Utfodring i hagen

F

Frajda

Sitter här i sommarvärmen och funderar över hösten :grin: Ni som fodrar hö ute i hagen på Hösten/vintern, hur har ni löst det? Vår hage är rätt lerig och det känns inte jättelyckat att ge hö på marken. Finns ju fodertunnor (eller vad de heter) men de kostar ju en hel del. Vad har ni för smart lösning? Byggt eget? Hur har ni gjort det? Vill ha en bättre lösning i år. Det ska var till 3-4 hästar, vet inte hur många det blir i vinter men max 4 st. Fram med alla tips och gärna bilder :bump:
 
Sv: Utfodring i hagen

Vi har vanliga stora plastbaljor a' la granngårdens stora, som vi fodrar i. vi lägger sten i botten, ett ganska rejält lager stora stenbumlingar. dessa hindrar dem a) från att välta byttorna, och b) om det regnar så åker regnet ner under stenarna och höet håller sig fräsht under dagen även om regn faller. billigt alternativ om man inte vill vara så avancerad och bygga med tak osv.
 
Sv: Utfodring i hagen

Jag har gjort på följande vis. Hittade stora långa tunga ekbalkar rejäla saker som jag la i en stor fyrkant på högsta stället i hagen. Fyllde fyrkanten med grus, krossgrus. Byggde en höhäck av lastpallar och pallkragar med tak över. Rymmer drygt 30 kilo hö vilket mina tre hästar äter per dygn vintertid. Då fyllde jag bara en gång om dagen. Eftersom det mesta materialet var gratis var enda kostnaden en massa skruv. Den här hösten/vintern var ju rejält blöt så runt fyrkanten blev det lerigt men hästarna stod ju uppe på gruset så det funkade mycket bra
 
Sv: Utfodring i hagen

Jag ska i vinter ta fodertunnor (blå, stora med plastlock ni vet) och dela i hälften precis som man gör till vattentunnor. Fästa dem i en nedslagen stängselstolpe och lägga hö i. Dessa går att flytta så att inte samma ställe blir nedtrampat. Beräkna en per häst med lagom mellanrum samt glöm inte hålet i botten så att ev. regnvatten finte blir ståendes!
Jag betalar 50:- för dessa tunnor som innehållit ex. citronsyra osv från livsmedelsföretag. Billigt och superbra!
 
Sv: Utfodring i hagen

Vi har såna stora blåa plats tunnor som är av på mitten. Fastsatta i staketstolparna och borrade hål i botten för att vattnet ska rina ut.
Funkar super, får bara se till att rensa dom från bös ibland.
 
Sv: Utfodring i hagen

Vi lägger normalt sett höt på backen men tänkte konstruera höbaljor nu till hösten. Har tänkt mig granngårdens stora, svarta baljor som det borras några hål i, så vattnet kan rinna ur. Tänkte också skruva på klossar på undersidan så de kommer upp en liten bit från marken och blir lite tyngre. mackans tips med stenar i botten kan också vara värt att prova.
 
Sv: Utfodring i hagen

Jag byggde väldigt enkla foderbord av en sj-pall som jag skruvade fast brädkanter på (som en pallkrage men utan de vassa delarna på en färdig pallkrage ungefär). Botten klädde jag sedan med sådana där rutor av plast som är till för att lägga på tex. balkonggolv.

Pallarna hade vi ett antal i stallet, brädorna till kanterna hade jag hemma i källaren och plattorna kostade 129 kronor... plus att jag köpte lite skruv då. Billigt och har funkat bra! Vatten rinner ju igen om botten och kanterna är cirka 15 cm höga vilket är tillräckligt för att hästarna inte skall spilla ut höet så värst i alla fall.

Ett av foderborden har dock gått sönder lite sedan unghästen försökte kolla om det inte dög som solstol... då lossnade kanterna lite...
 
Sv: Utfodring i hagen

Vi köpt en foder ring i metall som är godkänd för häst av ett företag. Vi har "bara" den lilla som är i tre delar men man kan köpa fler delar o sätta ihop så det finns plats för fler hästar. Det ser nästan ut som en stor cementring bara att det är i metall och gjort för hästar med mjuka kanter. Funkar super bra. Lätt att lyfta upp på högkant och kratta upp böset. :bump:
 
Sv: Utfodring i hagen

i vår hage har vi en cementplatta (hagen är fd kohage) o där fodrar vi hästarna med hö. väldigt praktiskt!
 
Sv: Utfodring i hagen

Det är bara att ta en rasp (ex hovrasp eller fil) och raspa av kanterna så att de inte blir vassa!
 
Sv: Utfodring i hagen

Vi körde till den lokala lådfabriken och köpte två stycken potatisbingar. De har hållit i tre vintrar och kommer säkert att hålla många fler. De fungerar perfekt.

Immer
 
Sv: Utfodring i hagen

Vi har ett foder bord, pappa byggde ett:laugh:
Funkar super bra!

Hstar185.jpg
 
Sv: Utfodring i hagen

Här fordrar vi dessvärre på marken, vi får försöka hitta dom torraste ställena.
Vi har prövat det mesta. Men hätarna vräker ut höet på marken först och sedan ställer dom sig och äter. Så gör dom :devil: vad vi än gör, så vi har gett upp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 800
Senast: Lingon
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 619
Senast: Angel
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 576
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 308
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp