån din tomt!
 
Sv: Utfodra rådjur

Haha experterna verkar inte precis vara ense.
Jägareförbundet skriver "Undvik proteinrikt foder" medans Sveriges Veterinärmedicinska anstalt säger "hö med låg proteinhalt är inte lämpligt rådjursfoder" och också "Utfodra rådjur med spannmål, pellets eller annat kraftfoder. Hösilage eller ensilage med hög proteinhalt är också ett utmärkt foder", alltså tvärtom:rofl:.
 
Sv: Utfodra rådjur

Hmm ja vi hade ett tamt rådjur i 5 år! Hon klarade sig bra på det som fanns ute i naturen och fick välling som extra tillskott=) Och någon pellets jag ej kan komma på vad det var.

Men som sagt mata dem inte nära huset, du får aldrig bort dem därifrån igen!
 
Senast ändrad:
Sv: Utfodra rådjur

Jag vet de kan göra mycket skada, vis av erfarenhet har jag alla viktigare plantor skyddade med hönsnät. De här sex djuren, två getter med vars två kid, är i princip stationära på min mark och besöker regelbundet trädgården ändå.
 
Sv: Utfodra rådjur

Ok men då kan det ju kanske vara bra att ge dem mat på ett annat ställe. så kanske de kan lämna dina växter i fred=)
 
Sv: Utfodra rådjur

Vilken fin historia med eran rådjursget.

Jag har ganska stor trädgård, mer som en park nästan och tänkte att jag kanske skulle kunna få dem till att bli lite mindre skygga. Som det är nu så sticker de så fort de hör minsta ljud, om de ser en så kommer man inte närmare än ett par hundra meter.
 
Sv: Utfodra rådjur

Hö och renfor stödutfodrar vi med och det funkar bra. Man bör dock börja fodra på foderplatsen innan betet är slut, så att de vänjer in sig på fodret. Ger man dem tvärt och de är ovana så blir de oftast väldigt lösa i magen = inte bra alls.
 
Sv: Utfodra rådjur

Vad innehåller renfor? Är det kraftfoder för renar?

Det är det jag är lite orolig för, att fodret kanske stör matsmältningen med diarre som följd och gör mer skada än nytta. Enligt SVA som jag citerar ovan så kan man ge spannmål men man skall nog, som du skriver, inte börja för sent så att de redan anpassat sig till "nödkost".
 
Sv: Utfodra rådjur

Renfor är pellterat bas/underhålls foder för renar (finns även en högenergivariant tror jag). Vi köper vårat på granngården och rådjuren älskar det, håller fint hull över vintern och mår toppen. Hittar inte innehållsförteckningen på nätet och orkar inte gå ut på lon för att skriva av den nu i mörkret

Finns även ett "spillfoder" man kan ge men av vad jag sett av det fodret på fårsidan (vi har inte gett det, men andra har), så är det nästan bara ren bukfylla.

Mer att läsa om just rådjursutfodring kan du hitta här:

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/artiklaromradju/10attutfodrarad.asp
 
Sv: Utfodra rådjur

Konstigt, jag hittar inte heller någonstans där det står vad renfor innehåller.

Den avrenspellets som det skrivs om i länken till Jägarförbundet har ung. tio procent protein så jag tror det fungerar med krossad vete, det blir ung. samma proteinhalt. Kanske kompletterar jag med lite mineralfoder.

Tack för era tips och svar, Gnist och MaRomer! :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 126
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 665
Senast: Hellhound
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 262
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 151
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp