Utfodring i hage för tjock häst.

Det finns speciella baljor för slowfeeding, haysaver, kolla på Tjuvamossen.

Tack ska kika!

Det är en platta med hål som sänks efterhand som volymen grovfoder i lådan minskar.
Jag hade föredragit en sådan lösning jämfört med hängande slowfeeding nät. Det blir onormal ätställning för dem med hängande nät, och sliter på både tänder och nackar.

Precis en sådan! känns snällare än nät.

Så kan det säkert vara. Det framgår ju inte hur stora mängder hö det handlar om utan det står bara att de tänkt ha slowfeedingnät med hö blandat med halm i.
Jag tolkade det som att de utöver detta har fri tillgång till halm, (sista stycket) dvs bara lite halm i nätet för att ytterligare länga hötiden. Men TS får förklara :D

Dessa två hästar ska tas ur hagen med fri tillgång då de inte ska få tillgång till hö dygnet runt. Min ponny ska äta max 4 kg hö per dygn enligt veterinären, och den stora vet jag inte. Vi vill då att hästarna har fri tillgång på halm, i vilken morgonhöet blandas för att de ska få hö i en längre tid än bara en stund på morgonen, sedan ska de få hö i boxen vid ingång.

Veterinären sa att deras magar klarar av att få hö bara morgon och kväll om de har fritt med halm. Men vi vill alltså sänka farten för dem att få i sig hö. Sedan vet vi inte hur vi än ska lösa att de får i sig sina mängder hö mer än att hon som äger dne stora hästen vill ge marioteten av höet vid kvällsgivan. Men den stora hästen är väldigt hungrig så jag har hoppet om att han äter upp det mesta och min lilla får i sig sin del, den större är högst i rang med. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 709
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 016
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: CFrisk
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 623
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp