Utfodringslösning i lösdrift med få hästar

Roheryn

Trådstartare
I januari får jag hem ett förhoppningsvis dräktigt sto (köpt lite "grisen i säcken" hon är bara ultraljudad 3v efter betäckning då hon konstaterades dräktig) som skall gå ihop med vårt andra sto, som ska betäckas till våren. Vi har en ganska stor, kuperad hage med en stor lösdriftshall, så de kommer att gå ihop där. Vet dock inte riktigt hur jag ska göra med utfodringen. En tanke är att ge dem fri tillgång på hö eller hösilage, skulle ju då helst ställa ut en hösilagebal till dem, men är rädd att den hinner bli dålig innan den blir uppäten, då det ju bara kommer gå två hästar i hagen. Hur har ni andra gjort som har lösdrift med bara ett fåtal hästar? Ett annat alternativ är givetvis att fodra dem med samma hö som övriga hästar på gården äter, och då blir det ju fodring 3-4 ggr per dag under vintern. Då är en frågeställning om det vore lämpligt med foderbord, foderhäckar eller liknande? Eller fodra i ligghallen? Tar gärna emot goda idéer och andras erfarenheter! Hästarna är islandshästar, dvs ganska lättfödda, vilket ju egentligen talar emot fri tillgång. Jag har också möjlighet att fodra flera gånger om dagen, så inget "tvång" på något vis med fri tillgång.
 
Min häst (kallblodsras av ponnymått) går på lösdrift med två andra små hästar/ponnyer. Fri tillgång skulle inte fungera för oss - den minsta skulle äta ihjäl sig och de två större skulle bli tunnor. Vi har tre foderhagar med timergrind och fodrar manuellt en gång per dag. Utöver det får de två större ett mellanmål när den lilla går ut ur hagen samt ett mellanmål före ridning. Totalt alltså sex fodringar per dygn för de två större, varav tre med timergrind. Vi tre hästägare sköter den manuella fodringen + laddning av foderhagarna på ett rullande schema, man har alltså ett pass var tredje dag. Maten lägger vi i foderlådor (byggda av pallkragar) och foderbord samt i den enda lerfria foderhagen direkt på marken. För några år sedan fodrade vi i nät, men det var inte riktigt bra av flera olika anledningar så nu får de i stället mat vid fler tillfällen utan nät.

Det här är en rutin som vi jobbat oss fram till under flera års tid, och den funkar bra för oss. Det är en hel del jobb med packning av påsar + preppning av foderhagar, men eftersom vi är tre som delar på det är det helt klart görbart.
 
Min häst (kallblodsras av ponnymått) går på lösdrift med två andra små hästar/ponnyer. Fri tillgång skulle inte fungera för oss - den minsta skulle äta ihjäl sig och de två större skulle bli tunnor. Vi har tre foderhagar med timergrind och fodrar manuellt en gång per dag. Utöver det får de två större ett mellanmål när den lilla går ut ur hagen samt ett mellanmål före ridning. Totalt alltså sex fodringar per dygn för de två större, varav tre med timergrind. Vi tre hästägare sköter den manuella fodringen + laddning av foderhagarna på ett rullande schema, man har alltså ett pass var tredje dag. Maten lägger vi i foderlådor (byggda av pallkragar) och foderbord samt i den enda lerfria foderhagen direkt på marken. För några år sedan fodrade vi i nät, men det var inte riktigt bra av flera olika anledningar så nu får de i stället mat vid fler tillfällen utan nät.

Det här är en rutin som vi jobbat oss fram till under flera års tid, och den funkar bra för oss. Det är en hel del jobb med packning av påsar + preppning av foderhagar, men eftersom vi är tre som delar på det är det helt klart görbart.
Tack för tips! Vi har ju inga andra hästägare att ta hänsyn till, den ena hästen är min och den andra min dotters, och vi bor båda på gården. Jag jobbar dessutom hemifrån för det allra mesta, så timergrind känns överkurs för oss, däremot låter foderlådor som en bra idé! Våra lösdriftshästar kommer ju inte att ridas, utan ska användas till avel, men räknar ändå med att vi tar in dem i stallet en gång om dagen för genomgång/visitation och för eventuellt kompletteringsfoder och mineraler.
 
däremot låter foderlådor som en bra idé!
Det finns ju mellanting mellan att ställa ut hela rundbalar och att fodra 4 gånger om dagen. Just foderlådor av något slag kan vara ett sånt alternativ. Man kan ha fler än en låda och man kan fylla dem tillräckligt mycket för att ha fri tillgång och bara fylla på en gång om dagen.
 
Det finns ju mellanting mellan att ställa ut hela rundbalar och att fodra 4 gånger om dagen. Just foderlådor av något slag kan vara ett sånt alternativ. Man kan ha fler än en låda och man kan fylla dem tillräckligt mycket för att ha fri tillgång och bara fylla på en gång om dagen.
Ja, den tanken har slagit mig också, t.ex. fylla varje kväll med X antal kilo så man har lite koll på hur mycket de sätter i sig. Dotterns sto som varit tävlingshäst i flera år har varit svår att hålla uppe i hull, men hon har lagt på sig "lagom" nu efter en längre viloperiod och vill gärna hålla henne "lagom" inför betäckning till våren. Det andra stoet, som jag äger, går just nu med föl hos förra ägaren och går där på fri tillgång utan att bli smällfet, men fölet diar ju fortfarande och hon är som sagt förhoppningsvis dräktig igen.
 
Om det finns lite sly i hagen och halm som de kan tugga på, så räcker det i princip att ge hö ett par gånger i dygnet. Ställer aldrig ut hel bal till mina lösdriftshästar (flockar på 2-6 hästar), vill ha koll på kvaliteen på det jag fodrar med. De dräktiga/digivande stona får mer eller mindre fri tillgång i höhäck med tak, medan valackarna som lätt blir tjocka får en begränsad mängd hö i finmaskade hönät morgon och kväll (samt en liten hötuss innan ridning på rutin).

Skulle dock rekommendera en dräktighetsundersökning på ditt nya sto så du inte fodrar på för mycket i onödan. :) Och om hon är dräktig så kan du ändå dra ner lite på fodret när/om årets föl vänjas av, och fram mot 8.-9. dräktighetsmånad.
 
Om det finns lite sly i hagen och halm som de kan tugga på, så räcker det i princip att ge hö ett par gånger i dygnet. Ställer aldrig ut hel bal till mina lösdriftshästar (flockar på 2-6 hästar), vill ha koll på kvaliteen på det jag fodrar med. De dräktiga/digivande stona får mer eller mindre fri tillgång i höhäck med tak, medan valackarna som lätt blir tjocka får en begränsad mängd hö i finmaskade hönät morgon och kväll (samt en liten hötuss innan ridning på rutin).
Sly finns inte i hagen, men jag kan enkelt ordna det eftersom jag äger skogen runtomkring. Behöver gallra skogen dessutom så sly kommer det att bli till alla hästarna i vinter när de gnagt av det bete som fortfarande finns. Halm har jag inte i nuläget, men har ju inte riktigt bestämt hur det blir med utfodringslösning för stona, så det kan ju vara en möjlighet att köpa det. Mina valacker och dotterns hingst kommer att bo på box nattetid i vinter, så de kommer att fodras med hö 3-4 ggr per dag (vilket jag ju därmed kan göra med stona också utan särskilt mycket extra jobb).

Skulle dock rekommendera en dräktighetsundersökning på ditt nya sto så du inte fodrar på för mycket i onödan. :) Och om hon är dräktig så kan du ändå dra ner lite på fodret när/om årets föl vänjas av, och fram mot 8.-9. dräktighetsmånad.
Ja, det är tanken att jag ska det i samband med att hon flyttar hem till oss. Hon kommer att komma när fölet (som jag inte äger) är avvant, troligtvis i mitten-slutet av januari. Och jag vill ju såklart veta om hon är dräktig också för att om hon inte är det så vill jag betäcka henne samtidigt med att vi betäcker vårt andra sto, ganska tidigt på säsongen. Är hon dräktig nu så kommer fölet i slutet av juli eller början av augusti så senare delen av dräktigheten kommer hon förhoppningsvis att livnära sig rätt bra på gräs.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 796
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har nyligen köpt en häst som nu gått på lösdrift i några år. En 8-åring som senast stod på box vid typ 4-5 års åldern. Ägaren säger...
Svar
19
· Visningar
1 906
Senast: Tilde789
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp