UTFODRING! TIDER?

M

mirjada

Jag har för en tid sedan börjat att förnya mina kunskaper kring hästar och foder.
Jag läste mycket kring detta ämne ca 1990 för då ägde jag en häst som har fel på magen (typ ämnesomsättnings problem). Och sedan dess är det lite nya rön.
Jag har ganska nyligt läst om forskning kring foderrelaterade problem fång, kolik magsår mm.
I forskningen framgår att en stor "bov" kring dessa problem är att vi hästägare låter hästarna mer eller mindre "svälta" mellan utfodringarna. Det idealiska (för hästen) är att äta hö eller liknande var 4:de timme. Det är det allra bästa för deras magar.
Oftast är ju detta omöjligt!
Pga att det inte finns tid, höet är "för bra", kostnader eller andra faktorer.

I det stall där min häst står(kollektiv stall) får hästarna mat 3ggr/dag
07:00-08:00 morgon kraft + hö(2kg hö/häst)
14:00-15:00 Lunch hö (2kg hö/häst)
19:00-20:00 Kväll kraft + hö (alla får olika mängder hö)
Anledningen till att nästan alla bara får 2kg hö/mål är för att hästarna går 2-3st i varje hage och det går inte att ha dom i egen hage så man måste anpassa hö givan efter vad dom andra i hagen vill att deras hästar ska äta.
Kvällen är oftast fodrad innan 19:30.
Vad tycker ni om denna fördelning av tider och foder?
Vilka tider får era hästar mat och hur mycket?
 
min ponny står på en mndre ridskloa. där utfodrar man 4 gånger per dag.
07.00 frukost

11.00 lunch

15.00 middag

19.00 kvällsmat.

jag tycker at det är bra tider, för det blir inte så långa mellanrum mellan varje utfodring. i ditt stall skulle jag rekomendera att ni gav en till gång hö typ vid 11 tiden för det är ganska lång tid utan mat.
 
Fast mellan 19 och 7 så är det ju 12 timmar, men mellan 7 och 14 "bara" 7 timmar.

Jag skulle i så fall hellre se ytterligare en fodring vid 22-23 på kvällen.

Våra får (om det intresserar någon) 6.00, 12.00, ca 18 (anpassas ngt efter ridning etc), samt 22.00.

/Majola
 
Vi fodrar våra hästar 4ggr/dag, försöker få ca 5tim emellan.
frukost 6-8 (2,2,1 kg)
lunch 11-13 (1,1,0.5 kg)
middag 17-18 (2,2,1 kg)
Kväll 21:30-23 (3,3,2 kg)

Sen brukar vi ge lite kraftfoder efter ridning (oftast i samband med middagen)
 
Fodring 3ggr/dag tycker jag är alldeles för lite. Själv så fodrar jag våra 9 hästar 5ggr/dag. Då de äter lunch hö i hagen så får foderstaterna utgå ifrån att alla hästar får två kg hö i hagen. Övriga mål är individuella. Vi analyserar allt grovfoder och varje häst har noggrant uträknade foderstater

5.30 hö
7.00 kraftfoder
11.30 Hö i hagen (Fri tillgång på halm hela dagen)
16.30-17.00 Hö + Kraftfoder
22.00 Hö + kraftfoder

Tyvärr så blir det ändå ca 7 timmar tills dom får frukost men jag tror att det är bättre än vad många andra hästar får. :)
/M
 
Hejsan!

Min märr och de andra 3 st i stallet får:
ca 06.00 kraft inne, när dom ätit klart går dom ut i hagen och äter sitt hö därute när dom ätit kraft klart.

11:00-12:00 lunch hö i hagen.

16:00-17:00 em.hö ute i hagen (ibland inne)

20:00-21:00 hö + kraft inne.

Min märr får en mängd hö per dag. Egentligen är det bäst att dom får fri tillgång till hö. Det är naturligt för dem att äta "nästan" helatiden!

------------
www.bokebacken.com
 
Mina tider stämmer överens bra med dina. Jag står kollektivt och vi har ansvaret för 3 givor per dag.

Själv så ger jag extra hö och kraft när jag kommer 16-18 på kvällen. Jag är den enda som gör det i mitt stall, och min häst är den enda som inte har "panik" bråttom när maten kommer. Tror att han inte behöver kasta sig över maten eftersom han aldrig behöver gå så länge mellan målen och bli hungrig.
 
7.30 2kg
12.00 2kg
17.00 1kg
20.00 5kg

jag tror att det är viktigt att det är jämt fördelat över dagen, räkna ut hur mycket hästen ska ha/h vettja och utgå från det. om du vill att hästen ska äta långsammare så att det räcker längre kan man ju använda ett småmaskigt hönat, bara man hänger det högt!
 
I vårat stall fodras det frukost 6.00 och de åker ut i hagen nångång mellan 7-7.30.
Middag 15-16.00
och kväll tidigast 20.00
I stort sett alla hagar har en storbal halm att sysselsätta sig med på dagarna.
Mina egna hästar får en tuss hö när jag håller på med de på kvällen och betfor efter jag har ridit,så de kanske man kan räkna in ytterligare en giva på..
 
Jag tycker personligen att 19:00 är för tidigt att ge kvällsmaten. Jag ger gärna min häst ca 21:00. Men vad ska man göra när folk som fodrar kväll säger såna saker som: Jag vill inte vara kvar i stallet till klockan 20:00 en söndag kväll eller (den vanligaste grejen jag får höra) jag har lite att göra hemma så jag tänkte att hästarna skulle få kväll lite tidigare idag. När jag hör sånt så ser jag bara en person som tänker på sig och sina bekvämligheter och inte på hästens väbefinnande. Om man står i ett kollektiv stall så har man tagit på sig ett visst antal givor/vecka och då ska man ju se till att sköta dom efter dom regler och tider som är uppsatta. Jag tycker INTE att det är OK att tänka att man kan ge tidigare en kväll bara för att... Du vet ju inte om den som gav kväll dagen före tänkte lika... Eller är det bara jag som är löligt petig??!!
Men borde inte kvälls maten fodras TIDIGAST 20:30 med tanke på dom andra tiderna i det stall jag står?
 
Det beror ju helt på hur mycket grovfoder hästarna får. Ska man fodra så tidigt så får man se till att hästen har grovfoder som räcker länge också. Våra får sista målet kl 19.00 och min äter 13 kg hösilage om dagen så sista målet får han 7 kg hösilage + att han har halm som han äter.
Miamamia: Varför tycker du att 3 utfodringstillfällen är för lite? Det beror ju som sagt helt på hur länge grovfodret räcker/utfodringstillfälle.
 
Vi har :

6:00 Hö
6:30 - 7:00 Krafft

12:00 lunch hö

15:30-16:30 middag hö + krafft

20:00 Hö
20:30 Krafft
 
Det är lite tidigt för kvällsfoder, men det beror ju oxå på hur mycket hö de får på kvällen, jag menar får de 4-5 kilo plus kraft så tar det ett bra tag för de att äta upp, står de dessutom på halm så kan de alltid tugga i sig av det så de lider säkert ingen större nöd. Nu i kalla gräslösa tider så är det ju viktigt att de har att tugga på ute för att hålla värmen. Själv ger jag oxå 3 ggr per dag, dock inte kvällsfoder förrän vid 2100 tiden. Mina går ofta ute till 2000 tiden, och jag har gräsfröhalm i hagarna som de kan tugga på om de skulle gå någon nöd på dem.
 
Det är lite tidigt för kvällsfoder, men det beror ju oxå på hur mycket hö de får på kvällen, jag menar får de 4-5 kilo plus kraft så tar det ett bra tag för de att äta upp, står de dessutom på halm så kan de alltid tugga i sig av det så de lider säkert ingen större nöd. Nu i kalla gräslösa tider så är det ju viktigt att de har att tugga på ute för att hålla värmen. Själv ger jag oxå 3 ggr per dag, dock inte kvällsfoder förrän vid 2100 tiden. Mina går ofta ute till 2000 tiden, och jag har gräsfröhalm i hagarna som de kan tugga på om de skulle gå någon nöd på dem. Hö får de precis som din 2 kg morgon (ute), 2 kg em (ute) och mellan 4-6 kg kväll (inne) beroende på ålder och storlek :)
 
Är mkt nöjd med fodringarna i mitt stall. Dock skulle jag vilja ha ett bättre hö så jag kunde ge mer av det..

6-6.30 Krafftfoder (min häst får hackat lusern med detta)
7-8.00 Hö i hagen - 2 kg
11.30-13.30 Hö i hagen - 2 kg
ca 17 Hö och krafft inne
20.30 Hö inne
21.30 Krafftfoder inne

Totalt 6 fodringar. :)
 
Även om du skriver anledningen till att högivan på dagen är så liten, så måste jag säga att jag tycker den är för liten! :smirk:
Dessutom, äter de hästarna som delar hage lika fort? Annars är det ju ngn som får mindre?
Dessutom gissar jag att hästarna skyndar sig att äta höet, när mängden är så liten.

Jag är nöjd med mina utfodringstider, för mina hästar är de så här:
06.00 vardagar/07.00 helger 0,5 kg havre var inne.
4 kg hö var ute. De äter lika fort.

Mellan 12.00 och 13.00 4 kg hö var i hagen.

16.30 0,5 kg havre inne. Och en "pysseltuss" hö.
Just nu ingen havre 16.30, för pållarna har vila.

Ca 20.00 0,2 kg kli + vitaminer + alger.
Ena hästen 5 kg hö, den andra 3 kg.

Ena hästen står på halm, den andra har "pysselhalm".
 
Jag är inte helt lycklig med våra fodringstider, men det är det bästa vi kan åstadkomma just nu med tanke på arbete osv. De får...

05.30 kraftfoder + liten hötuss, utsläpp hage
06.50 hö (stor giva)
16.00 hö (lunch, mellanstor giva)
19-19.30 ca kraft + hötuss i stallet
21.30-22 ca natthö (större giva)

Det jag inte gillar är det långa glappet 7-16 men vi försöker anpassa givorna så de räcker längre. Ska börja ge halm också. Kraftfodret för den ena är dock mest hackad strå, som ju också är ett grovfoder...

Vid dåligt väder får de givetvis extra foder ute, och insläppet sker tidigare. Vi har hästarna hemma så just de delarna är lättare att fixa.
 
Hästarna i vårat kollektivstall fodras såhär nu på hösten:

07.00. Kraftfoder inne. Utsläpp och därmed hö i hagen
12-13. Hö i hagen.
16.30. Insläpp. Kraftfoder & hö.
20.30. Kraftfoder & hö.

Endast "tillåtet" att fodra 30 min tidigare/senare än bestämd tid. Funkar bra.
 
våra hästar får:

08.00 Ensilage [ute]
mellan 12-15.00 Ensilage [ute]
17.30 Kraftfoder och hö [inne]
ca 21.00 Hö [inne]

Vet ett stall som har:

07.00 Ensilage [ute]
11.00 Ensilage [plus ev kraftfoder, ute]
15.00 Ensilage [ute]
19.00 Kraft och hö [inne]
 
I mitt stall är det följande tider som är.

07:30-08:00 kraftfoder inne sedan tar amn ut och ger hö ute i hagen.
13:00 hö i hagen
20:00 intag och hö och kraft inne
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 024
Senast: mily
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 438
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 516
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
899
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp