Utföra tjänster själv trots att jag betalar för dem

Sockerbit

Trådstartare
Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en stallhyra som ligger betydligt högre än vad andra stall med samma eller liknande tjänster kostar.

Men nu till problemet! Stallägaren skall alltså ta hand om fodringar och utsläpp/insläpp, men på senare tid har det blivit att hon vid upprepade tillfällen "ber" mig om att ta in eller ut hästarna (ca 6 st, varav en unghäst som inte kan bete sig). Jag varken vill eller kan hålla på att ta på mig att utföra dessa uppgifter eftersom jag faktiskt BETALAR för dem! Ännu mindre har jag lust att få tänderna utslagna av unghästen som gärna slänger med sitt huvud i ansiktet på en... (Dock vet stallägaren att jag arbetat med hästar och är inte den som är rädd för stökiga hästar, så det känns ganska lönlöst att dra fram kortet att jag är rädd för hennes unghäst).

En annan faktor är att jag har delat boende, dels har jag lägenhet på den ort där hästen står, och dels har jag hus och familj på annan ort (8 mil enkel väg från stallet). Detta gör att jag endast kan besöka stallet en gång om dagen och när det infaller beror på allt annat i livet som också skall hinnas med, dvs jag kan inte binda upp mig på att vara i stallet en exakt tid för att det ska passa med att utföra någon av dessa tjänster. Och på senare tid har det blivit att trots jag varit hästfri (medryttaren har hästen) varit tvungen att åka 8 mil (16 mil t/r i snöoväder) för att ta in hästar (varav 1 min och resterande stallägarens).

Nu har stallägaren gjort slut med sin medryttare som ibland hoppade in och tog in hästarna, helt plötsligt står hon där och måste göra det själv. Så tidigare i veckan frågade hon om jag kunde ta in 2 dagar denna veckan och jag känner bara "NEJ". Jag meddela att jag inte kunde och fick då svar tillbaka om hon inte kunde fråga min medryttare, vilket i mina ögon är väldigt fräckt! Jag och min medryttare har en deal att hon aldrig skall ta del av sådana sysslor, framförallt för att jag vill att hon lägger fokus på min häst när hon är där. Jag är väldigt rädd om min medryttare då hon är extremt duktig och min häst väldigt svår, jag kommer aldrig hitta någon som klarar av min häst på ett så fint sätt som hon och jag vill därför inte att det skall vara betungande för henne att vara i stallet. Och nu var jag tvungen att kontakta medryttaren och förbereda henne på ifall stallägaren skulle ringa henne och försöka få henne att ställa upp, samt att jag fick be medryttaren att säga nej och hänvisa till att jag betalar för dem tjänsterna.

Jag har ställt upp flera gånger per månad när det krisat, men känner nu att hon slukar hela handen. Jag har ingen lust att betala för tjänsterna samtidigt som jag ibland måste utföra dem själv, jag köpte ju till dessa tjänster just för att slippa vara uppbunden. Till saken hör att stallägaren inte erbjuder någon form av kompensation för att man ställer upp och att man sedan får reda på hon har varit på rena nöjen och därför inte kunnat ta in dem själv.

Vad gör man? Tanken är att flytta hästen till den ort där jag har hus och familj, men först till sommaren. Är jag oresonlig som inte vill ställa upp?
 
Nej, det tycker jag inte i det här fallet.
Jag gillar inte heller konflikter, så ditt fall hade jag kommit på olika anledningar till att inte ställa upp, då kanske hon förstår vinkeln. Sen tycker jag att du ska ta diskussionen med stallägaren och inte lägga den på din medryttare.
 
Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en stallhyra som ligger betydligt högre än vad andra stall med samma eller liknande tjänster kostar.

Men nu till problemet! Stallägaren skall alltså ta hand om fodringar och utsläpp/insläpp, men på senare tid har det blivit att hon vid upprepade tillfällen "ber" mig om att ta in eller ut hästarna (ca 6 st, varav en unghäst som inte kan bete sig). Jag varken vill eller kan hålla på att ta på mig att utföra dessa uppgifter eftersom jag faktiskt BETALAR för dem! Ännu mindre har jag lust att få tänderna utslagna av unghästen som gärna slänger med sitt huvud i ansiktet på en... (Dock vet stallägaren att jag arbetat med hästar och är inte den som är rädd för stökiga hästar, så det känns ganska lönlöst att dra fram kortet att jag är rädd för hennes unghäst).

En annan faktor är att jag har delat boende, dels har jag lägenhet på den ort där hästen står, och dels har jag hus och familj på annan ort (8 mil enkel väg från stallet). Detta gör att jag endast kan besöka stallet en gång om dagen och när det infaller beror på allt annat i livet som också skall hinnas med, dvs jag kan inte binda upp mig på att vara i stallet en exakt tid för att det ska passa med att utföra någon av dessa tjänster. Och på senare tid har det blivit att trots jag varit hästfri (medryttaren har hästen) varit tvungen att åka 8 mil (16 mil t/r i snöoväder) för att ta in hästar (varav 1 min och resterande stallägarens).

Nu har stallägaren gjort slut med sin medryttare som ibland hoppade in och tog in hästarna, helt plötsligt står hon där och måste göra det själv. Så tidigare i veckan frågade hon om jag kunde ta in 2 dagar denna veckan och jag känner bara "NEJ". Jag meddela att jag inte kunde och fick då svar tillbaka om hon inte kunde fråga min medryttare, vilket i mina ögon är väldigt fräckt! Jag och min medryttare har en deal att hon aldrig skall ta del av sådana sysslor, framförallt för att jag vill att hon lägger fokus på min häst när hon är där. Jag är väldigt rädd om min medryttare då hon är extremt duktig och min häst väldigt svår, jag kommer aldrig hitta någon som klarar av min häst på ett så fint sätt som hon och jag vill därför inte att det skall vara betungande för henne att vara i stallet. Och nu var jag tvungen att kontakta medryttaren och förbereda henne på ifall stallägaren skulle ringa henne och försöka få henne att ställa upp, samt att jag fick be medryttaren att säga nej och hänvisa till att jag betalar för dem tjänsterna.

Jag har ställt upp flera gånger per månad när det krisat, men känner nu att hon slukar hela handen. Jag har ingen lust att betala för tjänsterna samtidigt som jag ibland måste utföra dem själv, jag köpte ju till dessa tjänster just för att slippa vara uppbunden. Till saken hör att stallägaren inte erbjuder någon form av kompensation för att man ställer upp och att man sedan får reda på hon har varit på rena nöjen och därför inte kunnat ta in dem själv.

Vad gör man? Tanken är att flytta hästen till den ort där jag har hus och familj, men först till sommaren. Är jag oresonlig som inte vill ställa upp?
Vad vill du ha medhåll? Du har ju redan bestämt dig och är inte intresserad av att hjälpa till oavsett orsak. Då är det ju så. Hur mycket betalar du?
 
jag hade sagt som det är; att jag har inga problem att hjälpa till när det ÄR kris, men största anledningen till att jag står här är för att slippa ta pass. Så är det pass som gäller som gäller i fortsättningen så måste jag nog tyvärr leta efter en annan stallplats. :)
 
Låter som att du står i mitt förra stall. Flytta hästen nu, människor som dessa blir bara fräckare och fräckare ju mer man ställer upp. Min vän som stod i samma stall som mig, fick frågan om hon kunde plocka upp stallägarens fimpar utanför huset. Mums!
Hon kunde även få sms på morgonen, om att stallägaren inte hunnit släppa ut hästarna, så då fick min vän släppa allt och åka och göra det. Stallägaren hade redan åkt till jobb.
Som sagt: flytta.
 
Nej jag tycker inte du är oresonlig( du kan knappast tro det själv?) utan att stallägaren är fräck/lat och utnyttjar dig, en sak är akutfall som sjukdom men det där är inte okej någonstans.

Undrar varför hon brutit med sin medryttare eller flydde den kanske självmant när medryttaren fick för mycket lastat på sig kanske?
Valen du har är nog att ha undanflykter varendaste gång (mer eller mindre bra för stallägaren ska förstå) eller fly fort, verkar finnas andra stall i närheten, bara ringa runt NU!
Samma service och billigare vad väntar du på? att gå i väggen?

Min fd. stallägare skällde ut mig när jag frivilligt mockade eller gjorde annat jag betalade för och snabbt konstaterade: jag drar av xx kronor på hyran nästa månad, hepp! stopp jag gjorde det frivilligt för att hålla värmen och få tiden att gå inann bussen skulle komma ju??
Mig :heart min fd. stallägare.
 
Låter som att du står i mitt förra stall. Flytta hästen nu, människor som dessa blir bara fräckare och fräckare ju mer man ställer upp. Min vän som stod i samma stall som mig, fick frågan om hon kunde plocka upp stallägarens fimpar utanför huset. Mums!
Hon kunde även få sms på morgonen, om att stallägaren inte hunnit släppa ut hästarna, så då fick min vän släppa allt och åka och göra det. Stallägaren hade redan åkt till jobb.
Som sagt: flytta.

Gahhh fimpar? hallå eller?
/hallonsaft som är rökare men tar fasen hand om sina stinkande pinnrester själv.
 
Jag hade aldrig låtit mig utnyttjas på det sättet.

Visst har jag hjälp till någon enstaka gång när familjen inte var hemma (när jag bodde inackorderad) eller de ville åka på jullunch.
Men jag tror faktiskt att jag på 17 år endast frågades 10 ggr om jag kunde hjälpa med något. De var noga med vad jag betalade för och vad deras uppgifter var.

Att vara juste och hjälpa till ibland är en helt annan sak. Inte fick jag reducerat de få gångerna men de ställde alltid upp om det var något jag behövde hjälp med. Men här var jag också noga med att inte fråga för mycket.
 
Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en stallhyra som ligger betydligt högre än vad andra stall med samma eller liknande tjänster kostar.

Men nu till problemet! Stallägaren skall alltså ta hand om fodringar och utsläpp/insläpp, men på senare tid har det blivit att hon vid upprepade tillfällen "ber" mig om att ta in eller ut hästarna (ca 6 st, varav en unghäst som inte kan bete sig). Jag varken vill eller kan hålla på att ta på mig att utföra dessa uppgifter eftersom jag faktiskt BETALAR för dem! Ännu mindre har jag lust att få tänderna utslagna av unghästen som gärna slänger med sitt huvud i ansiktet på en... (Dock vet stallägaren att jag arbetat med hästar och är inte den som är rädd för stökiga hästar, så det känns ganska lönlöst att dra fram kortet att jag är rädd för hennes unghäst).

En annan faktor är att jag har delat boende, dels har jag lägenhet på den ort där hästen står, och dels har jag hus och familj på annan ort (8 mil enkel väg från stallet). Detta gör att jag endast kan besöka stallet en gång om dagen och när det infaller beror på allt annat i livet som också skall hinnas med, dvs jag kan inte binda upp mig på att vara i stallet en exakt tid för att det ska passa med att utföra någon av dessa tjänster. Och på senare tid har det blivit att trots jag varit hästfri (medryttaren har hästen) varit tvungen att åka 8 mil (16 mil t/r i snöoväder) för att ta in hästar (varav 1 min och resterande stallägarens).

Nu har stallägaren gjort slut med sin medryttare som ibland hoppade in och tog in hästarna, helt plötsligt står hon där och måste göra det själv. Så tidigare i veckan frågade hon om jag kunde ta in 2 dagar denna veckan och jag känner bara "NEJ". Jag meddela att jag inte kunde och fick då svar tillbaka om hon inte kunde fråga min medryttare, vilket i mina ögon är väldigt fräckt! Jag och min medryttare har en deal att hon aldrig skall ta del av sådana sysslor, framförallt för att jag vill att hon lägger fokus på min häst när hon är där. Jag är väldigt rädd om min medryttare då hon är extremt duktig och min häst väldigt svår, jag kommer aldrig hitta någon som klarar av min häst på ett så fint sätt som hon och jag vill därför inte att det skall vara betungande för henne att vara i stallet. Och nu var jag tvungen att kontakta medryttaren och förbereda henne på ifall stallägaren skulle ringa henne och försöka få henne att ställa upp, samt att jag fick be medryttaren att säga nej och hänvisa till att jag betalar för dem tjänsterna.

Jag har ställt upp flera gånger per månad när det krisat, men känner nu att hon slukar hela handen. Jag har ingen lust att betala för tjänsterna samtidigt som jag ibland måste utföra dem själv, jag köpte ju till dessa tjänster just för att slippa vara uppbunden. Till saken hör att stallägaren inte erbjuder någon form av kompensation för att man ställer upp och att man sedan får reda på hon har varit på rena nöjen och därför inte kunnat ta in dem själv.

Vad gör man? Tanken är att flytta hästen till den ort där jag har hus och familj, men först till sommaren. Är jag oresonlig som inte vill ställa upp?


Kan du inte slänga fram ett "du jag betalar ju för dessa tjänster så vill du att jag hjälper oftare än i enstaka fall* vill jag att vi går igenom det ordentligt så min hyra anpassas och jag kan planera"?

*med enstaka fall tänker jag max 1 pass/mån för att det på ett eller annat sätt skiter sig för stallägaren. Den delen går ju att utesluta om man inte vill ha pass överhuvudtaget.
 
Jag hyr boxplats i ett stall där jag betalar för box, grovfoder samt tjänsterna utsläpp/insläpp och alla fodringar. Jag betalar en stallhyra som ligger betydligt högre än vad andra stall med samma eller liknande tjänster kostar.

Men nu till problemet! Stallägaren skall alltså ta hand om fodringar och utsläpp/insläpp, men på senare tid har det blivit att hon vid upprepade tillfällen "ber" mig om att ta in eller ut hästarna (ca 6 st, varav en unghäst som inte kan bete sig). Jag varken vill eller kan hålla på att ta på mig att utföra dessa uppgifter eftersom jag faktiskt BETALAR för dem! Ännu mindre har jag lust att få tänderna utslagna av unghästen som gärna slänger med sitt huvud i ansiktet på en... (Dock vet stallägaren att jag arbetat med hästar och är inte den som är rädd för stökiga hästar, så det känns ganska lönlöst att dra fram kortet att jag är rädd för hennes unghäst).

En annan faktor är att jag har delat boende, dels har jag lägenhet på den ort där hästen står, och dels har jag hus och familj på annan ort (8 mil enkel väg från stallet). Detta gör att jag endast kan besöka stallet en gång om dagen och när det infaller beror på allt annat i livet som också skall hinnas med, dvs jag kan inte binda upp mig på att vara i stallet en exakt tid för att det ska passa med att utföra någon av dessa tjänster. Och på senare tid har det blivit att trots jag varit hästfri (medryttaren har hästen) varit tvungen att åka 8 mil (16 mil t/r i snöoväder) för att ta in hästar (varav 1 min och resterande stallägarens).

Nu har stallägaren gjort slut med sin medryttare som ibland hoppade in och tog in hästarna, helt plötsligt står hon där och måste göra det själv. Så tidigare i veckan frågade hon om jag kunde ta in 2 dagar denna veckan och jag känner bara "NEJ". Jag meddela att jag inte kunde och fick då svar tillbaka om hon inte kunde fråga min medryttare, vilket i mina ögon är väldigt fräckt! Jag och min medryttare har en deal att hon aldrig skall ta del av sådana sysslor, framförallt för att jag vill att hon lägger fokus på min häst när hon är där. Jag är väldigt rädd om min medryttare då hon är extremt duktig och min häst väldigt svår, jag kommer aldrig hitta någon som klarar av min häst på ett så fint sätt som hon och jag vill därför inte att det skall vara betungande för henne att vara i stallet. Och nu var jag tvungen att kontakta medryttaren och förbereda henne på ifall stallägaren skulle ringa henne och försöka få henne att ställa upp, samt att jag fick be medryttaren att säga nej och hänvisa till att jag betalar för dem tjänsterna.

Jag har ställt upp flera gånger per månad när det krisat, men känner nu att hon slukar hela handen. Jag har ingen lust att betala för tjänsterna samtidigt som jag ibland måste utföra dem själv, jag köpte ju till dessa tjänster just för att slippa vara uppbunden. Till saken hör att stallägaren inte erbjuder någon form av kompensation för att man ställer upp och att man sedan får reda på hon har varit på rena nöjen och därför inte kunnat ta in dem själv.

Vad gör man? Tanken är att flytta hästen till den ort där jag har hus och familj, men först till sommaren. Är jag oresonlig som inte vill ställa upp?

Hänvisa till kontraktet och säg att det inte är ditt jobb. Punkt slut. Och flytta när du kan :).
 
Det är väl inget konstigt??? Hon kanske har svårt för att ta konflikter när hon märker fräck stallägaren har blivit över tid? Som hon dessutom är i beroendeställning till..
Men om man inte säger ifrån kan man inte klandra stallägaren. För den personen kanske inte alls vet att hyresgästen tycker att detta är fräckt. Vad vinner TS på att sitta på bukefalos och beklaga sig? Säg som det är till stallägaren så att stallägaren får veta detta. Eller måste man vara tankeläsare för att hålla sina hyresgäster nöjda?
 
Men om man inte säger ifrån kan man inte klandra stallägaren. För den personen kanske inte alls vet att hyresgästen tycker att detta är fräckt. Vad vinner TS på att sitta på bukefalos och beklaga sig? Säg som det är till stallägaren så att stallägaren får veta detta. Eller måste man vara tankeläsare för att hålla sina hyresgäster nöjda?

Jag har ju sagt att jag inte kan. Och vadå tankeläsare? Du tycker det är sunt och normalt att ta betalt och sedan låta den som betalt utföra tjänsterna själv? Man behöver väl knappast vara något geni för att inse att man kanske inte kan ha kakan och äta kakan. Det bör tilläggas att jag är en lätt hyresgäst, jag kräver inget extra utan bara det jag betalar för, annars kan jag lika gärna stå i ett kollektivstall och göra skiten själv?
 
Det är väl inget konstigt??? Hon kanske har svårt för att ta konflikter när hon märker fräck stallägaren har blivit över tid? Som hon dessutom är i beroendeställning till..

Precis. Jag jobbar ju på en lösning och kollar på andra stallalternativ och vill inte ställa till världens bråk innan jag har en nödlösning om det skulle ta hus i helvete.
 
Det bör tilläggas att jag är en lätt hyresgäst, jag kräver inget extra utan bara det jag betalar för, annars kan jag lika gärna stå i ett kollektivstall och göra skiten själv?

Fast du KRÄVER ju inte att du ska få det du betalar för, vilket är vad du skrivit. Du hittar på anledningar eller säger att du inte kan. Kräva är att tala om att du inte tar detta och att kontraktet följs. Kräva är ett ganska kraftigt ord och hittills har du inte ens dryftat detta med stallägaren.
 
Jag har ju sagt att jag inte kan. Och vadå tankeläsare? Du tycker det är sunt och normalt att ta betalt och sedan låta den som betalt utföra tjänsterna själv? Man behöver väl knappast vara något geni för att inse att man kanske inte kan ha kakan och äta kakan. Det bör tilläggas att jag är en lätt hyresgäst, jag kräver inget extra utan bara det jag betalar för, annars kan jag lika gärna stå i ett kollektivstall och göra skiten själv?
Du har sagt att du inte kan, men du har inte sagt att du inte vill bli tillfrågad. Det är helt olika saker. Säg som det är att du förväntar dig att inte behöva ta hand om såna saker som ska ingå i hyran, och att du inte vill bli tillfrågad. Samt att du har en överenskommelse med din medryttare att hon inte ska behöva ta hand om några såna sysslor.

Stallägaren hoppas väl att du ska kunna hjälpa till, och tills du säger att du inte vill bli tillfrågad kommer hon/han antagligen att fortsätta hoppas - ffa eftersom att du sagt ja tidigare. Om du förklarar för stallägaren så förstår h*n säkert, och kommer antagligen inte att säga emot eftersom att ni har ett kontrakt på att tjänsterna ska ingå. Så jag förstår verkligen inte varför du inte säger som det är. Det hade sparat dig sveda och värk.

@Lovisaleonora
TS problem handlar inte om att stallägaren inte kan läsa avtal. Det handlar om att TS är konflikträdd och inte vågar säga som det är. För jag tror inte att en vuxen människa på riktigt tror att det hjälper att tjura och vänta på att stallägaren ska sätta sig en kväll och läsa avtalet och komma på att oj, tjänsterna ingår visst. Det vet nog stallägaren redan, men h*n hoppas kanske att man kan hjälpas åt ändå ibland. Jag säger inte att TS måste det, men TS måste nog tyvärr öppna sin mun då.
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 288
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp