Utfodring "på en höft?"

E

Ekra

Jag vet att man inte kan säkerställa en god foderstat utan analys, men jag kommer troligen inte att kunna analysera mer än höet, eller en silagebal i taget, och det är ju inte vettigt.

Jag tror att höet inte har så bra värden. det är gult och jättegrovt, nästan som halm, och hästarna ratar en hel del av det, det innehåller nästan inga blad, men en del timotej (tror jag att det är) det luktar dock friskt och gott och är torrt. En vild gissning är att det innehåller mycket energi, men inte så mycket protein.Det skall jag skicka iväg analys på efter helgen.

Hösilaget däremot är knallgrönt, ganska torrt, finstråigt och fullt med blad. Det äter hästarna med god aptit.
De får ungefär 50/50 av dem, och har så fått i omkring en månad, plus att jag har gett min häst cirka 1,5kg hel havre/dag.

På det håller han sig i ganska normalt hull, på gränsen till tjock, men han sätter inte så mycket muskler som jag vill. man "borde" se skillnad efter en månads fodring tror jag. Av det drar jag slutsatsen att han får i sig tillräckligt med energi, men för lite protein.

Det är en Islandshäst i normalt arbete, på ungefär 350kg.

Alltså; vänligen idiotförklara mig inte, jag vet att jag borde analysera allt grovfoder för att kunna göra en riktigt foderstat, men nu kommer jag inte att kunna göra det. Hö/ silage giva kan jag inte heller påverka, han går i flock, och den ges efter ett snitt av vad de behöver (efter utfodring med öga/ känsel). Han får dock minst 6kg/dag så han får inte i sig för lite fibrer. Jag står för utfodringen av kraftfoder av min häst. Det är alltså bara där jag kan påverka om min häst behöver mer protein.

Min idé nu är att jag köper något proteinrikare fodermedel, typ Hippo Alfa till honom och byter ut havren, eller delar av havren mot det. Att ge havre när han verkar vara påväg upp i vikt, men inte muskelmassa känns lite onödigt, då det ju innehåller förhållandevis lite protein mot energin. MEN Alfat innehåller ju också rätt mycket energi. Vad rekommenderar ni?

Jag vill ha smidig och enkel utfodring som inte kräver en massa blandningar av diverse medel. Helst så naturligt som möjligt med mestadels hö/ silage.

Jag räknar på att han behöver omkring 50MJ och 300g smp.

man får ju utgå från riktigt kassa värden när man chansar, så jag gissar på att hö+hösilage ger ett snitt per kilo med kanske 25-30g smp och 9MJ

Vilket kan ge omkring 54MJ och 162g smp

Varpå det saknas iallafall 162g smp

Ja jag fantiserar bara. Men han bygger ju uppenbarligen inte muskler på den foderstat han har= jag tror att han behöver mer protein.

Men hur skall jag lämpligen tillsätta det och hur mycket? Man borde ju kunna experimentera sig fram. Ger jag honom minst 160g smp extra så borde även det kassaste höet täcka hans proteinbehov? Och sedan kan jag testa det i ett par veckor och då märker jag ju hur han reagrerar på det.
 
Sv: Utfodring "på en höft?"

Vad gäller mineraler och salt så har han fri tillgång till basiblock och saltsten. Och han äter av Basiblocken varjedag, åtminstone ett par munnar. (Det känner jag på hans andedräkt!)
 
Sv: Utfodring "på en höft?"

Som du skriver kan man aldrig riktigt veta hur mycket din häst får i sig så länge man inte analyserar och kan kolla exakt hur mycket de äter. Jag skulle hellre ge ren lucern istället för Hippo-blandningen. Green Power lucern hackad strå finns att köpa på samma ställen som Hippos sortiment (åtminstone här i E-län).

Lucernet räknas som grovfoder och om du då får överskott på protein så är det OK. G P:s lucern innehåller 8,2 Mj och 110 gr protein per kilo. Kraffts motsvarande produkt heter Lusern hackad strå och innehåller 8,5 Mj och 105 gr protein.
//marti
 
Sv: Utfodring "på en höft?"

Vad är det för värde på havren? Kan variera nästan lika mycket som hö/ensilage. Så det är väldigt svårt att säga vad han får ocg vad han behöver.
 
Sv: Utfodring "på en höft?"

Masse skrev:
Vad är det för värde på havren? Kan variera nästan lika mycket som hö/ensilage. Så det är väldigt svårt att säga vad han får ocg vad han behöver.
Nej , havren diffar inte alls lika mycket som hö. Det finns en tråd om det nånstans.
 
Sv: Utfodring "på en höft?"

Jo behöver bara jämför min egen med den som Hippocampus har i sin beräkning. Blir helt olika foderstater beroende på vilken jag väljer. Måste säga att jag förstår inte folk som inte tar analys på all säd som dom sätter in i en foderstat när man gör det med grovfodret. Kan slå ut balansen mellan kalk och fosfor på ett nix med fel havre. Eller ändra på protein mängden utan att man ser det i sina beräkningar spm då blir ganska verkningslösa.
 
Sv: Utfodring "på en höft?"

Jag har många hästar i olika faser från föl till dräktiga ston. Men som snitt kan man säga att 1 kilo av min havre motsvarar 1.3 kg av deras. Har man då hästar som får ett par kilo så slår det väldigt mycket. Med deras värden så hade mina hästar för lite fosfor med mina värden får de flesta för mycket fosfor enligt deras program.
 
Sv: Utfodring "på en höft?"

Är det flera olika skördar på ensilaget? Annars kan du ta lite från 3-4 balar, och frysa det tills du fått ihop till att skicka på analys. Men det är ju bara idé om det är samma skörd, förstås.
 
Sv: Utfodring "på en höft?"

Jag har checkat lite bättre nu vad gäller fodergivan, och jag skall prata med resten av gänget i stallet. Jag tycker att de får för lite mat. Det blir i snitt 2kg hö/ häst och 5kg hösilage/ häst& dygn.

Inte konstigt att han inte sätter muskler antar jag. Det måste ju vara i underkant även om det nu skulle vara bra hö+silage.

Det behövs väl omkring 2kg hösilage för att komma upp i 1,2kg TS? lite beroende på hur blött det är. Alltså får de bara omkring 4kg TS/ dag. Det känns som för lite. De flesta av de övriga hästarna är feta, men lite dåligt musklade.

Behöver vi öka grovfodergivan eller är det ok ftersom hästarna även äter minst 1kg kraftfoder var och alltså borde få tuggbehovet tillfredställt?

Jag vill dock för att vara på den säkra sidan att han får i sig tillräckligt med protein ge honom något proteinrikare än vanlig havre.

Hackad lucern känns ju bäst att strö över höet tycker jag, men det är inte genomförbart just nu eftersom de går på lösdrift och inte äter höet separerat från varandra.

Fungerar det bra att bara ge det som det är i en hink? Behöver det blötas? Går det lika bra med lucernpellets?
 
Sv: Utfodring "på en höft?"

Trissa skrev:
Är det flera olika skördar på ensilaget? Annars kan du ta lite från 3-4 balar, och frysa det tills du fått ihop till att skicka på analys. Men det är ju bara idé om det är samma skörd, förstås.

Hej,

Ja det var ju en idé! Du menar att jag klipper en bit ur var nyöppnad bal och fryser in, och skickar när jag samlat ihop till ett helt prov, eller hur? Vi får bara hem en bal i taget, men jag har ingen aning om ifall allt vi får hem kommer att komma från samma skörd, så det blir ju ganska chansartat iallafall. Kan ju naturligtvis fråga bonden. :idea:

Höet har vi tillgång till alla balar redan nu så där kan jag ju ta prover från lite olika ställen på skullen och få ett medelvärde.

Känner mig ganska handikappad i foderstatsberäkningen när jag inte vet vad han äter till 100%.
 
Sv: Utfodring "på en höft?"

Ekra skrev:
Hackad lucern känns ju bäst att strö över höet tycker jag, men det är inte genomförbart just nu eftersom de går på lösdrift och inte äter höet separerat från varandra.

Fungerar det bra att bara ge det som det är i en hink? Behöver det blötas? Går det lika bra med lucernpellets?
Ja,det går alldeles ypperligt att ge lucern i hink. Hackat strå behöver inte blötas men jag gör det ändå så det blir lite saftigare... Det går precis lika bra att lucernpellets (bör blötas) som hackat strå beroende på hur fodersituationen ser ut.
//marti
 

Liknande trådar

Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 014
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 321
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 710
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 316
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp